آیا القاعده به تشکیلات نظامی تونس نفوذ کرده است؟

چهارشنبه 6 خرداد 1394 - 14:17

سازمان القاعده در سرزمین مغرب، مسئولیت عملیات مسلحانه در داخل پادگانی در بوشوشه در پایتخت تونس را به عهده گرفت و این مساله نگرانی ها از احتمال نفوذ القاعده به تشکیلات نظامی تونس را افزایش داد.

خبرنگار شبکه العالم از تونس گزارش داد، هرچند مسؤولان این کشور سعی کردند تفسیرهایی درباره این حمله ارائه کنند، اما به نظر می رسد گروه های تکفیری در این عملیات دست داشته باشند و با تاکید شاخه های تبلیغاتی این گروه ها بر روی اینترنت مبنی بر به عهده گرفتن این عملیات، این گمانه زنی ها قطعی تر به نظر می رسد.

مخالفان دولت با قطعی دانستن این احتمال، درباره نفوذ این گروه ها به تشکیلات نظامی کشور ابراز نگرانی کردند.

"عمار عمروسیه" از رهبران جبهه خلق تونس در گفت وگو با شبکه خبری العالم اظهار داشت: در این حمله شاهد نوعی جهش در عملیات تروریستی هستیم، این نخستین بار است که عملیاتی داخل یک پادگان صورت می گیرد، به همین سبب باید پرسید که آیا گروه های تروریستی به تشکیلات نظامی و امنیتی نفوذ کرده اند؟ این مساله ای است که ما پیش از این بارها درباره آن هشدار داده بودیم.

اعلام نفوذ گروه های تروریستی به قلب تشکیلات امنیتی، با مشخص شدنِ وجود تماس های بی سیم توسط نیروهای امنیتی، نشان از نوعی از عملیات دارد که کارشناسان راهبردی آن را سبک عملیاتی " گرگ های تکرو " می خوانند.

"بدره قعلول" رئیس مرکز مطالعات امنیتی و نظامی در این خصوص به خبرنگار شبکه العالم گفت: شنود مکالماتِ نیروهای نظامی در ساعتِ وقوع عملیات، نشان می دهد که احتمالاً یک گرگ تکرو، پشت این عملیات بوده است به همین سبب بازرسی های گسترده ای در تشکیلات نظامی صورت گرفت.

هرچند مسؤولان تونسی وعده کرده اند که جزییات این واقعه را اعلام خواهند کرد، اما به نظر می رسد که رویکرد دولت بیشتر به سمت نفی جنبۀ تروریستی این عملیات است تا وجود هرگونه کشمکش در تشکیلات نظامی را تکذیب کند.

جزییات ارائه شده از سوی دولت، نارسا به نظر می رسد، به همین سبب، بخش اعظم افکار عمومی تونس بر این باورند که تشکیلات نظامی، از پیش آماده بوده است تا هرگونه گونه مشکل در این تشکیلات را پنهان نگه دارد، هر چند نشانه های آن عیان شده است.

قابل ذکر است که پیش از این، مسؤولان امنیتی گفته بودند که یک افسر ارتش در پادگان باردو در شمال پایتخت، همکاران خود را به گلوله بست و هفت نفر را کشت و 10 نفر دیگر را زخمی کرد. مسؤولان امنیتی تونس، این واقعه را نیز غیرتروریستی قلمداد و ادعا کردند که گروه های تروریستی سعی می کنند از این گونه حوادث به نفع خود بهره گیری کنند با این حال تحقیقات نظامی واقعیت ها را آشکار خواهد کرد.

این حمله، دو ماه پس از حملۀ خونینِی صورت گرفت که موزه باردو در پایتخت تونس را هدف قرار داد. در این عملیات تروریستها، 21 گردشگر خارجی و پلیس را به قتل رساندند و گروه تروریستی داعش این عملیات را به عهده گرفت.

26

پربیننده ترین خبرها