درخواست تحقیق درباره قاچاق مواد شیمیایی از ترکیه

درخواست تحقیق درباره قاچاق مواد شیمیایی از ترکیه
شنبه 5 دی 1394 - 08:57

روسیه از سازمان ملل متحد خواست درباره موضوع قاچاق مواد تولید گاز شیمیایی سارین از ترکیه به سوریه تحقیق کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "ماریا زاخاروفا" سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه دیروز (جمعه) با مطرح کردن این درخواست از هیئت مشترک سازمان منع سلاح های شیمیایی و سازمان ملل متحد در سوریه، گفت: یکی از نمایندگان مخالف پارلمان ترکیه سال 2013 از انتقال این مواد به سوریه پرده برداشته بود.
" اِرِن اِردِم " نماینده پارلمانی حزب جمهوریخواه خلق ترکیه، از قاچاق مواد تولید گاز شیمیایی سارین از ترکیه به سوریه پرده برداشته بود .
زاخاروفا اظهار داشت: دادستانی شهر آدانا ترکیه همان سال 2013 تحقیقاتی را درباره این قضیه آغاز کرد ولی پرونده این تحقیقات بسته شد و مظنونان توانستند از دست قانون و مجازات فرار کنند.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه افزود: پس از گذشت مدتی اندک از این قضیه که بازتاب گسترده ای در جهان داشت ، حمله وحشیانه با گاز شیمیایی سارین به غوطه شرقی دمشق در روز 21 آگوست 2013 آغاز شد و نزدیک به هزار و 400 کشته و مصدوم برجا گذاشت .
سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه اعلام کرد: بررسی جامع همه جزئیات حمله شیمیایی به غوطه شرقی نشان می دهد که تلاش هایی برای جعل مدارکی با هدف متهم کردن ارتش سوریه به دست داشتن در این حمله انجام شده است .
زاخاروفا گفت: این حمله شیمیایی با هدف زمینه سازی برای مداخله نظامی خارجی و سرنگون کردن دولت قانونی سوریه اجرا شد.
زاخاروفا با ابراز امیدواری درباره شناسایی دیر یا زود هویت همه عاملان حمله شیمیایی به غوطه شرقی گفت: کمیته تحقیقاتی مشترک سازمان منع سلاح های شیمیایی و سازمان ملل باید برای شناسایی عاملان آشکار و پنهان حمله شیمیایی به سوریه تلاش کنند.
زاخاروفا خاطرنشان کرد: کمیته تحقیقاتی مشترک سازمان منع سلاح های شیمیایی و سازمان ملل باید از اطلاعاتی که نماینده مخالف پارلمان ترکیه فاش کرده بود، استفاده و گزارشی را تهیه کند و به شورای امنیت سازمان ملل ارائه دهد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها