کشورهای عربی کدام روز را اول ماه رمضان می‌دانند؟

کشورهای عربی کدام روز را اول ماه رمضان می‌دانند؟
سه شنبه 26 خرداد 1394 - 15:46

به نظر می رسد که قاعدۀ اجماع کشورهای عربی در پذیرش نظر عربستان دربارۀ تعیین روز نخست ماه رمضان، امسال شکسته خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، در حالی که معمولا کشورهای عربی در تعیین روز نخست از ماه رمضان از عربستان تبعیت می کنند، به نظر می رسد که امسال، مغرب و شماری از کشورهای عربی، به این قاعده پایبند نخواهند بود.
بر پایه این گزارش، هر ساله، جز مغرب و عمان و همچنین لیبی در زمان معمر قذافی، دیگر کشورها در این زمینه از عربستان تبعیت می کردند.
عربستان، امسال از شهروندان و کسانی که در خاک این کشور حضور دارند خواست از روز سه شنبه، به استهلال برای رؤیت هلال ماه رمضان بپردازند؛ این در حالی است که مغرب، چنین فراخوانی نداد و انتظار می رود که این کشور، از روز چهارشنبه به استهلال بپردازد و به این ترتیب، روز پنج شنبه را روز نخست از ماه رمضان اعلام کند.
گفتنی است که عربستان، برای استهلال به نظر شهروندان عادی اکتفا می کند و هر کسی حتی اگر فاقد تخصص استهلال باشد، می تواند برای استهلال اقدام کند. اما مغرب برای استهلال تیمی متخصص دارد که تحت نظر وزارت اوقاف و امور اسلامی فعالیت می کند و اعضای آن از کارشناسان و عناصری از نیروهای مسلح هستند و از 270 موقعیت اقدام به استهلال می کنند که این مساله امکان اشتباه را به شدت کاهش می دهد و طبیعتا کاهش امکان اشتباه بر خروج این کشور از صف اجماع کشورهای عربی ترجیح دارد.

"محمد شوکت عوده" رئیس طرح اسلامی استهلال، از شیوۀ مغرب در استهلال و تاکید بر دیدن هلال ماه با چشم غیر مسلح تجلیل و قدردانی کرده بود. این در حالی است که در برخی از کشورهای عربی، اصل بر محاسبات فلکی است و دیدن هلال با چشم غیرمسلح را ضروری نمی دانند و استفاده از تلسکوپ برای دیدن هلال ماه را جایز می دانند.

26

پربیننده ترین خبرها