هدف از طرح کنگره درباره عراق چیست؟

هدف از طرح کنگره درباره عراق چیست؟
چهارشنبه 16 ارديبهشت 1394 - 14:03

العالم - طرح کنگره آمریکا برای تعامل مستقیم با کردها و اهل سنت عراق بدون در نظر گرفتن دولت مرکزی در بغداد با واکنش ها و بحث و جدل های مختلف و زیادی در عراق روبرو شده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، شبکه تلویزیونی "بی بی سی" در گزارشی به واکنش های مسئولان و نهادها و طیف های عراق در قبال طرح کنگره آمریکا درقبال عراق پرداخت.

در این گزارش آمده است: طرح کنگره آمریکا درخصوص امکان تجهیزمستقیم نیروهای پیشمرگه کرد و قبائل عرب سنی بدون در نظر گرفتن دولت مرکزی بغداد، بحث های زیادی را در عراق ایجاد کرده است.

"حیدرالعبادی" نخست وزیر عراق در دیدار با هیاتی از کنگره آمریکا به ریاست کمیته امنیت ملی؛ بار دیگر از مخالفت خود با این طرح سخن گفت.

وی تاکید کرد: هرگونه حمایت خارجی از عراق در مبارزه با تروریسم باید از طریق دولت مرکزی و با در نظرگرفتن حفظ حاکمیت عراق و وحدت اراضی این سرزمین باشد.

پارلمان عراق نیز به پیش نویس قانون ارایه شده از طرف فراکسیون ائتلاف ملی درخصوص رد طرح کنگره آمریکا درباره عراق رای داد. تصویب پیش نویس این قانون درحالی صورت گرفت که اتحادیه نیروههای اهل سنت  وائتلاف کردستان در اعتراض به این پیش نویس، جلسه پارلمان را ترک کردند.

در قانون پارلمان عراق طرح آمده است: " پارلمان با طرح  کنگره درخصوص همکاری با برخی گروههای عراق به دور از مجوز دولت فدرال، مخالف بوده و آن را دخالت آشکار در مسائل داخلی عراق، نقض قوانین و پیمانهای بین المللی و نقض پایبندی آمریکا به وحدت و استقلال عراق می داند.

مقتدی صدر رهبر جریان صدر نیز با نشان دادن شدیدترین واکنش، این طرح کنگره آمریکا را آغازی برای تجزیه آشکار عراق دانست.

مقتدی صدر تهدید کرد: در صورت تصویب طرح، تعلیق فعالیت شاخه نظامی ویژه برخورد با آمریکا برداشته شده و منافع آمریکا در عراق و خارج از این کشور هدف قرار خواهد گرفت .

به گفته شبکه "بی بی سی"، در مقابل " ظافر العانی " عضو کمیته روابط خارجی پارلمان عراق  از طرح کنگره آمریکا استقبال کرد و گفت: ما از ارسال هرگونه کمک نظامی بدون قید و شرط به عراق با روشهای قانونی، قدردانی می کنیم  زیرا بیانگر پایبندی محافل  بین المللی برای مبارزه با تروریسمی است که عراق به نمایندگی از جهان با آن مقابله می کند.

وی افزود: دولت آمریکا هنوز به حمایت از دولت عراق متعهد است و از طریق کانالهای رسمی با مردم عراق همکاری دارد.

العانی گفت: برخی محافل مسلحانه وجود دارد که خارج از چارچوب و کانالهای رسمی تجهیز می شود؛ بدون اینکه فریاد اعتراضی را به دنبال داشته باشد.

عشائر عرب اهل سنت الانبار، نینوا، صلاح الدین و دیاله از بی توجهی دولت حیدر العبادی در تجهیز و حمایت لجستیکی و امنیتی از آنان در درگیرهای بی وقفه ای که بیش از یک سال پیش علیه گروه تروریستی دولت اسلامی ادامه دارد، شکایت دارند.

شبکه بی بی سی افزود: عشائر اهل سنت عراق، دولت مرکزی را به برخورد دوگانه متهم می کنند زیرا نیروهای داوطلب مردمی را با سلاح زیادی تجهیز کرده اما در مقابل از مسلح کردن عشائر که با افراد مسلح داعش در حال مبارزه هستند، مخالفت می کند.

عشائر اهل سنت، ادامه مخالفت دولت برای مجهز کردن آنان به سلاح را با مخالفت کشورهای منطقه با این طرح مرتبط می دانند.

اما دولت حیدر العبادی درمقابل تاکید می کند: نگران این است که سلاح های ارسال شده به دست گروههای تروریستی بیفتد و لذا با آن مخالفت می کند.

دولت منطقه کردستان عراق معتقد است که تجهیز این منطقه به سلاح در تقویت امنیت و صلح عراق و منطقه و حمایت از نقش نیروهای پیشمرگه کرد در مبارزه با تروریسم ، بسیار اهمیت دارد.

پیش نویس طرح آمریکا در برابر اختصاص کمکهای مالی 715 میلیون دلاری از بودجه سال 2016 پنتاگون برای حمایت از ارتش عراق و دیگر نیروهای مرتبط با دولت عراق در جنگ علیه داعش، شروطی را تعیین کرده است.

شبکه "بی بی سی" گزارش کرد: از جمله شروط مذکور این است که دولت عراق برای اقلیت های غیر شیعه نیز نقشی کلیدی در اداره کشور - طی سه ماه پس از تصویب قانون- تعیین کند و بغداد نیز از حمایت از شبه نظامیان دست بردارد و در صورت عدم پایبندی، 75 درصد از کمکهای ارسالی به بغداد به حالت تعلیق درآمده و بیش از 60 درصد از آن، مستقیم برای کردها و اهل سنت ارسال خواهد شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها