مواضع شخصیت های عرب درباره اعدام شیخ نمر

مواضع شخصیت های عرب درباره اعدام شیخ نمر
يکشنبه 13 دی 1394 - 23:07

العالم - شمار زیادی از شخصیت های مخالف عربستانی و جهان عرب ، اقدام رژیم آل سعود در زمینه اعدام شیخ نمر باقر النمر را به شدت محکوم کرده و احکام صادره علیه اعدام شدگان را بی اساس دانستند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، سعد الفقیه دبیرکل جنبش اسلامی اصلاح (مخالف رژیم آل سعود) در این باره گفت: محمد بن نایف ولیعهد آل سعود گمان می کند با ریختن این خون ها به خاندان حاکم کمک کرده و حمایت امریکا را به دست آورده و با اعدام شیخ نمر النمر باعث جلب رضایت دشمنان ایران خواهد شد و با کشته شدن شمار بیشتری از اهل سنت باعث جلب رضایت شیعیان خواهد شد.
وی افزود: بن نایف تصور می کند با کشتن 10 تن از اهل سنت عضو دشمنان سرسخت آل سعود یعنی القاعده و داعش در مقابل کشته شدن هر یک نفر شیعه، باعث کاسته شدن از خشم شیعیان خواهد شد و دیدگاه آنها نسبت به رژیم منفی نخواهد شد.
سعد الفقیه، اجرای این احکام خشن و غیر انسانی را کاملا بی تناسب با دین و منافع عربستان یا امنیت مردم این کشور دانست و تصریح کرد: این احکام، کاملا متناسب با وضعیت خاندان حاکم و رقابت میان بخش های مختلف آن بر سر میزان نفوذ صادر و اجرا شده است و پس از آنکه همه اختیارات محمد بن نایف به جز وزارت کشور از وی گرفته شد، وی خود را نیازمند بازگرداندن قدرتش از طریق سوء استفاده از نفوذ باقیمانده اش در وزارت کشور دید.
این مخالف عربستانی مقیم لندن خاطر نشان کرد: از آنجا که علما امروزه درباره حدود سخن می گویند این حقایق، را می دانند. تنها کار آنها، تبدیل دین و متون شرعی به ابزار رسانه ای برای خدمت به رژیم دیکتاتوری است.
سعد الفقیه که در عربستان دارای طرفداران فراوانی است درباره بیدادگاههای رژیم آل خلیفه گفت: دادگاههایی که علیه این زندانیان حکم صادر کرده اند، از هیچ کدام از شروط منصوص در شرع برخوردار نیستند و قضاتی در رأس آنها منصوب شده اند که فقط احکام وزارت کشور را اجرا می کنند. در چنین وضعیتی چگونه می توان اعدام این افراد را "حد شرعی" دانست؟
دبیرکل جنبش اصلاح در عربستان دیکتاتوری که اقدام به اعدام زندانیان سیاسی می نماید، از هر گونه اقدامی در زمینه محاکمه یا مجازات افراد فاسد و فاسقی که در پست های عالی کشوری منصوب کرده است، خودداری می کند؟
حسن العَمری وکیل لیبرال عربستانی مقیم سوییس در این باره گفت: به نظر می رسد این احکام دسته جمعی و به این شکل، در راستای تلاش نظام برای قدرت نمایی و ناشی از بحران عمیق در رأس هرم قدرت است.
وی افزود: به بسیاری از وکلا اجازه حضور در دادگاه مرتبط با پرونده هایشان و حتی قرائت کیفرخواست دادستانی داده داده نشده است. بلکه مصیبت بارتر از همه این اقدامات، عدم ارائه احکام صادره به وکلا جز پس از کارشکنی بسیار است.

از سوی دیگر، عبدالله الغامدی، روزنامه نگار عربستانی نیز در انتقاد از اجرای احکام ظالمانه علیه متهمان گفت: رژیم آل سعود، اقدام به محاکمه عادلانه "کفار" بیگانه می نماید و چنانچه، فرد مذکور محکوم شود مورد عفو و تقدیر قرار می گیرد. اما شهروندان مسلمان عربستانی در دادگاههای غیر علنی محاکمه و شکنجه و به طور مخفیانه اعدام می شوند.
نصیر العمری فعال و کارشناس مسائل سیاسی اردنی نیز درباره جنایت اخیر رژیم آل سعود در زمینه اعدام شماری از شهروندان عربستانی از جمله شیخ نمر باقر النمر گفت: اهل سنت معتدل مصر کجا هستند و چرا موضعی اتخاذ نمی کنند؟ اهل سنت خردمند عراق را چه شده است؟ اهل سنت سرزمین شام کجا هستند؟ بیایید همه با هم از وهابیت داعشی اظهار برائت کنیم.
العمری در ادامه افزود: اهل سنت غیر وهابی کجا هستند و تا کی سکوت خواهند کرد؟ اگر پیرو سنت پیامبر (ص) و مخالف وهابیت داعشی هستید برخیزید و موضعتان را اعلام کنید.
این شخصیت اردنی تصریح کرد: من سنی عادی و غیر وهابی هستم و از برادران اهل سنتم می خواهم از وهابیت افراطی که برای آل سعود فاسد، آرزوی بقا و ماندگاری می کنند اظهار برائت کنند.
وی اظهار داشت: شهادت شیخ النمر، باعث شد تا حقیقت شهادت امام حسین (ع) را درک کنم. ای بنی امیه زمانه! امروز حقیقت شما را درک کردم.
نصیر العمری خاطر نشان کرد: نظام عربستان نتوانست همانگونه که شمار زیادی از علمای درباری را به مزدوری درآورده است، شیخ نمر را وادار به سکوت و تعظیم کند.

پربیننده ترین خبرها