خبر درگذشت رکن آبادی درفاجعه منا تایید شد

خبر درگذشت رکن آبادی درفاجعه منا تایید شد
چهارشنبه 4 آذر 1394 - 17:40

العالم - رئیس سازمان حج و زیارت امروز(چهارشنبه) از شناسایی پیکر غضنفر رکن آبادی سفیر پیشین ایران درلبنان خبر داد که در فاجعه منا کشته شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، سعید اوحدی در خصوص تأیید خبر فوت سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در لبنان گفت: شناسایی اولیه پیکر دکتر رکن آبادی هفته گذشته انجام گرفته بود و سعودی ها عکس هایی از ایشان را در اختیار ما قرار دادند و همزمان با اعزام خانواده محترم دکتر رکن آبادی به مکه مکرمه این عکس ها برای تشخیص هویت در اختیار خانواده ایشان نیز قرار گرفت.
وی افزود: کار تطبیق چهره رکن آبادی توسط اداره تشخیص هویت نیروی انتظامی انجام گرفت و بدلیل حساسیت موضوع آزمایش DNA بستگان درجه یک ایشان نیز تطبیق داده شد همچنین تطبیق اثر انگشت ایشان انجام شد در ضمن اقلام همراه ایشان نیز مورد بررسی قرارگرفت.
رئیس سازمان حج ادامه داد: نهایتا روز گذشته با تأیید خانواده ایشان بطور قطعی اعلام شد که پیکر غضنفررکن آبادی جزو پیکرهایی است که در ایام 18 ذیحجه در محل مقبره الشهدای مکه دفن شده بود.
اوحدی در مورد تعیین وضعیت باقی مفقودین فاجعه منا گفت: بر اساس توافقی که در کمیته مشترک ایران و عربستان انجام شد نسبت به اعزام خانواده عزیزانی که تاکنون اطلاعی از آنها در دست نیست، اقدام شده است تا مسیر تشخیص هویت را بصورت جدی تر پیگیری کنیم.
وی با بیان اینکه درعربستان DNA از بستگان درجه یک مفقودین گرفته می شود و کار تطبیق DNA صورت می گیرد، افزود: امیدواریم با اعزام خانواده های این عزیزان بتوانیم ظرف 10 روز آینده تعیین وضعیت سایر مفقودین را بصورت جدی تر دنبال کنیم.
وی در خصوص زمان انتقال پیکر رکن آبادی به کشور گفت: موضوع را دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت در عربستان و کنسولگری ایران در جده دنبال می کنند و اگر بتوانیم تشریفات پرواز را انجام دهیم امیدواریم امشب بتوانیم نسبت به انتقال پیکر سفیر سابق ایران در بیروت و سه پیکر دیگر از جان باختگان اقدام کنیم.
سازمان حج و زیارت ضمن ابراز همدردی با خانواده های رکن آبادی و سایرجان باختگان مظلوم فاجعه منا، درگذشت ایشان را به رهبر معظم انقلاب، کلیه بازماندگان و ملت شریف و داغدار ایران تسلیت گفته و برای جان باختگان رضوان و رحمت الهی و برای بازماندگان صبر و شکیبایی مسئلت دارد.

فاجعه منا دوم مهرماه امسال روی داد، و عربستان 2 روز پعد اعلام کرد که 769 نفر از حجاج کشته شدند؛ ولی پس از آن سعودی ها آماری از تعداد حجاج کشته در این فاجعه ارائه نکردند.
علاوه بر این، هنوز شمار قابل توجهی از شهروندان کشورهای مختلف در فهرست افراد مفقود قرار دارند، و از سرنوشت آنان خبری در دست نیست.
سندی که اوایل آبان ماه از وزارت بهداشت عربستان سعودی درز کرد، از کشته شدن بیش از 7 هزار نفر از حجاج در فاجعه منا حکایت دارد.
براساس آن سند هزار و 508  نفر مجهول الهویه هستند که اسامی و یا ملیت آنها مشخص نیست؛ و احتمالا با تشخیص هویت آنان، بر تعداد جانباختگان کشورهای مختلف در این فاجعه دردناک افزوده خواهد شد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها