رازهایی که گروه خونی‌تان فاش می‌کند

رازهایی که گروه خونی‌تان فاش می‌کند
دوشنبه 31 خرداد 1395 - 16:41

لابد شما هم بارها آزمایش خون داده‌اید تا بدانید چه مشکلی دارید و درواقع خون به‌عنوان مرجعی برای شناخت بدن به کار می‌رود.

خون یکی از مهم‌ترین مواد بدن است که روزی چند صدبار در بدن ما گردش می کند. بنابر این می‌تواند در سلامت و حتی در بسیاری از مسائل و مشکلات دخیل باشد. حتما شما هم می‌دانید که نوع گروه خونی در بسیاری از مسائل مهم است، یعنی با دانستن گروه خونی ، می‌توانید اطلاعات بیشتری راجع به بدن خود به‌دست آورید.

از اوایل قرن بیستم تا به امروز محققان توانسته‌اند ارتباط‌هایی بین نوع گروه خونی و برخی بیماری‌ها بیابند. به‌علاوه از طریق دانستن گروه خونی می‌توانید بفهمید که به چه کسانی می‌توانید خون بدهید یا از آنها خون بگیرید. در این مطلب به برخی از این یافته‌ها درباره گروه خونی اشاره می‌کنیم. اگر گروه خونی خود را می‌شناسید و می‌خواهید اطلاعات بیشتری در این باره داشته باشید این مطلب مخصوص شماست.
تحقیقات چه می‌گویند؟
خون انسان از عناصر حیاتی و ضروری مشابه ساخته شده است، اما در همین زمینه، تفاوت‌هایی وجود دارد که باعث شده چهار گروه خونی مختلف ایجاد شود (که هر کدام به دو گروه مثبت و منفی تقسیم می‌شوند). چیزی که باعث تفکیک این چهار گروه می‌شود پادگنِ آنهاست؛ همان سیستم دفاعی ایمنی که بر سطح گلبول‌های قرمز قرار دارد. تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده که نشان می‌دهد چگونه جزئیات نوع گروه خونی می‌تواند الگوهایی از سلامت شخصی را نشان دهد. به‌علاوه گفته می‌شود انواع گروه‌های خونی می‌توانند از ما در برابر بیماری‌های مختلف محافظت کنند.
اگر گروه خونی‌تان A باشد
گروه خونی‌A دارای پادگن A روی گلبول‌های قرمز پادتن‌های B در پلاسماست؛ اگر گروه خونی‌تان‌A باشد، می‌توانید به گروه خونی‌A و B خون بدهید. ترکیب پادگن‌های یک فرد در گلبول‌های قرمز این مسئله را مشخص می‌کند که چه میزان هورمون می‌تواند منتشر شود. اگر گروه خون‌تان‌A باشد، میزان هورمون استرس یعنی همان کورتیزول در بدن‌تان بیشتر خواهد بود. از طرفی خطر پیشرفت سرطان معده در مقایسه با گروه خونی‌O و B در این افراد ۲۰‌درصد بیشتر است.

از طرفی آمار نشان می‌دهد که خطر بیماری قلبی در این افراد در مقایسه با افرادی که گروه خونی‌O دارند هم ۵درصد بالاتر است. علاوه بر این، خطر انواع سرطان‌ها مانند برخی از انواع سرطان لوزالمعده و سرطان خون هم بین افرادی که این گروه خونی را دارند بیشتر گزارش شده است. افرادی که این گروه خونی را دارند اغلب افرادی جدی و کوشا، خلاق، حساس، محافظه‌‌کار، صبور و مسئولیت‌‌پذیر هستند.

اگر گروه خونی‌تان‌B باشد
اگر گروه خونی‌تان‌B باشد، تنها پادگن B روی گلبول‌های قرمز پادتن‌های‌A در پلاسمای شما وجود دارد. شما می‌توانید به افرادی که گروه خونیB و AB دارند خون بدهید. خطر بیماری قلبی در افرادی که گروه خونی‌B دارند نسبت به افرادی که گروه خونی‌شان‌O است، ۱۱‌درصد بیشتر گزارش شده است. محققان دانشگاه هاروارد دریافتند زنانی که گروه خونی AB یا B دارند خطر پیشرفت سرطان تخمدان در آنها بیشتر وجود دارد، اما اگر گروه خونی‌تان‌B باشد، اصلا جای نگرانی نیست. آن دسته از افرادی که گروه خونی‌B دارند، تعداد دسته‌‌های باکتری‌‌های خوب و مفید در آنها ۵۰‌هزار برابر بیشتر از افرادی است گروه خون‌شان‌A یا O است. افرادی که این گروه خونی را دارند اغلب افرادی هستند که می‌توانند به شور و شوق، فعال بودن، خلاقیت و مقاومت خود افتخار کنند.
اگر گروه خونی‌تان‌AB باشد
این افراد هم پادگن‌های‌A و هم B روی گلبول‌های قرمز دارند و پادتن‌های‌A و B در پلاسمای‌شان وجود ندارد. اگر گروه خو‌ن‌تان‌AB مثبت باشد، می‌توانید به کسی که گروه خونی‌اش AB است، خون بدهید. افرادی که گروه خونی AB دارند خطر بیماری قلبی در آنها نسبت به گروه خونی‌O حدود ۲۳‌درصد بیشتر است. در‌واقع داشتن گروه خونی‌AB احتمال این مسئله را دو برابر بیشتر می‌کند که مادری از مشکلات مربوط به فشار خون -‌که آن را پره ‌اکلامپسی می‌نامند‌– رنج ببرد. تحقیقات نشان می‌دهد آن دسته از افرادی که گروه خونی‌AB دارند ۸۲‌درصد احتمال بروز مشکلات شناختی در آنها در مقایسه با افرادی که گروه‌های خونی دیگری دارند بیشتر است؛ خصوصا مواردی مانند یادآوری خاطره، زبان و دقت و توجه. اگر گروه خونی‌تان AB است، فردی خونسرد، آرام، منطقی و انعطاف‌پذیر یا فردی مردد و دودل، فراموشکار و بی‌مسئولیت هستید.

