پایان روزهای خوش روابط عربستان و آمریکا

پایان روزهای خوش روابط عربستان و آمریکا
پنج‌شنبه 2 ارديبهشت 1395 - 10:10

العالم - رئیس سابق سازمان اطلاعات سعودی از تکرار نشدن روزهای خوش روابط قدیمی عربستان با واشنگتن خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، ترکی الفیصل گفت: روزهای خوش قدیمی میان عربستان و امریکا به پایان رسیده و تکرار نمی شود و باید باردیگر روابط جدیدی میان دو کشور تنظیم شود.

وی که پیش از این سفیر سعودی در واشنگتن بوده همزمان با دیدار باراک اوباما از عربستان در گفت وگو با شبکه سی ان ان اظهار داشت: ما نباید انتظار داشته باشیم بار دیگر روزهای خوش قدیم تکرار شود.

وی افزود: به شخصه معتقدم امریکا به اندازه ما تغییر کرده است و موارد مثبتی در عملکرد و اظهارات اوباما به چشم می خورد، وی همه را از این تغییرات رویکرد امریکا آگاه کرد  و ما نیز باید بر اساس این تغییرات اقدام کنیم.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا دیروز(چهارشنبه ) وارد عربستان شد و با ملک سلمان، پادشاه این کشور دیدار کرد.

وی قرار است در اجلاس مشترک با سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس حضور یابد.

پیش از این نیز «محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد و وزیر دفاع سعودی و «اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا، روز سه‌شنبه در «ریاض» پایتخت عربستان دیدار و درباره آنچه «مداخله‌های ایرانی» ادعا شده است، گفت‌وگو کردند.

بن‌سلمان و کارتر همچنین درباره همکاری‌های نظامی موجود بین عربستان و آمریکا، تحولات منطقه خاورمیانه و مبارزه با تروریسم گفت‌وگو کردند.

اظهارات پیشین اوباما در باره کمک های عربستان سعودی به تروریست ها در منطقه خشم مقام های ریاض در ماههای گذشته را به دنبال داشته است.

رئيس جمهوری آمريکا اسفند ماه سال گذشته در مصاحبه ای با اشاره به روابط پيچيده کشورش با عربستان٬ تأکيد کرد که سعوديها تروريسم را در بعضی مناطق دنيا تغذيه کرده اند.

"باراک اوباما" در مصاحبه با "جفری گولدبرگ" خبرنگار مجله آتلانتيک٬ گفت بعضی دولتهای عربی به دليل حمله نکردن واشنگتن به سوريه٬ عصبانی شدند.

به نوشته مجله آتلانتيک٬ اوباما در جلسه سازمان ايپک به مالِکم ترنبول نخست وزير استراليا یادآور شد که چگونه اندونزی تدريجاً از کشوری ميانه رو به کشوری افراطی و تندرو تبديل شد. ترنبول پرسيد " چرا اين اتفاق افتاد؟" اوباما گفت " زيرا عربستان سعودی و چند کشور عرب ديگر حاشيه خليج فارس اموالی کلان و تعداد زيادی مبلّغ را به اندونزی فرستاده اند.

اوباما افزود " عربستان سال 1990 هزينۀ مدارس ترويج افکار وهابيت را می پرداخت٬ و دوره هايی نيز برای آموزش تفکرات افراطی که مورد پسند نظام حاکم آل سعود است٬ برگزار می کرد." ترنبول پرسيد " مگر سعودی ها دوستان شما (آمريکائی ها) نيستند؟" اوباما گفت "اين مساله پيچيده است."

جفری در گزارش خود می نويسد : "حتی خود اوباما نيز در جلسات غيرعلنی اش از عربستان سعودی انتقاد می کند و می گويد هر کشوری که نصف مردمش را سرکوب کند٬ نمی تواند در جهان مدرن به خوبی رفتار کند." اوباما از پايبندی به سياست خارجی که وی را ملزم به تعامل با عربستان به عنوان متحد می کند٬ دل خوشی ندارد و خشمگين است.

217-9

پربیننده ترین خبرها