فاجعۀ حج از زبان حجاج الجزایری +فیلم

يکشنبه 5 مهر 1394 - 15:04

حجاج الجزایری که از فاجعه مصیبت بار منا جان سالم به در برده بودند، اعلام کردند که هیچ تدابیر امنیتی و انتظامی برای سامان دادن به حرکت حجاج در زمان رمی جمرات در منا وجود نداشت و به همین علت بسیاری از حجاج جان خود را از دست دادند.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، یکی از حجاج الجزایری درباره فاجعه منا به تلویزیون الشروق الجزایر گفت: این حادثه ساعت هشت صبح و پس از آنکه ما رمی جمرات العقبی را انجام دادیم روی داد. این مراسم به خوبی انجام شد و ما در حال بازگشت به مسیر و خیابان اصلی بودیم اما مسیرهای بازگشت به چادرهای ما را بسته بودند.

وی افزود: علاوه براین مشکل، مشکل اصلی این بود که خبری از هیچ انتظامات و تدبیری در سامان دهی حرکت حجاج نبود. ما با مسیر مسدود مواجه شدیم و در نتیجه برای رفتن به چادرهای خود مسیر خود را تغییر دادیم و حدود دو و نیم یا سه کیلومتر حرکت کرده بودیم که بار دیگر به ما اعلام شد که مسیر اولیه باز شده است و باید بگردیم از همان مسیر اول به چادرهای خود بازگردیم و ما نیز بازگشتیم. پس از طی مقداری از راه دوباره به ما گفته شد که مسیر باز نشده است باید باز گردیم. پس از حرکت در مسیر به حجاج دیگری برخورد کردیم.

وی خاطرنشان کرد، تصور کنید که انبوهی از حجاج در مسیری حرکت کنند و بار دیگر به همان مسیر اصلی برگردند و در این هنگام برخورد و تلاقی با حجاج دیگر روی می دهد. ما در بین انبوهی از جمعیت گیر افتادیم و فریاد زدیم که جمعیت توقف کنند و هل ندهند، اما نتیجه ای نداشت. از این رو، شاهد بودیم که حجاج دسته دسته روی یکدیگر می افتادند. صحنه بسیار دلخراشی بود و از نظر ما همه آنها شهید هستند.

یکی دیگر از حجاج الجزایری که از این فاجعه جان سالم به در برده بود به تلویزیون الشروق گفت: ما همان اول صبح رمی جمرات را انجام دادیم، اما در حال بازگشت بودیم که به ما گفته شد ورودی بسته شده است، و پس از بازگشت دوباره اعلام شد که دروازه اصلی را باز کرده اند و ما دوباره به مسیر اول خود برگشتیم. در این هنگام از مسیر دیگری نیز حجاج در حال تلاقی با ما بودند، به گونه ای که از سه مسیر انبوهی از حجاج به یکدیگر برخوردند.

وی افزود: خیلی ها فریاد زدند که حجاج توقف کنند و کسی نباید حرکت کند، اما حجاجی که در عقب بودند صدا را نمی شنیدند و در نتیجه به حرکت خود ادامه می دادند. حجاجی که از سه مسیر با یکدیگر برخورد کرده بودند با یکدیگر تلاقی کردند و جمعیت فشار زیادی وارد می کردند. افرادی که در جلو بودند به علت فشار روی یکدیگر افتادند. حجاج گروه گروه بر روی یکدیگر می افتادند که خیلی ها خفه شدند و آنهایی هم که زنده بودند برای نجات خود تلاش می کردند.

این حاجی الجزایری خاطرنشان کرد، فشار جمعیت به حدی بود که آنهایی که می توانستند خود را به بالا می کشیدند و برای شکستن موانع و دیوار اطراف تلاش می کردند. نیروهای امنیتی و انتظامی وارد عمل نشدند و اصلا چیزی به نام انتظامات و نیروی امنیتی وجود نداشت. ما تلاش کردیم خودمان را به کناره های مسیر برسانیم و به این ترتیب از مرگ نجات پیدا کردیم.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها