اجرای طرح راه آهن عراق ـ ایران به تاخیر افتاد

اجرای طرح راه آهن عراق ـ ایران به تاخیر افتاد
سه شنبه 24 آذر 1394 - 11:22

اداره راه آهن جنوب عراق اعلام کرد که اجرای طرح ارتباط ریلی میان عراق و ایران به تاخیر افتاده است.

به گزارش سه شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، هادی شلال، مدیر اداره راه آهن منطقه جنوبی عراق، به سومریه نیوز گفت: طرح ارتباط ریلی با ایران تاکنون در عراق عملا اجرا نشده؛ اما طرف ایرانی بخش مربوط به خود را در داخل خاکش انجام داده است.
این در حالی است که به گفته وی مراحل مقدماتی اجرای طرح - شامل تهیه طرح ها و نقشه ها و اختصاص زمین های واقع در مسیر خط راه آهن و امضای قرارداد با کمیته مین زدایی برای پاکسازی مسیر از مین و گلوله های منفجر نشده - انجام شده است.
مدیر اداره راه آهن منطقه جنوبی عراق خاطر نشان کرد که این اداره برای اجرای این طرح منتظر ابلاغیه دولت است.
شلال افزود: این طرح که به نظر می رسد اجرایش به دلایل مالی به تاخیر افتاده است، مستلزم احداث خط آهن از منطقه مرزی شملچه تا منطقه خمسمیل در شهر بصره به طول 35 کیلومتر و احداث 3 ایستگاه (در مناطق شملچه، الجزیره و الکزیزه) و 30 واحد منزل مسکونی برای کارمندان در منطقه شلمچه و نیز کابل کشی برق در طول مسیر است.
وی گفت: طرف ایرانی پیشتر متعهد شده است که برای شتاب دادن به اجرای این طرح و کاستن از بار مالی آن برای عراق، با هزینه خودش پلی را بر اروند رود برای عبور خط آهن احداث کند. این پل قرار است در نزدیکی پل الفیحاء (پل خالد بن ولید سابق) احداث شود.
به نوشته سومریه نیوز، باقر جبر الزبیدی، وزیر حمل و نقل عراق و عباس آخوندی همتای ایرانی اش در 13 آوریل 2015 یادداشت تفاهمی را در استان بصره برای تشکیل کمیته ای مشترک به منظور بررسی و شتاب دادن به اجرای [طرح] خط آهن میان دو کشور امضا کردند. دولت ایران آن زمان متعهد شد طرح احداث پلی ثابت بر روی اروند رود با هزینه 35 میلیون دینار را با هدف اتمام پروژه ریلی میان دو کشور تامین مالی کند. احداث این پل همزمان با اقدام عراق به احداث خط آهن 32 کیلومتری در داخل خاکش خواهد بود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها