دلارها از ترکیه چگونه به تروریست‌ها می‌رسد؟

دلارها از ترکیه چگونه به تروریست‌ها می‌رسد؟
شنبه 12 ارديبهشت 1394 - 23:08

یک مقام نظامی بازنشسته ترک از تاسیس شرکت‌های جعلی واردات و صادرات در ترکیه برای تامین مالی گروه‌های تکفیری در سوریه و رساندن پول از عربستان و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به دست تروریست ها پرده برداشت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "اسماعیل حقی بکین" معاون اول رئیس حزب الوطن و رئیس سابق اداره امور اطلاعات ستاد مشترک نیروهای مسلح ترکیه گفت: دولت ترکیه در ابتدا تصور می کرد می تواند به سادگی دولت بشار اسد را سرنگون کند و گروه های هوادار خود را در سوریه به قدرت برساند اما اگر در این زمینه تحقیقی دقیق صورت بگیرد مشخص می شود که این امر غیرممکن است.

وی به مرزهای مشترک و طولانی بین ترکیه و سوریه اشاره کرد و در عین حال درباره خطر گروه های تکفیری برای همه کشورهای منطقه هشدار داد و گفت: این گروه ها، همه گروه ها و طیف های مسلمان را تکفیر کرده و قتل آنها را جایز  می دانند.

این مسئول سابق ترک به شمار زیاد افراد مسلحی که از طریق خاک ترکیه به سوریه منتقل شده اند اشاره و تصریح کرد که 12 هزار نفر از خاک ترکیه به سوریه و عراق رفته و وارد جنگ شده اند و 2 هزار تبعه ترک نیز در سوریه به سر می برند.

وی درباره انتقال تروریست ها  به سوریه گفت: گروه های تروریستی از طریق اینترنت افراد مسلح را از شهرهای استانبول، آنکارا و ازمیر می خوانند و اداره اطلاعات ترکیه نیز از این شیوه جمع آوری تروریست ها که در افغانستان نیز به کار برده می شد، کاملا آگاه است.

اسماعیل حقی تصریح کرد: شرکت های جعلی ترک که در زمینه صادرات و واردات تاسیس می شود، افراد مسلح را برای داعش و جبهه النصره جمع می کنند و به هر یک از آنها مبالغی بین هزار تا هزارو دویست دلار می دهند.

وی تاکید کرد: این افراد از طریق مرز "هاتای" به سادگی به سوریه می روند و بعد از خرید سلاح از قاچاقچیان، حدود 800 تا 900 دلار به سرکرده گروهای تکفیری می دهند که به این طریق اموال کلانی به دست سرکرده گروه های تکفیری می رسد.

این مسئول نظامی سابق ترک با اشاره به اینکه شیوه انتقال تروریست ها به سوریه از طریق ترکیه مشخص و دقیق است، تصریح کرد: 7 تا 10 درصد ملت ترک با داعش و دیگر گروه های تروریستی موافقند اما دیگر اقشار جامعه ترکیه هیچ رابطه ای با داعش ندارند.

وی در ادامه به مقوله آموزش تروریستها در خاک ترکیه، عربستان و اردن اشاره کرد و گفت: 2 هزار نفر در ترکیه و 3 هزار نفر در عربستان و اردن برای ورود به جنگ در سوریه آموزش می بینند.

این نظامی بازنشسته ترک در پایان گفت: آمریکا می خواهد در ترکیه اوضاعی مانند اوضاع پاکستان ایجاد کند و نیز می خواهد از پایگاه نظامی اینجرلیک برای پرواز هواپیماهای بدون سرنشین استفاده کند و خواهان فعال باقی ماندن این پایگاه حتی در صورت تجزیه ترکیه است. 

پربیننده ترین خبرها