به دنبال حمله تروریستی داعش،

خروج گسترده گردشگران خارجی از تونس

خروج گسترده گردشگران خارجی از تونس
يکشنبه 7 تير 1394 - 11:54

العالم - به دنبال حمله خونین به هتلی در ایالت سیاحتی سوسه در تونس که مسوولیت آن را گروه تروریستی داعش بر عهده گرفت، هزاران گردشگر خارجی دیروز، شنبه، این کشور را ترک کردند.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، در حمله خونین داعش به هتلی در ایالت سیاحتی سوسه در تونس 38 نفر کشته شدند که حداقل 15 نفر از آنها انگلیسی بودند.
خبرگزاری فرانسه در این باره گزارش کرد در پی وقوع این حادثه یک مقام مسوول در وزارت امور خارجه انگلیس گفت: بعد از حوادث 2005 لندن، این بزرگترین حمله تروریستی ضد شهروندان انگلیسی بوده است.
بنابر آمارهای رسمی روز جمعه وزارت بهداشت تونس، در این حمله 38 نفر کشته و 39 نفر دیگر مجروح شدند.
مقام های تونسی روز شنبه اعلام کردند که هویت 17 نفر از قربانیان شناسایی شده و بین آنها تعدادی از اتباع انگلیس، بلژیک و آلمان دیده می شود.
وزارت بهداشت این کشور نیز اعلام کرد: تعدادی از قربانیان از اتباع انگلیس، آلمان، ایرلند، بلژیک و پرتغال بوده اند. 
یک مقام مسوول در این وزارتخانه قبلا به خبرگزاری فرانسه گفته بود: هویت 12 جنازه شناسایی شده که 9 قربانی متعلق به اتباع انگلیس، بلژیک، آلمان و ایرلند بودند.
پس از این حادثه، صدها گردشگر با 13 اتوبوس عازم فرودگاه النفیضه واقع در جاده بین سوسه و شهر تونس شدند تا از انجا با هواپیما به شهرهای خود در لندن، منچستر، آمستردام، بروکسل و سن پترزبورگ بازگردند.
در این بین شرکت سیاحتی تامسون از اعزام 10 هواپیما به تونس برای بازگرداندن حدود 2 هزار و 500 گردشگر انگلیسی به این کشور و لغو تمام پروازهای هفته آینده به تونس خبر داد.
روز جمعه نیز باجی قائد سبسی، رییس جمهوری تونس، این حمله را ضربه دردناک به اقتصاد کشورش توصیف کرد.

سلوی رقیق، وزیر گردشگری تونس، نیز این حادثه را فاجعه ای برای صنعت گردشگری این کشور که از پایه های اصلی اقتصاد آن است، توصیف کرد.
شایان ذکر است صنعت گردشگری در تونس برای 400 هزار نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم اشتغالزایی کرده است کما این که هفت درصد از تولید ناخالص ملی این کشور را شامل می شود و سالانه بین 18 تا 20 درصد از درآمدهای ارزی تونس را تأمین می کند.
بخش گردشگری تونس به دنبال تشدید خشونت گروههای مسلح افراطی که پس از براندازی زین العابدین بن علی، رییس جمهوری مخلوع این کشور، در جریان انقلاب 2011 بروز و رشد چشمگیری داشته، آسیب بسیاری دیده است.
گفتنی است در روز 18 مارس سال گذشته نیز 21 گردشگر خارجی و یک مأمور امنیتی تونس در حمله به موزه مشهور باردو کشته شدند. مسوولیت این حمله را گروه تروریستی داعش بر عهده گرفت و دو فرد مسلح تونسی این حمله را اجرا کردند که هر دو در جریان آن کشته شدند.
حبیب الصید، نخست وزیر تونس، نیز تأکید کرد: "ارتش ذخیره را برای تقویت حضور نظامی و امنیتی در مناطق حساس و مکان هایی که در آنجا خطر حمله تروریستی وجود دارد به خدمت فراخوانده است." وی همچنین از تشدید تدابیر امنیتی و اجرای طرحهایی برای تعقیب عناصر مشکوک و گروههای مخفی خبر داد و گفت که 80 مسجد که گروه های تندرو در آن اقدام به تحریک به خشونت و تروریسم می کردند، بسته شده است.
الصید همچنین اعلام کرد: از اوایل ژوئیه آینده طرح ویژه ای برای تأمین امنیت بیش از پیش مراکز گردشگری و اماکن تاریخی تونس اجرا می شود و واحدهای مسلح برای امنیت گردشگری در سراسر سواحل این کشور و نیز در داخل هتلها مستقر خواهند شد. وی خاطرنشان کرد واحد امنیتی گردشگری فعلی، غیر مسلح است.
گفتنی است پس از حمله تروریستی روز جمعه، صبح روز شنبه یک پلیس با لباس شخصی و مجهز به سلاح کمری برای حراست از سواحل محل وقوع حمله تروریستی گمارده شد و این در حالی است که برخی وسایل شخصی قربانیان هنوز در آن منطقه پراکنده است.
نخست وزیر تونس اعلام کرد: هر کس که اطلاعاتی درباره حادثه مزبور ارایه دهد که به دستگیری عناصر تروریست کمک کند پاداش دریافت خواهد کرد.
وی گفت: عامل این حمله یک دانشجو از دانشگاه قیروان است که در سال 1992 در شهر قعفور از ایالت سلیانه واقع در غرب کشور به دنیا آمده و هیچ سوابقی ندارد.
نخست وزیر تونس افزود: این جوان که خود را به عنوان یک گردشگر جا زده بود با یک سلاح کلاشینکف که در زیر چتر آفتابی خود پنهان کرده بود، گردشگران را در مقابل هتل به رگبار بست.
همان روزی که این حمله رخ داد در کویت نیز گروه تروریستی داعش به مسجد شیعیان در این کشور حمله کرد در این حمله 26 نفر از نماگزاران به شهادت رسیدند. همزمان در فرانسه نیز داعش یک نفر را سر برید. همه این حوادث سه روز قبل از اولین سالگرد تأسیس آنچه که داعش دولت خلافت در سوریه و عراق نامیده است، رخ داد.
این گروه تروریستی طی بیانیه ای تأکید کرد که یکی از عناصر این گروه موسوم به ابویحیی قیروانی توانست خود را به هتل امپریال رسانده و نزدیک به 40 نفر از اتباع خارجی غربی را به قتل برساند.
داعش در توجیه این اقدام آن را حمله به لانه فساد و رذالت و کفر در سوسه توصیف کرد که با وجود تدابیر امنیتی گسترده در سواحل قنطاوی به وقوع پیوست.
تونس پیش از این نسبت به وقوع حملات تروریستی با شروع فصل گردشگری در این کشور ابراز نگرانی کرده بود و با وضع تدابیر امنیتی به گروهها و تشکیلات افراطی نسبت به هرگونه حملات جدید در تابستان هشدار داده بود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها