موضع دارالافتای عراق دربرابر اقدام ارتش ترکیه+ فیلم

چهارشنبه 18 آذر 1394 - 16:55

بغداد (العالم) – مرکز صدور فتوای دینی (دار الافتا) اهل تسنن عراق ورود نیروهای ارتش ترکیه به شمال عراق را محکوم کرد و از دولت بغداد خواست دربرابر این اقدام آنکارا بایستد.

خبرنگار شبکه خبری العالم در بغداد در گزارشی خاطرنشان کرد که در پی ورود نیروهای ترکیه به استان موصل که باعث خشم دولت و ملت عراق شده است، دارالافتای اهل تسنن و جماعت عراق با صدور بیانیه ای ورود این نیروها را به موصل محکوم و آنها را نیروهای اشغالگر توصیف کرد.

علمای اهل تسنن عراق در این بیانیه از دولت عراق خواستند تدابیر بازدارنده ای در این خصوص اتخاذ کند.

" شیخ خلیل الکیسبی" عضو دبیر خانه دار الافتای اهل تسنن عراق در این خصوص به خبرنگار العالم گفت: مداخله ترکیه یا هرگونه مداخله خارجی که حاکمیت عراق را نادیده بگیرد، محکوم می کنیم.

 

"شیخ مهدی الصمیدعی" مفتی اهل سنت عراق نیز به خبرنگار العالم گفت: از دولت می خواهیم توضیح دهد چرا نیروهای ترکیه بدون اجازه و بدون اطلاع دولت وارد عراق شده اند، ما نمی دانیم چه کسانی به این نیروها اجازه داده اند وارد عراق شوند؟

"شیخ سعد مشعن" رئیس تجمع عشایر الطایی استان صلاح الدین عراق  نیز در گفت وگو با العالم تصریح کرد: ما از نخست وزیر عراق می خواهیم  گام های لازم را برای پایان دادن به این وضع بردارد.

"حسین فلیح زوبعی" استاد دانشگاه در گفت وگو با خبرنگار العالم، هرگونه دخالت خارجی از طرف ترکیه، آمریکا یا هر کشور دیگری را در عراق، مردود دانست.

بر اساس گزارش خبرنگار العالم، ورود نیروهای ترکیه به خاک عراق این اعتقاد را در برخی بوجود آورده است که این اقدام در حمایت از تروریسم صورت گرفته و این درحالی است که آنکارا باید به حاکمیت عراق احترام بگذارد و بدون تردید عراقی ها برای دفاع از سرزمین خود آماده اند. بسیاری از اهل سنت و شیعیان عراق معتقدند ورود نیروهای ترکیه به کشورشان به مثابه تلاش برای تجزیه این کشور است، عراقی ها این امر را نمی پذیرند و در این شرایط انسجام و همبستگی برای حمایت از مرزهای خود را ضروری می دانند. ضرورت عقب نشینی ارتش ترکیه از خاک عراق خواسته ای مردمی و سیاسی بوده و دولت عراق بارها تأکید کرده است هیچ گونه توافقنامه ای با دولت ترکیه که اجازه عبور از مرزها را به هر بهانه ای بدهد، امضا نمی کند.
AM – 09 – 10:48

پربیننده ترین خبرها