سازمان ایندکس از بحرین انتقاد کرد

سازمان ایندکس از بحرین انتقاد کرد
دوشنبه 13 ارديبهشت 1395 - 11:34

سازمان حقوق بشر "ایندکس" اعلام کرد که مخالفان در بحرین همواره با خطر لغو تابعیت و اخراج مواجه هستند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از مرآة البحرين، سازمان ایندکس با انتشار مقاله ای در سایت خود، خاطرنشان کرد: «بحرین به طور خاص استفاده از لغو تابعیت مخالفان یا افرادی را که از نظام انتقاد می کنند برای مجازات آن ها افزایش داده است و بحرین باید این اقدامات و تهدیدها را هر چه سریعتر متوقف کند و تابعیت همه کسانی را که لغو کرده است بازگرداند، این حق آن هاست».

فرار آوارگان سوری از دست داعش، آوارگان لغو تابعیت شده از......

این سازمان افزود: «زمانی که خبرهایی درباره افراد اخراج شده در مطبوعات می شنویم فورا به فکر آوارگان سوری می افتیم که از دست داعش فرار می کنند یا به فکر افرادی می افتیم که به علت فجایع طبیعی مجبور به این کار می شوند اما وضع افراد فاقد تابعیت را که وادار به ترک کشورشان شده اند درک نمی کنیم، بیشتر ما تابعیت را امری بدیهی می دانیم اما این مساله برای 10 هزار فرد فاقد تابعیت در سراسر جهان اهمیت بیشتری دارد».

سازمان ایندکس اشاره کرد «از سال 2012 - زمانی که وزارت کشور بحرین تابعیت 31 فعال سیاسی را لغو کرد- 260 شهروند قربانی این مساله شده اند که تابعیت 208 نفر از آن ها تنها در سال 2015 لغو شده است از این تعداد 11 نفر آنان کم سن و سال هستند همچنین دو نفر از آن ها به حبس ابد محکوم شده اند و 30 نفر نیز دانشجو هستند».

به گفته این سازمان، «این اقدام بعد از اصلاحات جدید در قانون شهروندی سال 1963 در بحرین صورت گرفت که نفوذ وزارت کشور را افزایش داد و به قضات این اختیار را داد که تابعیت هر شخصی را براساس قانون (به اصطلاح) مبارزه با تروریسم در بحرین، لغو کنند. این درحالی است که قانون مذکور نتوانسته است تعریف روشنی از تروریسم ارائه دهد».

این سازمان خاطرنشان کرد، در رابطه با احمد الوداعی مدیر اجرایی موسسه حقوق و دموکراسی بحرین که تابعیت او با 71 نفر دیگر در ژانویه 2015 لغو شد، جرائم آن ها عبارت های مبهمی مانند تحریک و دعوت به تغییر نظام و توهین به کشورهای برادر را شامل می شود.

الوداعی به سازمان ایندکس گفت: بحرین در حال تثبیت رویه و اقدام خطرناکی علیه شهروندان است. کشوری وجود ندارد که در سال 2015 تابعیت شمار زیادی از شهروندان خود را لغو کرده باشد. وی افزود لغو تابعیت براساس مسائل سیاسی صورت می گیرد و افزایش می یابد زیرا آن ها به علت کاری که در سال 2012 انجام دادند، بازخواست نشدند.

204 ـ 211-8

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها