عزت الدوری که بود؟

یخ فروشی که معاون صدام شد !

یخ فروشی که معاون صدام شد !
شنبه 29 فروردين 1394 - 10:15

"عزت ابراهیم الدوری" بازوی راست و معاون "صدام" دیکتاتور معدوم عراق، طبق اعلام برخی مسؤولان این کشور سرانجام به هلاکت رسید.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "رائد الجبوری" استاندار صلاح الدین دیروز (جمعه) از هلاکت عزت الدوری خبر داد. رسانه های عراقی نیز عکسی را از جسد او منتشر کردند. با این حال برخی مسؤولان عراقی تأکید کردند منتظر نتیجه آزمایش دی ان ای برای اثبات هویت هستند.
الدوری که در دوران صدام نفر دوم رژیم بعث به شمار می آمد؛ پرونده بسیار سیاهی از جرم و جنایت دارد.
به دلیل یخ فروشی در کودکی و تحصیلات ناتمام و ظاهرش، عزت الدوری همیشه دستمایه طنز شهروندان عراقی بود.
الدوری در سال 1942 میلادی در استان صلاح الدین به دنیا آمد. وی قبل از آنکه نایب رئیس شورای فرماندهی حزب بعث شود، پستهای دیگری مانند وزارت کشور و کشاورزی را برعهده داشت.
بعد از سرنگونی حزب بعث و اعدام صدام، اعلام شد که عزت الدوری جانشین صدام و دبیرکل حزب بعث شده است. همچنین پس از مدتی خبرهای بسیاری در خصوص فعالیتهای عزت الدوری و  فرماندهی عملیات عناصر داعش در استان نینوا منتشر شد.
پس از اشغال عراق در سال 2003  وسرنگونی رژیم بعث، عزت الدوری ششمین نفر تحت تعقیب در فهرست ارتش آمریکا بود. این فهرست شامل 55 نفر از سران تحت تعقیب بعث بود و جایزه‌ای نیز برای دستگیری و یا ارائه اطلاعاتی از محل اختفای او تعیین شد.
اما پس از چند سال غیبت، ناگهان پیامی صوتی از عزت الدوری منتشر شد که در آن همه عراقی ها را به اتحاد برای "آزادسازی" این کشور فراخواند.
به دلیل سرنگونی حزب بعث، اینبار عزت الدوری در کنار تروریست‌ها و شورشیانی قرار داشت که پس از مدتی مشخص شد همگی آنان از اعضای گروه "داعش" هستند.
عزت الدوری در آن هنگام فرماندهی گروهی از بعثی‌های سابق را برعهده گرفت که "ارتش نقشبندی" خوانده می‌شد، و یکی از گروه های وابسته به داعش به شمار می آمد.
درحالیکه عزت الدوری یکی از مغزهای متفکر شورشیان و گروه های مسلح در مناطق ناآرام عراق بود، به گفته ساکنان و افراد نزدیک به وی در مناطق تحت کنترلش، عزت الدوری فقط 3 هفته بر موصل کنترل داشت و پس از آن عناصر داعش اعضای ارشد حزب منحل بعث را دستگیر کردند.
به گفته برخی مسؤولان وزارت کشور عراق، عزت الدوری و بعثی ها در آغاز فعالیت داعش از این گروه تروریستی پشتیبانی کردند، ولی پس از ان به دست عناصر همین گروه افراطی از صحنه خارج شدند.
بر اساس این گزارش، بعثی ها گمان می کردند که می توانند به وسیله داعش خود را به بغداد برسانند و قدرت را در دست بگیرند، ولی در واقع این داعشی‌ها بودند که از بعثی ها برای کنترل برخی مناطق عراق استفاده کردند.
به گفته ساکنان موصل، داعش مانند رژیم صدام در همه مناطق هسته‌های خفته و جاسوسانی دارد که این امر بیانگر همکاری و هماهنگی گسترده داعش و اعضای سابق حزب سرنگون شده بعث است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها