عضو ارشد سازمان آزادیبخش فلسطین:

"عادی‌سازی روابط اعراب با اسرائیل فاجعه است"

چهارشنبه 26 خرداد 1395 - 11:53

یکی از رهبران سازمان آزادیبخش فلسطین عادی سازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی را فاجعه دانست و تاکید کرد که فلسطینی‌ها از زمان توافقنامه اسلو متحمل ضرر و زیان شده اند و شهرک سازی رژیم صهیونیستی از آن زمان تاکنون چهار برابر شده است.

"نبیل شعث" در گفت وگوی اختصاصی با شبکۀ العالم تاکید کرد: فلسطینی‌ها هرگز از اصول و مبانی ثابت خود درخصوص مرزها و قدس و آوارگان و کشور فلسطینی صرف نظر نخواهند کرد.
وی همچنین عادی سازی روابط برخی اعراب با رژیم صهیونیستی را یک فاجعه توصیف کرد.
* طرح فرانسه برملا کننده سطح گستاخی اسرائیل
این رهبر سازمان آزادیبخش فلسطین تصریح کرد: ما به سرعت با طرح فرانسه موافقت کردیم اما اسرایئلی‌ها حتی تا آخرین لحظه موافقت خود را اعلام نکرده اند و از آن به عنوان اهرمی برای باج خواهی از فرانسوی ها استفاده می‌کنند تا فرانسوی‌ها هزینه حضورشان را بپردازند.
وی افزود: چه بسا این امر در جریان سفر مانوئل والس نخست وزیر فرانسه به "اسرائیل" خود را نشان داد چرا که والس اظهارات تعجب برانگیزی را بیان کرد. والس از جمله از کشورهای عربی خواست تا اسرائیل را هم اکنون به رسمیت بشناسند تا اسرائیل تشویق شود که به طرح فرانسه بپیوندد؛ یعنی (به رسمیت شناختن رژیم اسرائیل) به عنوان پاداشی برای (این رژیم) در مقابل بازگرداندن اراضی و قدس و حل و فصل مسئله آوارگان فلسطینی براساس طرح صلح عربی نباشد بلکه (به رسمیت شناختن) بخشی از هزینه مشارکت اسرائیل در نشست پاریس (برای احیای مذاکرات سازش) باشد.
* اظهارات فاجعه بار والس
وی افزود: والس سپس حمله شدیدی به کسانی کرد که خواهان تحریم "اسرائیل" هستند و گفت که آنها مرتکب جرایمی مانند نژاد پرستی و یهودی ستیزی می شوند. این فرانسه بود که ایران، روسیه و همچنین مصر در زمان عبدالناصر و عراق را تحریم کرد. اما وقتی تحریم به نفع ما است، این تحریم یک جرم علیه (رژیمی) به شمار می رود که صرفا با نژادپرستی رفتار می کند.
وی اشاره کرد: والس گفت که امروز از به رسمیت شناختن کشور فلسطینی سخن نخواهد گفت، و این درحالی است که او خواهان به رسمیت شناختن "دولت اسرائیل" است. این اظهارات والس فاجعه آمیز بود.
* نتانیاهو خواهان جلسه دوجانبه با ابومازن در الیزه است
نبیل شعث گفت: خنده دار است که نتانیاهو می گوید ما آماده مشارکت در طرح فرانسه به شرط تغییر کلی آن هستیم تا اینکه صرفا به نشستی بین من و ابومازن رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در کاخ الیزه بدون حضور کسی و بدون پیش شرط - یعنی بدون وجود مرجع و بدون توقف شهرک سازی یا هر چیزی دیگری- تبدیل شود.
وی افزود: اسرائیلی ها معتقدند که نشست پاریس بهترین ابزار برای حل مشکل نیست بلکه بهترین ابزار همان نشست با هم و حل مشکل بدون پیش شرط هست؛ یعنی بدون توقف شهرک سازی و بدون هرگونه فشار و در سایه تداوم سرقت قدس، همانطور که آن را در سالهای گذشته انجام دادند.

شعث همچنین گفت طبق صفحه اول از این طرح، فقط طرفین فلسطینی و اسرائیلی می توانستند بدون پیش شرط و بدون توقف شهرکسازی مذاکرات دو جانبه را از سر بگیرند.
اما طرف فلسطینی تهدید کرد که چنانچه این بند اجرایی شود، از مذاکرات خارج می شود. البته بند جدیدی مبنا قرار گرفت. این بند اگر چه خلاف انتظارات ما بود اما برخی شرایط را در آن گنجانده بودند از جمله اینکه قطعنامه های سازمان ملل، مبنای راه حل باشند. در این بند، هدف این طرح، تأسیس دولت مستقل فلسطین و آزادی اراضی 1967 از اشغال رژیم اسرائیل معرفی شده بود اما اشاره ای به قدس یا مضوع آوارگان یا غیر قانونی بودن شهرک سازی نشده بود.

