عربستان و آمریکا کنفرانس ژنو یمن را به شکست کشاندند

عربستان و آمریکا کنفرانس ژنو یمن را به شکست کشاندند
شنبه 30 خرداد 1394 - 16:45

مقامات سازمان ملل عربستان را مسئول شکست کنفرانس ژنو در مورد جنگ یمن دانسته و ابراز امیدواری کردند که همچنان امیدها برای اعلام آتش‌بس انسانی در ماه رمضان وجود دارد.


به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از تسنیم ،  کنفرانس ژنو در مورد یمن همان طوری به پایان رسید که آغاز شده بود، هرج‌ و مرج کاملی که بعدها مشخص شد برنامه‌ ریزی شده است. هر کدام از طرف ‌ها موفق شدند مواضعی را که معتقد بودند موقعیت آنها را تقویت می ‌کند، برای خود حفظ کنند. خوش‌ بینی‌ ها افزایش پیدا کرده بود، اما در نهایت در روز آخر از بین رفت. کنفرانس ژنو هیچ دستاوردی برای یمنی ها محقق نکرد تا آن ها در زیر بار جنگ و محاصره نفسی بکشند.
روزنامه السفیر لبنان نوشت : دو طرف به رغم آن که یکدیگر را مسئول شکست مذاکرات دانستند ، تأکید کردند که ژنو آغاز راه است و مقدمه ‌ای خواهد بود که می‌ توان برای برپایی کنفرانس آینده از آن استفاده کند. به این ترتیب با وجود اختلاف شرایط،  ژنو یمن نیز مانند ژنو سوریه شده و انتظار می ‌رود دور جدیدی از نشست‌ ها برگزار شود که هنوز زمان آن تعیین نشده است. در این رابطه تنها گفته شده که منتظر ژنو 2 یمنی ها بمانید.
کنفرانس ژنو نزدیک بود به اعلام مبانی مورد توافق دست پیدا کند. مبانی که می ‌توانست زمینه ساز حل فراگیر مسائل هم‌ زمان با اعلام آتش‌ بس انسانی از آغاز ماه رمضان باشد. با وجود رعایت ملاحظات نسبت به اعلام طرف مقصر، اما یک مقام مسئول سازمان ملل، خودکامگی ریاض را مسئول شکست مذاکرات خواند و تأکید کرد که هیئت صنعا پیشنهاداتی را مطرح کرده و برای بررسی پیشنهادات آماده بود.
درحالی که بان کی مون دبیر کل سازمان ملل نسبت به آتش‌ بس انسانی خوش بین بود، اما این آتش بس محقق نشد. البته برپایی نشست نشان دهنده اراده شورای امنیت بود و لااقل انتظار می ‌رفت با اعلام آتش ‌بس در ماه رمضان به پایان برسد. البته فرستاده سازمان ملل در یمن اسماعیل ولد الشیخ احمد موضوع آتش بس انسانی را از روند مذاکرات در زمینه درگیری‌های سیاسی جدا کرد، این اظهارات اشاره ضمنی به امکان اعلام قریب ‌الوقوع آن بود، اما یکی از سفرای کشورهای عضو مجموعه 16 که حامی کنفرانس ژنو بود، گفت که در این رابطه خوش ‌بین نیست.
در روز آخر مذاکرات، گفتگوها به صورت فشرده تر با دو طرف دنبال می شد. میانجی سازمان ملل طرحی با هفت بند برای دو طرف ارائه کرد که از سوی هر دو با مخالفت مواجه شد. هیئت عربستان به صورت قاطع آن را رد کرد،‌ چرا که معتقد بود عبد ربه منصور هادی همچنان حاکم مشروع کشور است، صنعا نیز به این طرح اعتراض داشت،‌ اما آن را قابل بررسی دانست. یک مسئول سازمان ملل در گفتگو با السفیر ریاض را مسئول به شکست کشاندن مذاکرات خواند، چرا که تمایل به حضور برای بررسی طرح‌ ها از خود نشان نمی ‌دهند، اما هیئت صنعا گرچه به این پیشنهاد معترض بود، اما آماده گفتگو در مورد آن بود.

این نماینده سازمان ملل ‌گفت که هیئت سعودی به اجبار به این کنفرانس آمده بود، چرا که کنفرانس تحت اراده آمریکایی ‌ها و بر ضد تمایل عربستان و متحدانش برگزار شده است.
براساس این گزارش هیئت یمنی دیدگاه خود را شامل چند نکته مهم برای پیشبرد مذاکرات ارائه کرده بود، محتوای این پیشنهاد شامل دو محور بود، آتش بس دائمی از سوی گروه‌های متخاصم یمنی به ‌صورتی ‌که ساختارهای یمن بتوانند برای حل فراگیر مسائل راهی را جستجو کنند. عقب‌نشینی شبه نظامیان و ماشین جنگی آنها بر اساس این پیشنهاد به گونه ‌ای بود که مانع از مقابله با القاعده و گروه‌ های مرتبط با آن نشود. موضوع دوم رفع محاصره اعمال شده بر ضد یمن بود.
یکی از مهم‌ترین مواردی که انتقاد هیئت صنعا را برانگیخت ، نادیده گرفته شدن وجود القاعد و انتشار آن در یمن بود. الحوثی نیز در این راستا تأکید کرد که انصار الله در 11 جبهه مبارزه می‌ کند. وی عربستان را مسئول مستقیم این اوضاع دانستند و تأکید کرد که تجاوز عربستان پوششی برای انتشار القاعده و گسترش آن در این کشور ایجاد می ‌کند.
در این رابطه فرستاده سازمان ملل سعی داشت تأکید کرد که کنفرانس شکست نخورده است، وی به شکست در پیشروی در مسائل اساسی شامل آتش بس و عقب ‌نشینی طرف ‌های متخاصم از شهرها اذعان کرد اما در رابطه با تحقق آتش بس گفت که می‌ توان این موضوع را از روند مذاکرات و مسائل دیگر جدا کرد. وی ادامه داد: من شخصاً شورای امنیت را (در هفته آینده ) تشویق خواهند کرد که موضوع آتش ‌بس را مطرح کنند، اما گمان می ‌کنم در صورتی که موافقت دو طرف در این رابطه حاصل نشود، این موضوع مفید باشد.
یک منبع ارشد انصار الله در گفت ‌و گو با السفیر تصریح کرد که شکست کنفرانس از سوی آمریکایی‌ ها صورت گرفته است.
وی افزود : سعودی ها به خودی خود موجودیتی ندارد؛ این بازی آمریکایی ‌ها است. فرستاده سازمان ملل نیز با آنها همراه است. آنها برای دولت آمریکا کار می ‌کنند.

پربیننده ترین خبرها