اگر گروه خونی‌تان‌O باشد
اگر در دسته گروه خونی‌O قرار دارید، پادگن‌های‌A و B روی گلبول‌های قرمزتان وجود ندارد اما هر دو پادتن‌A و ‌B در پلاسمای‌تان هست. گروه خونیO مثبت یکی از شایع ترین گروه‌های خونی است؛ گروه خونی‌O منفی فقط می‌تواند به Oمنفی خون بدهد. اگر گروه خونی‌تان‌O است، معمولا جراحت‌ها در مقایسه با دیگر افراد دیرتر در بدن‌تان بهبود می‌یابد. در شما و نیز خطر وبا بیشتر است.

خبر خوب این است افرادی که گروه خونی‌O دارند خطر بروز سرطان لوزالمعده و میزان مرگ و میر ناشی از مالاریا در آنها کمتر از افرادی است که گروه‌های خونی دیگری دارند. افرادی که این گروه خونی را دارند، افرادی با اعتماد به نفس، مصمم و با اراده و اهل شهود هستند اما متاسفانه ممکن است سردمزاج، غیرقابل پیش‌بینی و نیز معتاد به کار هم باشند.

چرا گروه‌های خونی متفاوت است؟
عامل تفاوت گروه خونی افراد «وجود یا عدم وجود مولکول‌های پروتئینی مشخصی به‌نام آنتی‌ژن و آنتی‌بادی» است. «آنتی‌ژن ها» (در صورت حضور) بر سطح گلبول قرمز و «آنتی‌بادی‌ها» داخل پلاسما یا همان مایع خون هستند. پس خون من و شما از نظر کلیات آن یکسان است و آنچه باعث می‌شود ما امکان اهدای خون به یکدیگر را داشته یا نداشته باشیم همین پروتئین‌های ذکر شده است.

«گروه خونی» هر فرد به‌طور مستقیم به پدر و مادر و آنچه از آنان به او ارث می‌رسد، ارتباط دارد. یکی از روش‌های معمول و مهم ارزیابی تفاوت بین انواع خون‌ها، سیستم ABO است. به‌طور قطع شما فردی با گروه خونی O - B - A یا AB هستید و راه فراری هم ندارید. براساس این سیستم دسته‌بندی خون و باتوجه به آنچه درمورد آنتی‌ژن و آنتی‌بادی گروه خونی گفته شد:

۱ـ اگر شما گروه خونی A داشته باشید به این معناست که بر سطح گلبول‌های قرمزتان آنتی‌ژن A و در پلاسمای خون‌تان آنتی‌بادی B دارید.

۲ـ گروه خونی B در سطح گلبول‌های‌شان آنتی‌ژن B و در پلاسما آنتی‌بادی A‌دارند.

۳ـ فرد گروه خونی AB روی گلبول قرمزش هر دو نوع آنتی‌ژن A و B را دارد و واضح است که در پلاسما هیچ مخالفی نداشته باشد و آنتی‌بادی موجود نباشد.

۴ـ و نهایتا گروه خونی O‌به‌دلیل نداشتن هیچ کدام از آنتی‌ژن‌های A‌و B بر سطح گلبول، آزادانه هر دو نوع آنتی‌بادی A و B را در پلاسما دارد.
تشکیل دهنده‌های خون
1- گلبول قرمز (RBC) نوعی سلول است که حدود ۱۲۰‌روز در بدن ما زنده است و ۲۰ثانیه طول می‌کشد تا هر کدام آن تمام بدن را دور بزند و ۴۰درصد خون را تشکیل می‌دهد.

۲ـ گلبول سفید (WBC) که مسئول جنگ با عفونت‌ها و مواد بیگانه در خون است.

۳ـ پلاکت‌ (PLT) که کوچک‌ترین سلول خونی است و در امر انعقاد خون نقش اساسی دارند و پلاسما نیز جزو اصلی خون است که ۹۵درصد آن را آب و ۵درصد باقی‌مانده را هورمون، پروتئین و مواد غذایی تشکیل می‌دهد.

211-9

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها