فقط یک پیام تسلیت برای خونین‌ترین حج؟

فقط یک پیام تسلیت برای خونین‌ترین حج؟
چهارشنبه 8 مهر 1394 - 13:36

هفتمین روز فاجعه منا است. وزارت بهداشت عربستان به مرگ 4173 نفر اذعان کرده. برخی سران کشورهای اسلامی از سازمان "همکاری‌های اسلامی" خواسته اند، نسبت به فاجعه و البته تجدیدنظر در مدیریت حج واکنش نشان دهد، اما انتشار یک پیام تسلیت از سوی دبیرکل سازمان همکاری های اسلامی تنها عکس العملی بوده که تاکنون نشان داده شده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از ایسنا ، سازمان همکاری‌های اسلامی پس از سازمان ملل متحد، دومین سازمان بین دولتی است که با عضویت 57 کشور در سال ۱۹۶۹ میلادی در نتیجه آتش‌سوزی جنایی مسجدالاقصی در اشغال بیت‌المقدس تأسیس شد.

سازمان همکاری‌های اسلامی قرار بود صدای جمعیِ جهان اسلام و تضمینی برای حفاظت و حمایت از منافع جهان اسلام در روح ترویج صلح بین‌المللی و هماهنگی میان افراد مختلف جهان باشد، اما این سازمان که درحال حاضر مَقرش در عربستان و شهر جده است، نه تنها تا به حال صدای مردم رنج دیده کشورهای سوریه، عراق، فلسطین، یمن، نیجریه، افغانستان و پاکستان را در جریان تهاجم نیروهای تندرو، افراطی و شبه اسلامی به گوش جهان نرسانده، بلکه خود را حتی در کنار آنها قرار نداده است. حال چه انتظار می‌رود در فاجعه تلخ و مرگ‌بار منا که از جان هزاران زائر به سادگی عبور شد، واکنش سریع و صریحی داشته باشد؟!

عمق فاجعه منا به حدی است که بسیاری از مقامات مذهبی و دینی کشورهای اسلامی با طرح مدیریت شورایی حج از OIC (سازمان همکاری‌های اسلامی) خواسته‌اند وارد عمل شود، اما دبیر کل سازمان همکاری‌های اسلامی بدون آن که به مطالبات جهان اسلام پاسخی دهد، با صدور یک پیام تسلیت از بار عمق فاجعه کاسته و حد و اندازه مسوؤلیت خود را درباره واحدترین و وحدت‌بخش‌ترین فریضه مسلمانان جهان نشان داده است.

ایاد بن امین مدنی، دبیرکل سازمان همکاری‌های اسلامی در پیام تسلیتی که صفت «صمیمانه» را به یدک می‌کشد و در آن از جان‌باختگان منا به عنوان «شهید» یاد شده، به اقدامات دولت عربستان برای توسعه حرمین شریفین اشاره کرده و گفته است: دولت عربستان برای توسعه حرمین شریفین و گسترش زیرساخت ها در مکه و مدینه تلاش های زیادی انجام داده تا آماده پذیرش سه میلیون زائر باشد. عربستان امکانات زیادی چون پل، جاده و تونل برای آسایش زائران ایجاد کرده است.

او همچنین خواسته از اتفاق رخ داده برداشت و بهره‌برداری سیاسی نشود و گفته است: این اتفاق ممکن است در هر منطقه‌ای از جهان که جمعیتی میلیونی همزمان با هم فریضه‌ای را در آن نقطه انجام می‌دهند، رخ دهد!

سازمان همکاری‌های اسلامی در حالی از دولت آل‌سعود در جریان فاجعه منا حمایت می‌کند که نوبخت سخنگوی دولت ایران با دردناک توصیف کردن عمق این فاجعه که سبب مرگ بیش از 4 هزار انسان شده است، گفت: این فاجعه در هر کشوری اتفاق می‌افتاد بسیار غم انگیز بود، اما نکته‌ای که این مساله را تشدید می‌کند نوع عکس‌العمل دولت عربستان است. آنها باید مسئولیت خود را پذیرفته و پاسخگو باشند. حتی اگر این اتفاق عمدی نباشد، آنها باید عذرخواهی کنند، اما با این وجود موضع دولت عربستان به هیچ وجه مسئولانه نیست.

سازمان همکاری‌های اسلامی با توجه به آن که جهان اسلام بر بی‌کفایتی عربستان در مدیریت حج صحه گذاشته، اما تاکنون اراده‌ای برای برگزاری اجلاس و یا اجماعی حتی به منظور بررسی فاجعه منا نشان نداده و مساله را امری عادی جلوه داده و تلویحا همانند عربستان، زائران را در این جریان مقصر جلوه داده است.
 

پربیننده ترین خبرها