گزارش العالم از پاکسازی حمص +فیلم

چهارشنبه 11 آذر 1394 - 17:45

حمص (العالم) – طبق توافق دولت سوریه و فعالان نهادهای مدنی با گروه های مسلح در منطقه "حی الوعر" شهر "حمص" این منطقه از گروه های مسلح پاکسازی می شود.

خبرنگار شبکه العالم روز چهارشنبه از حمص گزارش داد، این توافق شامل 3 مرحله است، مرحله اول، خروج 300 فرد مسلح به طرف شمال سوریه، مرحله دوم تحویل بخشی از سلاح متوسط و سنگین آنان و بخشودگی افراد مسلح که مایل به زمین گذاشتن سلاح هستند و مرحله سوم خروج بقیه افراد مسلح و تحویل باقیمانده سلاح متوسط و سنگین است.

"طلال البرازی" استاندار حمص درباره توافق خروج افراد مسلح از حی الوعر در چارچوب توافق آشتی در این شهر گفت: افراد مسلح از ابتدای هفته آینده خروج چند مرحله ای از شهر الوعر را آغاز می کنند. 
وی در گفت و گو با شبکه خبری "العالم" افزود: 200 تا 300 فرد مسلح در چارچوب توافق آشتی که زیر نظر سازمان ملل متحد حاصل شده است، روز شنبه از منطقه خارج خواهند شد. 
البرازی ادامه داد، آنچه امروز انجام شد، تثبیت موارد تفاهم و توافق درباره چارچوب اجرای روند تخلیه افراد مسلح، اعاده امنیت و ثبات به شهر الوعر، خالی کردن آن از سلاح و فعالیت مجدد نهادهای دولتی و همچنین بازگشت مردم به این شهر زیر نظر دولت به منظور احیای زندگی انسانی، اجتماعی، آموزشی و کاری آنان است.     
توافق در 2 ماه اجرا خواهد شد و پس از آن مندرجات نهایی در مذاکرات شامل توقف عملیات نظامی، حفظ آتش بس برای دور نگه داشتن غیرنظامیان این منطقه و محله های اطراف آن از جنگ و پیامدهای آن اجرا می شود.   
یکی از اهالی الوعر گفت: افراد مسلح بیشترین خسارت و زیان را به ما وارد کردند، ما نزدیک خط تماس هستیم، از خداوند متعال و پس از آن از کمیته آشتی می خواهیم آتش بس و آرامش در منطقه برقرار شود.
یک شهروند دیگر سوری، آشتی در شهر الوعر را ستود و گفت: آنان خانواده، دوستان و نزدیکان ما هستند، همه ما اهل یک کشور هستیم، با هم زندگی کردیم و به همین دلیل آشتی بهترین کار است.
دیگر شهروند سوری افزود: آشتی اساس امنیت و ثبات است، امیدواریم اشتی انجام شود چون بدون آن همه ما ضرر می کنیم.  
یک زن اهل این محله گفت: امیدواریم آشتی انجام شود تا بتوانیم مانند گذشته با کودکانمان تردد کنیم و اوضاع به روال سابق بازگردد.
الوعر آخرین منطقه ای است که افراد مسلح از آن خارج می شوند لذا پس از اجرای توافق شهر حمص از افراد مسلح خالی خواهد شد.
این توافق در چارچوب توافق دولت سوریه به منظور حل مشکلات غیرنظامیانی است که از حضور افراد مسلح در این محله زیان دیده اند.
همچنین پیشتر در چارچوب توافق آشتی میان دولت و گروه های مسلح 150 فرد مسلح با خانواده هایشان از "قدسیا" در غرب "دمشق" راهی "ادلب" شدند.

طبق توافق دولت سوریه با گروه های مسلح در شهر حمص برای پایان دادن به درگیری‌ها، این توافق که از هفته آینده به اجرا در می‌آید و گروه های مسلح از آخرین منطقه تحت کنترل خود خارج می‌شوند.

گفته می شود که نزدیک به دو هزار نفر از اعضای گروه های مسلح طی دو ماه آینده به تدریج از این شهر خارج خواهند شد در مقابل، نیروهای دولت سوریه به محاصره این منطقه پایان می‌دهند.

پربیننده ترین خبرها