ماجراجویی خطرناک در سوریه؛ عربستان با چه کسی خواهد جنگید؟

ماجراجویی خطرناک در سوریه؛ عربستان با چه کسی خواهد جنگید؟
سه شنبه 20 بهمن 1394 - 14:29

روزنامه اینترنتی السفیر تصمیم عربستان را برای اعزام نیروی زمینی به سوریه نسنجیده و عجولانه توصیف کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "مصطفی بسیونی" در مطلبی در روزنامه لبنانی السفیر نوشت: احمد عسیری مشاور وزارت دفاع عربستان با اعلام آمادگی این کشور برای اعزام نیروی زمینی به سوریه، جنجال بسیاری به راه انداخته است.
عربستان که در تاریخ خود درگیر جنگ‌های زیادی نبوده است، امروز مستقیماً در یمن می جنگد و در چند مناقشه منطقه خاورمیانه نیز به صورت غیرمستقیم مداخله می کند.
مساله دیگر اینکه عربستان اکنون با بزرگترین کسری بودجه در تاریخش مواجه شده و برای حل بحران مالی خود سیاست ریاضت اقتصادی را درپیش گرفته است، که احتمالاً پیامدهای داخلی به همراه خواهد داشت. این در حالیست که هزینه های جنگ عربستان در یمن همچنان افزایش می یابد و حمایت غیرمستقیمش از طرف های متخاصم خاصی در منطقه نیز هزینه های بیشتری را به ریاض تحمیل کرده است و در این بحبوحه قیمت نفت هم همچنان سیر نزولی خود را با حدت و شدت طی می کند.
مساله مهم اینست که جنگ سوریه با جنگ یمن بسیار تفاوت دارد زیرا عربستان در یمن با جنبش انصار الله که از حمایت ایران برخوردار است ، درافتاده است ولی در سوریه نیروهای (مستشاران) ایرانی هستند و درگیری احتمالی عربستان و ایران در خاک سوریه شاید نَه تنها کمکی به حل بحران سوریه نکند بلکه شاید اوضاع منطقه را پیچیده تر و بحرانی تر نیز کند، و این در حالیست که بحران اقتصادی عربستان آغاز شده است ولی ایران پس از لغو تحریم ها در حال رهایی از بحران اقتصادی خود، صادرات بیشتر نفت و بازپس گیری دارای‌ های بلوکه شده می باشد و با توجه به این امور پیش بینی نتایج جنگ احتمالی این دو کشور در سوریه سخت خواهد بود.
مشکل اینجا است که امکان همراهی مصر با عربستان در اعزام نیروی زمینی به سوریه وجود دارد زیرا مصر متحد مهم عربستان است ولی دیدگاه قاهره در قبال بحران سوریه تفاوت‌هایی با دیدگاه ریاض دارد و اوضاع داخلی مصر و مبارزه دولت قاهره با تروریسم در مرزهای شرقی و غربی خاک خود شاید اجازه همراهی با عربستان و تحمیل کردن هزینه های بیشتر به خودش را ندهد.
انور عشقی مدیر مرکز مطالعات استراتژیک و سیاسی در ریاض که وابسته به هرم قدرت عربستان است، نظر متفاوتی دارد. وی در مصاحبه با روزنامه اینترنتی السفیر مدعی شد " عربستان آماده اعزام نیروی زمینی به سوریه درچارچوب توافق سران ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش است و یکجانبه تصمیمی نخواهد گرفت."
عشقی در ادامه ادعاهایش، اظهار داشت: بحران کسری بودجه با بحران اقتصادی تفاوت دارد. بودجه عربستان با کسری مواجه است ولی اقتصادش قوی است برای نمونه ؛ ارزش دارایی‌های عربستان از اوراق بهادار خزانه داری آمریکا حدود 2 تریلیون و 500 میلیارد دلار است، و عربستان با وجود کاهش قیمت نفت از طریق کاستن هزینه تولید توانسته سودهایی را به دست بیاورد.
عشقی درباره بحران سوریه نیز گفت : ائتلاف بین المللی با همکاری عربستان علیه داعش وارد عمل خواهد شد. عربستان درپی رویارویی با ایران نیست ولی از رویارویی هم گریزان نیست. هر کشوری در منطقه بجز ایران متحمل ضرباتی از داعش شده اند که عربستان نمونه ای از این کشورهایِ متضرر از تروریسم است.
عشقی افزود: مصر و عربستان هیچ اختلافی با همدیگر درباره بحران سوریه ندارند. شاید تفاوت دیدگاهی بین ریاض و قاهره باشد ولی این تفاوت دیدگاه به معنای اختلاف نیست.
عشقی گفت: همراهی قاهره با ریاض در اعزام نیروی زمینی به سوریه مستلزم بررسی اوضاع داخلی و اقتصادی مصر است زیرا عربستان اوضاع مصر را که متحد اصلی ریاض است ، درک می کند.
"جمال مظلوم " کارشناس نظامی نیز در مصاحبه با السفیر گفت : اعزام نیروی زمینی به سوریه به همین سادگی نیست. آمادگی ریاض برای اعزام نیروهای زمینی به سوریه با مشارکت 20 کشور عربی و اسلامی و آموزش نظامی این نیروها در خاک عربستان تصمیمی عجولانه و نسنجیده است.
مظلوم افزود : درخصوص قضیه مداخله زمینی در سوریه باید با قدرت های بزرگی همچون روسیه ، ترکیه و ایران به توافق رسید زیرا مداخله نسنجیده شاید بحران سوریه را پیچیده تر کند. اهداف مداخله زمینی در سوریه باید مشخص شود. باید معلوم شود که مداخله زمینی برای پایان دادن به درگیری ها است یا برقرار کردن صلح و امنیت یا مبارزه با داعش یا حمایت از ارتش آزاد سوریه. با تعیین اهداف مداخله زمینی طرف‌های این مداخله نیز مشخص خواهند شد.

214-8

پربیننده ترین خبرها