بحران و ناامنی در تونس + فیلم

پنج‌شنبه 1 بهمن 1394 - 17:39

تونس (العالم) در حالی که موج اعتراضات از استان ناآرام القصرین به شمار دیگری از استان های تونس کشیده شده است، گروهک تروریستی داعش درصدد دامن زدن به تنش ها در این کشور و ماهی گرفتن از آب گل آلود در وضعیت کنونی تونس است. ناآرامی های کنونی و تهدیدهای پیاپی داعش، به عنوان بزرگترین چالش هایی هستند که دولت کنونی تونس با آنها رو به رو است.

خبرنگار شبکه العالم روز پنجشنبه از تونس گزارش داد، سخنگوی وزارت کشور تونس اعلام کرد در جریان متفرق کردن معترضان در شهر فریانه واقع در استان القصرین، یک نیروی امنیتی این کشور کشته شد. از سوی دیگر، در حالی که به دنبال تشدید اعتراض ها پس از خودکشی رضا الیحیاوی در اعتراض به حذف نامش از فهرست استخدام شوندگان، در شهر القصیرین، یگان های امنیتی از این شهر خارج شدند.
اعتراض ها و تظاهرات در استان القصرین در مرزهای غربی تونس برای مطالبه اشتغال و توسعه بار دیگر از سر گرفته شد و تظاهرکنندگان اقدام به آتش زدن لاستیک نمودند و به دنبال شلیک گاز اشک آمور از سوی نیروهای امنیتی، بیش از 250 تظاهرکننده و نیروی امنیتی زخمی شدند. این در حالی است که دامنه درگیری ها گسترده تر شده و به استان های سیدی بوزید، قیروان وقفصه نیز کشیده شده است.
سامی الطاهری، معاون دبیرکل اتحادیه سراسری مشاغل تونس در این باره به خبرنگار العالم گفت: جامعه در دستیابی به دستاوردهای مورد نظرش و خواسته هایی که برای رسیدن به آنها انقلاب و شهدایی را در این راه تقدیم کرده است ناکام بوده است و قیام مردم قصرین به عنوان مهد انقلاب در اعتراض به این وضعیت امری دور از انتظار نبود.
مردم پایتخت تونس نیز در حمایت از جوانانی که برای دستیابی به خواسته های به حقشان در زمینه اشتغال قیام کرده است دست به تظاهرات زدند. تظاهرکنندگان در خیابان تاریخی "الحبیب بورقیبه" در مرکز شهر تونس، خواستار کناره گیری کابینه در صورت ناکامی در ایجاد راه حلی برای مشکلات بیکاری، محرومیت و فقر شدند.
وائل نوار امین دبیرکل اتحادیه دانشجویان تونس در این باره به شبکه العالم گفت: پنج سال پس از پیروزی انقلاب، میزان بیکاران بیشتر و بر شدت بیکاری فارغ التحصیلات دانشگاهها افزوده شده است و حتی بیمه بیکاری افراد بیکار نیز حذف شده است. از این رو یا باید این وضعیت تغییر کند یا اینکه دولت باید استعفا دهد.
از سوی دیگر، همزمان با انتشار ویدئویی تهدید آمیز از سوی داعش علیه دولت تونس، وضعیت امنیتی شماری از استان های این کشور ناآرام گزارش شده است. انتشار این پیام ویدئویی باعث نگرانی فراوان درباره احتمال سوء استفاده از اعتراضات اجتماعی در راستای اجرای اهداف تکفیری ها در زمینه ناآرامی در این کشور شده است.
صلاح الداوی، از فعالان اتحادیه های تونس در این باره به خبرنگار شبکه العالم گفت: تنها راه حل وضعیت تونس، دستیابی کشور به استقلال در تصمیم گیری و برقراری عدالت اجتماعی است به طوری که که با تروریسم مقابله کرده و ابهت استکبار را در هم بشکند. همچنین زمان آن فرا رسیده است که تونس از ائتلاف های تحقیرآمیز خارج شده و به تبعیت از استعمار که کلیه بخش های امنیتی و نظامی آن را دربرگرفته است پایان دهد.
اوضاع در کشور تونس همچنان منتظر اقدام رسمی از سوی دولت این کشور است و تا زمانی که چنین تصمیمی اتخاذ و وضعیت کنترل نشود، این کشور همچنان در لبه پرتگاه خواهد بود.
با وجود اینکه پس از انقلاب تونس، این کشور بارها شاهد اعتراضات اجتماعی بوده است، اما با توجه به اوضاع ناامن استان القصرین، حوادث این منطقه از تونس از اهمیت بیشتری برخوردار است. زیرا ممکن است این اعتراضات را بتوان اولین آزمون مهم برای کابینه جدید این کشور دانست.
 

پربیننده ترین خبرها