حزب الله : ائتلاف سعودی ها، آمریکایی است

حزب الله : ائتلاف سعودی ها، آمریکایی است
جمعه 27 آذر 1394 - 14:00

العالم - حزب‏الله لبنان در واکنش به اقدام عربستان در تشکیل ائتلاف جدید موسوم به «ائتلاف ضد تروریسم» اعلام کرد این اقدام یک سناریوی آمریکایی است که بر اساس آن نیروهای دیگر کشورها به جای نیروی زمینی آمریکا به منطقه اعزام می‏‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، حزب الله لبنان با صدور بیانیه‎ای در واکنش به اعلام تشکیل ائتلاف جدید سعودی موسوم به «ضد تروریسم» تاکید کرد که اهداف و پشت‎پرده بیانیه عربستان در خصوص تشکیل ائتلاف با «کشورهای اسلامی»، به شدت شک برانگیز است.

حزب الله با تاکید برمخالف با پیوستن لبنان به این ائتلاف،اعلام کرد که این بیانیه در راستای اجرای سناریوی آمریکا،  به منظور تامین نیروهای لازم به منطقه به جای اعزام نیروهای زمینی آمریکایی است.

گروه مقاومت اسلامی لبنان افزود : این ائتلاف پاسخ سعودی و برخی دیگر از کشورها به تصمیم آمریکا است که تلاش دارد به جای وارد کردن نیروهای زمینی آمریکایی به منطقه از نیروهای کشورهایی معین در منطقه عربی و اسلامی تحت نام های طایفه ای و مذهبی استفاده کند.

حزب الله خاطرنشان کرد: ایجاد این ائتلاف با شتاب و به شکلی مشکوک و تردید آمیز سئوالات زیادی را برانگیخته و در راس آنها صلاحیت سعودی ها در رهبری این ائتلاف ضد تروریسم است در حالی که باید مسئولیت ایجاد و ترویج اندیشه تروریسم تندرو و خشن و حمایت از آن در سراسر جهان را تحمل کنند.

در این بیانیه تصریح شده است: بر احدی پوشیده نیست که سعودی ها در یمن مرتکب تروریسم دولتی شده و از گروه های تروریستی در سوریه ، عراق و یمن حمایت کرده اند و در کنار آن کشورهایی عضو این به اصطلاح ائتلاف شده اند که در حمایت از گروه های تروریستی نقش دارند.

حزب الله پرسیده است: چه طرف هایی پشت سر این ائتلاف از تروریسم که قصد مبارزه با آن را دارند، ایستاده است؟ ویژگی های این ائتلاف چیست؟ موضع آن در قبال اسرائیل و تجاوزها و اقدامات مستمر تروریستی آن علیه ملت فلسطین ودیگر ملت های منطقه چیست؟آیا قرار است با صهیونیست ها ویا باجنبش های مقاومت ضددشمن صهیونیستی بجنگد؟

در ادامه این بیانیه آمده است: ما به عنوان حزب الله از این که سعودی ها ، لبنان را جزو این ائتلاف اعلام کردند، غافلگیر و شگفت زده شدیم زیرا هیچ یک از لبنانی ها از آن اطلاعی نداشتند.

حزب الله همچنین این اقدام سعودی ها را « گامی برای نقض قانون اساسی و همه اصول و ارزش های لبنان » ارزیابی کرد.

در این بیانیه با اشاره به اظهارات تمام سلام نخست وزیر لبنان که استقبال از ائتلاف سعودی نظر شخصی است و برای احدی الزام آور نیست، خاطرنشان شده است که نخست وزیر هر کسی باشد نمی تواند با ورود لبنان به یک ائتلاف نظامی تردید آمیز و سئوال برانگیز موافقت کند.

حزب الله تاکید کرده است که این موضوع باید درهیات دولت برای اتخاذ تصمیم مناسب و قبول و یا رد آن بررسی شود و اگر یک توافقنامه و یا معاهده نظامی باشد باید در مجلس نمایندگان بررسی و تصویب شود در غیر این صورت امضای هر موافقتنامه ای اعتبار قانونی ، سیاسی و اجرائی ندارد.

بیانیه حزب الله می افزاید: ورود لبنان به این ائتلاف تردید آمیز و مشکوک را به طور مطلق رد و تاکید می کنیم که لبنان سابقه ای طولانی در مبارزه با ترویسم قدیمی یعنی اسرائیل و با تروریسم جدید یعنی تکفیری ها دارد.

محمد بن سلمان جانشین ولی عهد و وزیر دفاع سعودی در نیمه های شب سه شنبه گذشته به طور ناگهانی از تشکیل یک ائتلاف اسلامی نظامی با مشارکت 35 کشور از جمله لبنان خبر داد و گفت که مقر این ائتلاف در ریاض است و عربستان آن را هدایت می کند تا با هر گروه تروریستی با هر نام و مذهبی مبارزه کند.

ساعاتی بعد نیز خبرگزاری رسمی عربستان( واس) متن بیانیه مشترک تشکیل ائتلاف نظامی اسلامی برای مبارزه با تروریسم را منتشر کرد.

ریاض مدعی شده است که این کشورها با پیوستن به این ائتلاف سعودی موافقت کرده اند: اردن، امارات، پاکستان، بحرین، بنگلادش، بنین، ترکیه، چاد، توگو، تونس، جیبوتی، سنگال، سودان، سیرالئون، سومالی، گابن، غنا، فلسطین، کومور، قطر، کوت دیفار، کویت، لبنان، لیبی، مالدیو، مالی، مالزی، مصر، مغرب، موریتانی، نیجر، نیجریه، یمن و اوگاندا.

پربیننده ترین خبرها