چرا سفیر جدید سعودی در عراق جنجال سازشد؟

چرا سفیر جدید سعودی در عراق جنجال سازشد؟
شنبه 16 خرداد 1394 - 21:06

انتخاب یکی از افسران نظامی ارتش سعودی به عنوان سفیر این کشور در عراق باعث جنجال در محافل مختلف این کشور شد و بسیاری از مخالفان، وی را به داشتن پیشینه نظامی و ماموریت برای هدف قرار دادن روند سیاسی عراق متهم می کنند.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، سایت "عربی 21" در گزارشی با اشاره به معرفی سفیر جدید سعودی در عراق نوشت: با وجود سکوت رسمی عراق در قبال سفیر جدید سعودی در این کشور، به نظر می رسد، این انتخاب برای خیلی ها خوشایند نباشد و به اعتقاد مخالفان، وی فردی نظامی بوده و با ماموریت هدف قرار دادن روند سیاسی در عراق و ساماندهی آن مطابق نگرش سعودی، به این کشور آمده است.

این گزارش خاطرنشان می کند که بر اساس شواهد و قرائن، با انتخاب سفیر جدید سعودی در عراق، این کشور با دشواری های متعددی مواجه می شود زیرا این سفیر از سوی رسانه ها به انتشار مسائل تکفیری فرقه ای سعودی در منطقه بویژَه در سوریه و لبنان، ایفای نقش در اعزام انبوه تکفیری ها به سوریه، ایجاد گروه های تکفیری برای جنگ با دولت سوریه و نیز نقش آفرینی در تشکیل جبهه مخالف مقاومت و محور مقاومت در لبنان متهم است.

خاطرنشان می شود که خبرگزاری رسمی سعودی سه شنبه گذشته از انتخاب ثامر السهبان به عنوان سفیر سعودی در عراق خبر داد.

این گزارش، موج مخالفت با سفیر جدید سعودی در عراق را ناشی از آن دانسته است که وی هیچ وقت در عرصه سیاسی و دیپلماتیک فعالیت نکرده، دارای پیشینه نظامی بوده و صلاحیت تصدی این سمت را ندارد و باید به عنوان فرمانده نظامی وارد میدان نبرد شود نه سفارتخانه.

مخالفان از دولت عراق خواسته اند که طبق قوانین و عرف بین الملل از قبول سفیر جدید سعودی خودداری کرده و خواهان معرفی جایگزین وی شود.

ائتلاف "شهروند" وابسته به مجلس اعلای اسلامی عراق به ریاست عمار حکیم، نخستین مخالف و معترض به تعیین السبهان است، صلاح العرباوی عضو این ائتلاف گفت: سفیر جدید معرفی شده از سوی عربستان سعودی، صلاحیت تصدی این سمت را ندارد.

وی با درخواست از وزارت خارجه عراق برای نپذیرفتن سفیر سعودی خاطرنشان کرد، وزارت خارجه عراق باید خواهان انتخاب فردی با صلاحیت برای تصدی این سمت شود.

"حنان فتلاوی" نماینده پارلمان عراق نیز خواستار تامل بیشتر وزارت خارجه این کشور در خصوص بیوگرافی سفیر جدید سعودی شد و گفت: این اقدام، امری متداول در همه کشورهای جهان است.

"ثامر بن سبهان العلی الحمود السبهان" (48 ساله) دارای تابعیت سعودی و فارغ التحصیل مقطع کارشناسی علوم نظامی از دانشکده نظامی ملک عبدالعزیز است.
آخرین درجه نظامی وی سرتیپ بوده و آخرین منصب او وابسته نظامی سفارت سعودی در لبنان بوده است.

وی سمت های نظامی متعددی از جمله فرماندهی گردان های واکنش سریع ریاض، معاون فرمانده گردان چهارم دانشکده نیروهای ویژه ریاض و.. داشته است.

پربیننده ترین خبرها