فیلم بازداشت فعال زن بحرینی، آل خلیفه را رسوا کرد

يکشنبه 22 شهريور 1394 - 14:48

انتشار فیلم لحظه بازداشت زینب الخواجه، دختر عبدالهادی الخواجه، از فعالان زندانی مشهور بحرینی، دروغ بودن ادعاهای دادستانی آل خلیفه را ثابت کرد.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، به نقل از سایت "مرأه البحرین" دادستانی بحرین پیش از این با استناد به همین فیلم زینب الخواجه را به برخورد خشونت آمیز با نیروهای امنیتی و فحاشی به آنان متهم کرده بود؛ درحالیکه انتشار این فیلم نشان می دهد وی هنگام برخورد ماموران و در لحظه دستگیری هیچ واکنش خشونت آمیزی مرتکب نشده، به صورتیکه این فیلم در واقع مهر بطلانی برادعاهای وزارت کشور و دادستانی کل بحرین است.

نیروهای امنیتی بحرین، زینب الخواجه را در آگوست 2014 و هنگامیکه برای جویا شدن حال پدرش به زندان مرکزی "جو" رفته بود، بازداشت کردند.

درحالیکه فیلم منتشر شده از لحظه بازداشت الخواجه بیانگر دروغ بودن اتهامات مطرح شده علیه او است، دادستانی کل این فیلم را که اکنون برای اولین بار منتشر می شود، به عنوان دلیلی برای محکومیت الخواجه در دادگاه ارایه کرده بود، و دادگاه هم با استناد به آن الخواجه را به 9 ماه حبس محکوم کرد.

قرار است دادگاه تجدید نظر روز یکشنبه درباره سه حکم الخواجه در موضوعات مختلف از جمله حکم 9 ماه حبس که دوم ژوئن به اتهام ورود به منطقه ممنوعه زندان "جو" و توهین به یک کارمند صادر شد، اعلام نظر کند.
دادستانی بحرین در اظهاراتی رسمی در همان زمان گفت: الخواجه به زور و بدون داشتن مجوز ورود، و با سوء استفاده از زن بودن خود که نگهبان مرد نمی توانست مانع ورود وی شود، وارد مرکز اصلاح و توانبخشی شد.
دادستانی افزود: به دنبال ورود زینب، ما نیز از پلیسهای زن کمک خواستیم تا وی را از محل خارج کنند زیرا فقط افراد دارای مجوز، حق ورود بدانجا را دارند اما وی به آنان دشنام داد.

دادستانی بحرین هم چنین ادعا کرد که نوار فیلم دوربینهای مداربسته امنیتی دلیلی بر اثبات ادعاهای آنان است درحالی که اطلاعات بدست آمده توسط سایت "مراه البحرین" که برای اولین بار نیز آن را منتشر می کرد، کاملا بر خلاف ادعاهای آنان را ثابت کرده است.

فیلم ضبط شده درتاریخ 28 آگوست 2014 ، زینب الخواجه فعال سیاسی را نشان می داد که بدون حرکت و سر و صدا در برابر یکی از ساختمانهای پذیرش زندان مرکزی "جو" نشسته که پس از چند ثانیه یکی از نیروهای امنیتی با لباسی غیر نظامی به وی نزدیک می شود اما وی هیچ توجهی به او نمی کند.

کمی بعد یک پلیس زن به وی نزدیک می شود و از او می خواهد با اعتماد به وی از محل خارج شود اما زینب با سرپیچی از دستورش می گوید: به نیروهای امنیتی هیچ اعتمادی ندارد زیرا آنها عامل شکنجه پدر، عمو، همسر و همسر خواهرش هستند و وی برای اطمینان از سلامتی پدرش به آنجا مراجعه کرده است.

این فیلم هم چنین شخصی را به نام  ناصر نشان می دهد که خود را مدیر زندانها معرفی می کند، وی از پلیس های زن می خواهد تا دکتر یا پرستاری را برای اطمینان از باردار بودن زینب بیاورند، سپس می گوید اگر وی باردارباشد خودش مسوولیت قانونی آن را باید بر عهده بگیرد.

سپس دو پلیس زن به سوی زینب می آیند تا وی را برای خروج ازآنجا قانع کنند که با مخالفت وی و اصرارش بر نشستن در جای خود مواجه می شوند در این هنگام دو پلیس زن پس از چندین بارتلاش و کشیدن او روی زمین، در نهایت دستان الخواجه را می گیرند و افسری نیز بر مچ وی دستبند می زند.

گفتنی است گزارش کمیته حقیت یاب بحرین به ریاست شریف بسیونی، در نوامبر 2011 ، نیز اقدام نهادهای امنیتی بحرین مبنی بر شکنجه عبدالهادی الخواجه پدر زینب الخواجه و یکی از فعالان سیاسی بحرین و صلاح الخواجه برادر وی را ثابت و جزئیات آن را نیز مستند ارایه داده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها