کدام کشور عرب 500 میلیارد دلار سلاح خرید؟

کدام کشور عرب 500 میلیارد دلار سلاح خرید؟
جمعه 5 شهريور 1395 - 11:12

کشورهای عرب حوزه خلیج فارس بیشترین میزان خریدهای تسلیحاتی بویژه از آمریکا را در دهه های گذشته به خود اختصاص داده اند.

به گزارش پایگاه شبکه خبری العالم به نقل از روزنامه رای الیوم، منابع رسمی واشنگتن اعلام کردند: عربستان در دو دهه اخیر 500 میلیارد سلاح بویژه از آمریکا خریداری کرده است. این در حالی است که آمریکا بدون موافقت رژیم صهیونیستی به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس تسلیحات نمی فروشد.

فرآیند انتقال تسلیحات آمریکا به کشورهای خلیج فارس در گذشته برای کنگره آمریکا و کابینه رژیم صهیونیستی بسیار نگران کننده بود زیرا آنها بیم داشتند که رژیم صهیونیستی برتری نظامی خود بر همسایگان عربش را از دست بدهند اما به نظر می رسد این بار وضعیت کاملا فرق کرده است. به گفته یک مقام مسئول در "آیپک" به عنوان قوی ترین گروه فشار هوادار رژیم صهیونیستی در آمریکا ، این گروه دیگر کنگره را جهت توقف قراردادهای تسلیحاتی به کشورهای خلیج فارس تحت فشار قرار نمی دهد و کابینه رژیم صهیونیستی  نیز دیگر همچون گذشته در این خصوص دخالت نمی کند.

مجله فارین پالیسی درباره این چرخش موضع آیپک و رژیم صهیونیستی درخصوص فروش سلاح های آمریکا به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس نوشت: عامل سست شدن "اسراییل"، نزدیک بودن دیدگاه ها میان تل آویو و کشورهای عربی است که اخیرا فاش شده است.

با این حال، پیش بینی می شود که با در اختیار گذاشتن برخی از سامانه های تسلیحاتی مورد درخواست کشورهای خلیج فارس مخالفت شود تا بدین ترتیب برتری کیفی نظامی رژیم صهیونیستی محفوظ بماند. یکی از سلاح های یاد شده جنگنده های  F-35 Lightning II است که نسل پنجم جنگنده های اف 16 به شمار می آیند و به گونه ای طراحی شده اند که تقریبا برای رادار دشمن شبه نامرئی می باشند. بمب های BU-28 نیز یکی دیگر از این سلاح ها است که ویژه منهدم کردن تاسیسات زیرزمینی و پناهگاه ها است که واشنگتن فقط آنها را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار داده است.

برخی منابع خاطرنشان کردند: عربستان در سال گذشته بر هند پیشی گرفت و به اولین واردکننده سلاح و جنگنده و دیگر تجهیزات نظامی تبدیل شد.

گزارش شرکت "IHS" ویژه تجارت سالانه جهانی تجهیزات دفاعی حاکی است: واردات سلاح به عربستان طی سالهای 2013 و 2014 میلادی جهش 54 درصدی داشت. این شرکت پیش بینی کرد که میزان واردات سلاح به عربستان بار دیگر امسال به میزان 52 درصد افزایش یابد.

در همین راستا، جان فرانسوا سیزنیک از دانشگاه جان هابکینز گفت: طی بیست سال گذشته، عربستان تقریبا 500 میلیارد دلار در ارتش خود سرمایه گذاری کرد که سه چهارم این اموال رهسپار واشنگتن شد و به همین دلیل، عجیب نیست که ریاض یکی از منابع درآمد سرشار شرکت های تسلیحاتی آمریکا باشد.

گزارش IHS همچنین خاطرنشان کرد: عربستان و امارات در سال 2014 میلادی تقریبا 8.6 میلیارد دلار صرف هزینه های خرید تسلیحات کردند که این مبلغ از مبالغ اختصاص یافته از سوی تمامی کشورهای اروپای غربی در زمینه های دفاعی بیشتر است.

همچنین کشورهای امارات و کویت و عربستان در حال حاضر در حال بهینه سازی سامانه های دفاع موشکی پاتریوت هستند تا بتوانند از نسل جدید این موشک ها موسوم به PAC-3 بهره مند شوند. علاوه بر آن، امارات هم اکنون سعی دارد تا سامانه دفاع موشکی هوایی دیگری از شرکت لوکهید مارتین با عنوان سامانه "تاد" خریداری کند.

برخی از منابع خاطرنشان می کنند که با آغاز سال آینده، قطر ممکن است قراردادی به مبلغ 6.5 میلیارد دلار برای خرید سامانه تاد منعقد کند و به دنبال آن، عربستان نیز ممکن است اقدام به انجام چنین کاری نماید.

209-6
 

پربیننده ترین خبرها