دلیل پیوستن زنان مغربی به داعش

دلیل پیوستن زنان مغربی به داعش
دوشنبه 1 تير 1394 - 11:00

افزایش پیوستن زنان مغربی به گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه، مسؤولان این کشور را بیش از پیش نگران کرده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، سایت مغربی "هسپرس" با اشاره به افزایش پیوستن زنان این کشور به داعش، نوشت: "آدم المجاطی" تنها زن مغربی‌ نبود که با "ابوبکر بغدادی" سرکرده داعش بیعت کرد. "ایمان و سناء الغریس" خواهران دو قلو هم تنها دخترانی نبودند که در مغرب در راستای قانون مبارزه با تروریسم دستگیر شدند، بلکه داستانها و موارد بسیاری از زنان افراطی روایت شده است.
"ساجده الریشاوی" زن عراقی که "امان" در فوریه گذشته به دلیل ارتباط با انفجارهای سال 2005 در پایتخت اردن او را اعدام کرد، تنها زن عربی نبود که با تروریستها ارتباط داشت. وضعیتهای مشابهی در مغرب و چند کشور عربی و غربی دیگر اتفاق افتاده است که این مسأله را به یک پدیده جهانی تبدیل کرده.
"ایمان و سناء الغریس" دختران دوقلویی بودند که در مغرب در ارتباط با یک پرونده تروریستی دستگیر شدند و در رسانه‌های عربی با نام "دوقولوی القاعده" شناخته شدند. نیروهای امنیتی مغربی در سال 2003 و پس از انفجارهای 16 مه در دارالبیضا، این دو نفر را در حالی که 13 ساله بودند دستگیر کردند.
این دو دختر به گذراندن 5 سال از عمر خود در کانون اصلاح و تربیت کودکان در زندانهای سلا و عکاشه در استان البیضا، محکوم شدند. اما 2 سال بعد یعنی در سال 2005 با عفو پادشاهی از زندان آزاد شدند.
اما ماجرای "آدم المجاطی" مربوط به زنی 50 ساله است. وی "فتیحه حسنی" نام دارد و او را با لقب "ام آدم" (مادر آدم) می شناسند. وی تابستان سال گذشته به عراق رفت و در آنجا به داعش ملحق شد.
فتیحه حقوق خوانده است و مدتی را نیز در فرانسه زندگی کرد. وی اکنون به عنوان یکی از زنان مؤثر داعش به شمار می آید و در دوران ریاست بن لادن بر القاعده و حکومت طالبان بر افغانستان، به همراه همسرش در افغانستان زندگی کرد. اما در اوایل سال 2012 و آغاز جنگ ائتلاف علیه افغانستان، از طریق پاکستان به عربستان گریخت.
اکنون دیگر هیچکدام از خانواده المجاطی در مغرب زندگی نمی کنند و در اواخر فوریه 2014 تنها پسر باقیمانده از این خانواده به سوریه رفت و به داعش پیوست.
"ضحی ابو ثابت" که فارغ التحصیل دانشکده پزشکی یکی از دانشگاه‌های فرانسه بود، در سال 2009 و پس از 8 ماه از بازگشت به مغرب، به اتهام کمک مالی به برادر مهندسش به عراق، زندانی شد. برادر این زن مغربی در سال 2008 در عراق دست به عملیات انتحاری زد.
ضحی به 3 سال زندان محکوم شد. همسر وی نیز که کارمند مرکز ملی پژوهشهای علمی پاریس بود، هنگامی که برای دیدار همسرش به مغرب بازگشت، بازداشت شد.
دفتر مرکزی تحقیقات قضایی مغرب اعلام کرده است که 185 زن مغربی به همراه 135 کودک به داعش پیوسته اند که این رقم، 13 درصد مغربی‌هایی را شامل می شود که به داعش پیوسته‌اند.
دلیل اصلی پیوستن زنان مغربی به داعش، همراهی همسرانشان بوده است، اما داعش سعی می کند با اعطای پستها و مسؤولیتهایی به این زنان، نیروهای بیشتری را از مناطق مختلف دنیا جذب کند.

پربیننده ترین خبرها