* باج خواهی امریکا و "اسرائیل" از فرانسه به حساب فلسطینیها
نبیل شعث خاطرنشان کرد ما باید کاملا هشیار باشیم و اجازه ندهیم "اسرائیل" و امریکا از فرانسه به حساب جیب ما باج بگیرند و پاداش شرکت "اسرائیل" در این مذاکرات را از جیب ما بدهند.

* دلیل اصرار نتنیاهو برای ملاقات با ابومازن
شعث گفت اصرار نتنیاهو برای ملاقات با ابومازن فقط برای خلاص شدن از فشارهای بین المللی است زیرا عواملی که توانسته اند "اسرائیل" را به میدان بکشانند، عوامل بین المللی هستند مثل تحریم "اسرائیل" یا محاکمه سران آن در دادگاههای کیفری و صدور قطعنامه هایی بر ضد آن در شورای امنیت یا مجمع عمومی.
نبیل شعث افزود نتنیاهو نمی خواهد تحت هیچ گونه فشار بین المللی قرار گیرد یا قانون بین الملل و جامعه بین المللی را رو در روی خود ببیند او نمی خواهد رسوا شود بلکه می خواهد حقایق را سربسته نگه دارد تا هر گونه که خود بخواهد آن را تفسیر کند.
وی گفت: نتنیاهو می داند که ملاقات با ابومازن بدون پیش شرط به معنای خلاص شدن از شروطی همچون توقف شهرک سازی، توقف هتک حرمت بیت المقدس و در نهایت پایان محاصره غزه است. او طی 23 سال گذشته همین ترفند را پیاده کرده است. شعث خاطرنشان کرد که مذاکره بین دو طرف تا کنون دوجانبه بوده و هیچ نتیجه ای نداشته است.

دبیر سازمان آزادیبخش فلسطین اذعان کرد در این مذاکرات، شکست خوردیم، زیرا زمانی که پیمان اسلو بسته شد، شمار شهرک نشینان صهیونیست در اراضی فلسطینی، 160 هزار نفر بود و اکنون تعداد آنان به 680 هزار نفر رسیده است و این به معنی چهار برابر شدن تعدادِ آنان در مدت زمان مذاکرات دوجانبه است.

* با تغییر طرح صلح عربی مخالفیم

نبیل شعث تاکید کرد: به همین سبب ابومازن در کنفرانس وزرای خارجۀ عرب که در قاهره برگزار شد، به وضوح تاکید کرد که به اندازه یک سطر، یک واژه و حتی یک حرف هم حاضر به تغییر طرح صلح عربی نیستیم و این موضوع را وزیر خارجه سعودی نیز تایید کرد.

وی در ادامه با بیان این که رژیم صهیونیستی درصدد آن است که با تشویق فرانسه و آمریکا، طرح صلح عربی را زیر و رو کند، گفت: در طرح صلح عربی آمده است، روزی که اسرائیلی ها از اراضی اشغالی سال 1967 و قدس عقب نشینی کنند و در این اراضی دولت مستقل فلسطین تشکیل شود و آوارگان به زمین های خود برگردند، اسرائیل را به رسمیت خواهیم شناخت؛ اما اسرائیل عکس این موضوع را می خواهد و اگر عرب ها این موضوع را بپذیرند، فاجعه خواهد بود.

* فاجعۀ عادی سازی روابط برخی از اعراب با رژیم اشغالگر
این مقام ارشد سازمان آزادیبخش فلسطین تصریح کرد: اقدام برخی از عرب ها در به رسمیت شناختن "اسرائیل" و عادی سازی روابط با این رژیم پیش از عقب نشینی صهیونیست ها از اراضی عربی اشغال شده در سال 1967 و در رأس آن ها قدس اشغالی، به مثابه یک فاجعه خواهد بود.

وی افزود: ما از اصول فلسطینی دست نمی کشیم، یعنی از اراضی فلسطینی با مرزهای تعیین شده در سال 1967 دست نمی کشیم و هیچ شهری جز قدس را به عنوان پایتخت نمی پذیریم و از حق بازگشت آوارگان دست نمی کشیم و اجازه گسترش شهرک سازی صهیونیست ها را در اراضی خود نمی دهیم و هیچ کس حق ندارد به این اصول تعرض کند.

* قدرت تحمیل خواسته هایمان ضعیف است اما سه بار انتفاضه کرده ایم

نبیل شعث تاکید کرد: هرچند قدرت فلسطینی ها ناکافی است و نمی توانیم رژیم صهیونیستی را به شانه خالی نکردن از تعهدات اسلو پایبند نگه داریم، اما در عین حال، دست بسته هم نماندیم و در این میان، سه بار انتفاضه کردیم.

 

6-208-205

پربیننده ترین خبرها