انتقاد بی‌سابقۀ شاعر معروف از عربستان

انتقاد بی‌سابقۀ شاعر معروف از عربستان
يکشنبه 19 ارديبهشت 1395 - 11:50

"آدونیس" شاعر معروف سوری عربستان سعودی را عامل گسترش تفکرات افراطی دانست.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از "هسپرس"، ادونیس که نام واقعی او "علی احمد سعید اسبر" است، اظهار داشت: جهان عرب در آخرین مرتبه پیشرفت قرار دارد، ولی از بزرگترین مصرف کنندگان تولیداتی است که در دنیای پیشرفته تولید می‌شود.
وی خاطرنشان کرد که بارها گفته است مخالف اسلام نیست، ولی مخالف سوء استفاده از ادیان آسمانی برای ایجاد جوامعی نابرابر است، که انسانیت را زیر پا می‌گذارد آن هم به دلیل تفکری که به اعتقاد خود برتر است. 
این شاعر سوری که در پایتخت فرانسه اقامت دارد، پیروی و اطاعت کورکورانه را دلیل پیدایش داعش دانست و گفت، این گروه تروریستی حاصل برداشتی افراطی از اسلام است.
ادونیس با انتقاد از نظام سعودی به دلیل حمایت شدید از عقاید "ابن تیمیه" اظهار داشت که حمایت از این عقاید یکی از دلایل گسترش تفکرات افراطی است.
وی تأکید کرد هیچگونه جنبش فکری برای مخالفت با اقدامات افراطی‌ها در تخریب آثار تاریخی بزرگ مانند آنچه که در شهر تدمر سوریه روی داد، وجود ندارد.

* آدونیس کیست

علی احمد سعید إسبر، معروف به آدونیس در سال ۱۹۳۰ در روستای القصابین نزدیک شهر لاذقیه در خانواده‌ای علوی به دنیا آمد. او تحصیلات متوسطه را در ۱۹۴۹ پایان برد و در ۱۹۵۴ لیسانس فلسفه را از دانشگاه دمشق دریافت کرد.
آدونیس در سال ۱۹۷۳ دکترای ادبیات عرب را از دانشگاه سن ژوزف بیروت دریافت کرد، و در دانشگاه‌های لبنان شروع به تدریس کرد. او بارها نامزد جایزه نوبل ادبی شده است و از سال ۱۹۸۶ به عنوان نویسنده آزاد در پاریس در تبعید زندگی می‌کند.
آدونیس به واسطه شناخت عمیق از فرهنگ و ادبیات عرب و همچنین آگاهی‌اش از ادبیات جهانی علی الخصوص ادبیات فرانسه و به مدد ذهنی فعال، پویا و نوآور در شاعری و نقد شعر جایگاهی ممتاز دارد و کمتر شاعر معاصری در جهان عرب مانند او در مباحث نظری شعر جستجو کرده و دغدغه نوگرایی داشته باشد.
آدونیس جایزه ادبی گوته را در سال ۲۰۱۱ دریافت کرد. از آدونیس همچنین در سال ۲۰۰۱ با اهدای مدال گوته تقدیر شده بود.

پربیننده ترین خبرها