اشتیاق عربستان برای عادی سازی روابط با اسرائیل

اشتیاق عربستان برای عادی سازی روابط با اسرائیل
دوشنبه 17 خرداد 1395 - 12:43

دیپلمات سعودی که به عنوان دلال روابط عربستان و اسرائیل شناخته شده است، در گفتگو با رسانه‌های اسرائیلی برادامه عادی سازی روابط با آن ها و استفاده از آن برای رساندن پیام‌های خود مبنی بر تصمیم دولت سعودی مبنی بر برقراری روابط عادی با تل آویو اصرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری شبكه العالم به نقل سایت خبری رأی الیوم، " انورعشقی" مشاور شاه سابق سعودی دو روز پیش در گفتگو با روزنامه صهیونیستی "یدیعوت آحارونوت" اعلام کرد که اکنون فرصت مناسب برای برقراری سازش فرا رسیده است.
انورعشقی دراین سخنان نیز مانند سخنان قبلی خود، تاکید کرد که هر نوع عادی سازی روابط ریاض و تل آویو، مشروط به اجرای طرح صلح عربی است و به طور تلویحی گفته است که ایران دشمن مشترک دو طرف است، و هیچ دشواری برای دو طرف درزمینه تشخیص این دشمن مشترک وجود ندارد.
وی تاکید کرده است که اسرائیل اشغالگر می تواند شریک و عضوی فعال در منطقه آزادی باشد که با ساختن پل ملک سلمان در بالای خلیج العقبه در سینا ایجاد می شود.
رأی الیوم تأکید کرد، این گونه اظهارات عشقی و دیدارهای وی با مطبوعات و مسئولان که با انتقادهای شدید از سوی برخی از نویسندگان سعودی مخالف وی روبرو شده است، با برگزاری نشست صلح درپاریس با حضور وزرای خارجه بیش از 30 کشور جهان از جمله جان کری وزیر امور خارجه آمریکا همزمان شده است.
دربیانیه پایانی این نشست به آرمان ها و خواسته های عربی مانند عقب نشینی از قدس اشغالی و یا حق بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین مادری شان پرداخته نشده است.
اسرائیل اشغالگر به دنبال عادی سازی روابط با عربستان و دیگر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بدون اجرای طرح صلح عربی است و به نظر می رسد که با گذشت 14 سال از ارائه این طرح درنشست سران عرب در بیروت، در طرح خود موفق شده است و گزارش های منتشر شده از نفوذ تجاری و اقتصادی اسرائیل به بازارهای کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در مطبوعات اسرائیلی و غربی، بیانگر این موفقیت هستند.
به نظر می رسد که دلال روابط اسرائیل و عربستان درصدد ایجاد ائتلافی میان دو طرف درمقابله با ایران است.
عربستان سعودی درنتیجه کاهش قیمت نفت و درآمدهای آن و شکست در جنگ های یمن و سوریه و احتمال شکایت از آن در دادگاه های آمریکا در ارتباط با حمایت از تروریسم و صدور قطعنامه سازمان ملل و دبیر کل آن درباره کشتار بیش از 500 کودک در یمن با بحران های مستمر روبرو است، اما درصورتیکه گمان کند که نزدیکی با اسرائیل و عادی سازی روابط با آن، به این کشور در پشت سرگذاشتن این بحران کمک می کند سخت در اشتباه است، و حتی ممکن است که نتیجه برعکس به دنبال داشته باشد، به ویژه اینکه ممکن است موجب افزایش خشم مردم عربستان شود.
تداوم دیدارها و اظهارات انور عشقی و پیش از آن شاهزاده ترکی الفیصل با اسرائیلی‌ها به نفع عادی سازی روابط با  رژیم اشغالگر خواهد بود و قطعاً با موافقت رسمی صورت می گیرد و گرنه از مدت‌ها پیش متوقف شده بود.
215

پربیننده ترین خبرها