رفتارهای عربستان، سازمان ملل را زیر سؤال برد

رفتارهای عربستان، سازمان ملل را زیر سؤال برد
پنج‌شنبه 20 خرداد 1395 - 08:23

منابع دیپلماتیک فاش کردند که عربستان سعودی برای حذف نام ائتلاف عربی از فهرست سیاه، از راه های مختلف سازمان ملل را تحت فشار قرار داد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، منابع دیپلماتیک نزدیک به سازمان ملل به خبرگزاری رویترز تأکید کردند که پس از درج نام ائتلاف عربی (متجاوز به یمن) در فهرست سیاه سازمان ملل، عربستان سعودی دبیرکل این سازمان را به شدت تحت فشار قرار داد.
به گفته این منابع، هفته گذشته پس از درج نام ائتلاف سعودی در فهرست سیاه، دفتر بان کی مون با سیل تماسهایی از سوی وزرای خارجه کشورهای عربی منطقه خلیج فارس و همچنین وزرای کشورهای عضو سازمان همکاری مواجه شد.
در این بین، ریاض تهدید کرد که حمایت مالی از برنامه‌های مختلف سازمان ملل را متوقف خواهد کرد.
رویترز به نقل از یکی از این منابع بدون اشاره به نام وی خاطرنشان کرد: سازمان ملل با تهدیدها و فشارهای بسیاری مواجه شد، و این امر باج گیری به معنای کامل کلمه بود.
به گفتۀ این منبع، یکی از این تهدیدها این بود که شیوخ با اجتماع در ریاض فتوایی علیه سازمان ملل صادر و این سازمان را دشمن اسلام معرفی کنند، و این امر به معنای آن خواهد بود که دیگر هیچ تماسی از سوی کشورهای عضو سازمان همکاری با سازمان ملل صورت نخواهد گرفت و دیگر هیچگونه مشارکت و حمایتی از برنامه ها و پروژه ها انجام نخواهد شد.
پس از افشای این موضوع، نماینده دائم سعودی در سازمان ملل متحد مدعی شد که هیچگاه تهدید و ارعاب نمی کند، و به سازمان ملل پایبند است!
وی همچنین مدعی شد که هدف از اجتماع هیئت علمای ارشد در عربستان، صدور بیانه‌ای برای محکوم کردن درج ائتلاف عربی در فهرست سیاه بود!
تن دادن سازمان ملل به فشارهای عربستان سعودی، با انتقادهای بسیاری از سوی سازمانهای مدافع حقوق بشر همراه شد، و این سازمانها بان کی مون را به تن دادن به فشارهای کشورهای قدرتمند متهم کردند.
سازمانهای دیده بان حقوق بشر و عفو بین الملل با انتقاد از تصمیم بان کی مون، تأکید کردند که تسلیم شدن بان کی مون در برابر مطالبات ریاض، باعث می شود که این سازمان مصداقیت خود را از دست بدهد.
در پی شدت گرفتن انتقادها، سخنگوی دبیرخانه سازمان ملل متحد در هفتم ژوئن ادعا کرد که این تصمیم نهایی نیست و با توجه به اطلاعات بیشتری که سازمان ملل منتظر دریافت آنها از ائتلاف عربی قبل از ماه آگوست است، ممکن است در این تصمیم بازنگری شود.
این درحالی است که نماینده دائم سعودی در سازمان ملل یک روز قبل از آن گفته بود که تصمیم برای حذف نام ائتلاف عربستان از فهرست سیاه نهایی است.
بر اساس گزارشی که دوشنبه گذشته سازمان ملل منتشر کرده بود، ائتلاف عربستان سعودی، مسؤول 60 درصد مرگ و جراحات کودکان یمنی در سال گذشته است.

پربیننده ترین خبرها