اسناد جدیداستفاده عربستان ازبمبهای خوشه ای

چهارشنبه 13 خرداد 1394 - 10:36

العالم - سازمان دیده بان حقوق بشر اعلام کرد که مدارکی موثق درباره استفاده عربستان سعودی و متحدانش از بمب های خوشه ای در بمباران یمن در دست دارد.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، استفاده از بمب های خوشه ای اثرات مخرب دراز مدتی بر ساکنان مناطق بمباران شده دارد و توافقنامه ای که 116 کشور بجز عربستان، یمن و آمریکا در سال 2008 امضا کردند، استفاده از این بمب ها را ممنوع کرده است.

تصاویر، فیلم ها و مدارک دیگری از نیمه آوریل 2015 منتشر شده که از بمباران استان صعده در شمال یمن با بمب های خوشه ای حکایت دارد.

استفان گوس، مدیر بخش اسلحه در سازمان دیده بان حقوق بشر، اعلام کرد: تحلیل تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که بمب های خوشه ای در مناطق زراعیِ  نزدیکِ چند روستای استان صعده فروریخته شده است.

گوس افزود: استفاده از بمبهای خوشه ای جان مردم را به خطرانداخته است و عربستان و کشورهای دیگر با وجود ممنوعیت استفاده از بمب های خوشه ای، در حملات خود به یمن از این بمب هایِ ساخت آمریکا استفاده می کنند.

بمب خوشه ای از ده ها یا صدها بمب و ماده منفجره کوچک تشکیل شده است که پس از شلیک، بمب های کوچک در منطقه ای وسیع به بزرگی یک استادیوم فوتبال منفجر می شوند و تلفات زیادی را به جا می گذارند این در حالی است که برخی از این مواد در زمان فروریخته شدن منفجر نمی شوند و به مین های بالقوه تبدیل می شوند.

شبکه تلویزیونی " 21 سپتامبر" که وابسته به انصارالله یمن است ، روز 17 آوریل فیلمی را در یوتیوب منتشر کرد که نشان می داد اشیایی با چتر از آسمان به زمین فرو می ریزند سپس انفجاری در هوا و اندکی بعد انفجارهای دیگری رخ می دهد و دود سیاه به هوا بلند می شود که دیده بان حقوق بشر با بررسی تصاویر ماهواره ای اعلام کرد که این انفجارها ناشی از فروریختن بمب های خوشه ای در منطقه ساقین در غرب استان صعده بوده است.

پربیننده ترین خبرها