فاجعه منا از زبان شاهدان عینی

فاجعه منا از زبان شاهدان عینی
يکشنبه 5 مهر 1394 - 17:21

شماری از حجاج که پس از دست و پنجه نرم کردن با مرگ در منا، از این مهلکه جان سالم به در برده اند، مشاهدات خود را از این فاجعه بازگو کردند.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، عباس التیجانی 57 ساله یکی از حجاج نیجریه ای در گفت وگو با  خبرگزاری فرانسه اظهار داشت: درحادثه تاسف بار منا هر کس برای نجات زندگیش تلاش می کرد، من نیز درصدد بالا رفتن از نرده ها بودم، شماری از حجاج هم تلاش می کردند مرا بالا بکشند، اما فشارها خیلی شدید بود و کسی نتوانست مرا بالا بکشد به طوری که بی هوش شدم.
این حاجی نیجریه ای که در خلال تلاش برای دور کردن خود از فشار جمعیت، به کما رفته بود و اکنون بهبود یافته است، افزود: مسوولان سعودی مسیرهای منتهی به محل رمی جمرات درمنا را بسته بودند و فقط یک مسیر وجود داشت در حالی که حجاج از جهت مخالف می آمدند.

التیجانی افزود: علایم راهنمایی پلیس در مسیرها که از میان هزاران چادر سفید نصب شده در منا می گذشت، کاملا برعکس بود.

این حاجی نیجریه ای خاطرنشان کرد: مردم برای یافتن پناهگاه در صدد بودند به جلو بروند اما پلیس فریاد می زد، به عقب برگردید به عقب برگردید.

در شرایطی که همه چیز بحرانی بود، مسوولان سعودی از حجاج به دلیل نادیده گرفتن علایم راهنمایی انتقاد می کردند، در این لحظه التیجانی با فشار جمعیت به سوی نرده ها پرتاب می شود، و از هوش می رود و در بیمارستان منا به هوش می آید.
احمد محمد یکی از حجاج سودانی که به دلیل جراحت کمر در بیمارستان  منا بستری است، گفت: در آن لحظه ترسیده بودم و نمی توانستم در برابر فشار جمعیت کاری کنم.
وی افزود: احساس خستگی کردم و قدرت حرکت نداشتم اما به خودم گفتم اگر اینجا بیفتم لگد مال خواهم شد.

محمد گفت: در صدد ورود به یکی از چادرها بودم اما نگهبانان مانع از ورود من شدند ازاین رو برخی در صدد بالا رفتن از نرده ها و چادرها بودند.
این حاجی سودانی خاطرنشان کرد، در پایان توانستم به  چادر حجاج تونسی وارد شوم اما چادر سقوط کرد و به بیمارستان منتقل شدم. 

این حادثه روز پنجشنبه وسط چادرهای سفید منا نزدیک مکه رخ داد که حجاج در آنجا سکونت داشتند همانجایی که صدها هزار حجاج در پل پنج طبقه ای جمرات برای رمی جمرات جمع می شوند.

پربیننده ترین خبرها