آزمون دشوار برای عربستان و شورای مخالفان سوری

آزمون دشوار برای عربستان و شورای مخالفان سوری
سه شنبه 3 آذر 1394 - 23:09

تلاش‌های منطقه‌ای و بین المللی برای یکپارچه کردن هیئت نمایندگی مخالفان سوریه برای شرکت در نشست "ژنو 3" که قرار است در ابتدای سال آینده برگزار شود ادامه دارد.

در این راستا استفان دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه با شماری از اعضای ائتلاف مخالفان سوریه برای گفتگو درباره ماهیت مرحله سیاسی آینده و بررسی دو موضوع اصلی زیر دیدار کرد:
1- ضرورت به نتیجه رسیدن کنفرانس ایجاد اتحاد میان مخالفان در ریاض.
2- ضرورت اندکی عقب نشینی درباره موضوع باقی ماندن بشار اسد در قدرت.

دی میستورا تلاش می کند ائتلاف مخالفان را به گفتگو با دولت سوریه و قبول بشار اسد به عنوان رئیس جمهور سوریه در دوره انتقالی براساس آنچه در وین درباره آن توافق شد راضی نماید تا بشار اسد در آینده سوریه جایگاهی نداشته باشد، امری که جان کری وزیر امور خارجه امریکا نیز دیروز در دوحه بر آن تأکید کرد و گفت: می توان زمینه همکاری با روسیه در سوریه را گسترش داد. اما این اقدام نباید باعث دست برداشتن گروههای مخالف از تلاش برای سرنگونی نظام بشار اسد شود.

اما ائتلاف مخالفان همچنان بر موضع خود مبنی بر ضرورت قرار گرفتن بیانیه ژنو و قطعنامه 2118 شورای امنیت به عنوان پایه و اساس توافق وین تأکید دارند. بدین معنی که مخالفان بر حاکمیت یک دولت انتقالی دارای اختیارات کامل از جمله اختیارات رئیس جمهوری تأکید دارند که این امر به معنی عدم وجود بشار اسد و مجموعه حکومت کنونی در دولت انتقالی خواهد بود.

فرستاده ویژه سازمان ملل تلاش می کند دایره مذاکراتش را گسترده کرده و با سران گروههای مسلح نیز دیدار نماید. به طوری که قرار است است د میستورا امروز در استانبول با سران این گروهها دیدار و درباره روند سیاسی، عملیات آتش بس و ارائه گزارشی درباره مذاکرات اخیر وین، بحث و تبادل نظر نماید.

سران گروههای مسلح درباره وجود بشار اسد در مرحله انتقالی موضعی مشابه موضع ائتلاف مخالفان دارند که ترکیه، عربستان و قطر از این موضع دفاع می کنند. عربستان به عنوان میزبان نشست مخالفان در اواسط ماه آینده تلاش می کند نشست مذکور بیانگر دیدگاه کشورهای حامی مخالفان باشد. از این رو، از حضور نیروهایی که نگاه سیاسی این کشورها را نمی پذیرند در نشست مذکور جلوگیری می نماید.

از این رو عربستان، فقط دو هیئت سیاسی یعنی ائتلاف مخالفان و شورای ملی هماهنگی (مخالفان داخل) را به عنوان گروه سیاسی به این نشست دعوت کرده و سایر شخصیت های مخالف را به عنوان افراد مستقل و بدون توجه به موضع حزبی شان، به این نشست فراخوانده است تا بدین ترتیب و براساس اطلاعات افشا شده، ائتلاف مخالفان، رهبری این نشست را به عهده داشته باشد و نشست ویژه یکپارچه سازی مخالفان از اهداف تعیین شده خارج نشود.

در این زمینه باید در نظر داشت که سه کشور عربستان، ترکیه و قطر از ائتلاف مخالفان حمایت می کنند. اما مصر، اردن، امارات، عمان و عراق از شورای ملی هماهنگی (مخالفان داخل) حمایت می کنند.
عربستان و همپیمانانش تلاش می کنند کفه ائتلاف مخالفان را سنگین تر کنند. اما محور دیگر تحت رهبری مصر برای سنگین تر کردن کفه شورای ملی هماهنگی (مخالفان داخل) یا حداقل تقسیم شدن نمایندگی مخالفان میان ائتلاف و شورای هماهنگی تلاش می کنند.

پربیننده ترین خبرها