معاون بین الملل سازمان فرهنگ در دیدار با وزیر فرهنگ سوریه:

افراط‌گرایان آثار فرهنگی را هدف گرفته‌اند

افراط‌گرایان آثار فرهنگی را هدف گرفته‌اند
دوشنبه 29 شهريور 1395 - 14:02

معاون بین الملل سازمان فرهنگ در دیدار با وزیر فرهنگ سوریه با تاكید بر این كه فتنه افراط‌گرایان از حافظه نسل آینده زدوده نخواهد شد، گفت: افراط‌گرایان آثار فرهنگی سرزمین‌ها را هدف گرفته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری شبکۀ العالم به نقل از اداره‌كل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، عباس خامه‌یار، معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با احمد الاحمد، وزیر فرهنگ سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد.
در این دیدار كه در حضور شیبانی، سفیر و مصطفی رنجبرشیرازی، رایزن فرهنگی ایران در سوریه برگزار شد، عباس خامه‌یار، به معرفی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مأموریت‌ها و وظایف آن پرداخت و مؤسسات زیر مجموعه این سازمان را تشریح کرد.
معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بُعد فرهنگی جنگ تحمیلی علیه سوریه، خطاب به وزیر فرهنگ سوریه گفت: این جنگ در درازمدت ساختار فرهنگی سوریه را نشانه رفته است.
وی ادامه داد: در جنگ عراق، شاهد بودیم که تنها موزه‌ها و مؤسسات فرهنگی از حمایت نیروهای آمریکایی برخوردار نبودند و سارقان به آسانی همه ثروت‌های دیرینه این کشور را به یغما بردند. در سوریه نیز و به ویژه در شهر تدمر، این کار برنامه‌ریزی شده را انجام دادند. همه این مسائل این قضیه را ثابت می‌کند که دشمن، فرهنگ ومیراث فرهنكى وتمدنى این سرزمین‌ها را هدف خود قرار داده و سعی دارند آن را از بین ببرند.
خامه‌یار سپس با توضیح تجربیات جمهوری اسلامی ایران در زمینه فرهنگ و هنر و حفاظت از ارزش‌های تمدنی و آثار باستانی، ضرورت بازگشایی و تأسیس بانک سوژه‌ها برای حفظ ارزش‌های دفاع مقدس در سوریه را مورد تأكید قرار داد و افزود: اگر این تجربیات ایران به کشور سوریه منتقل شود، رویدادها، ایثارگری‌ها و جانفشانی‌های مردم سوریه و به خصوص خانواده‌های شهدا در جریان جهانی فتنه تحمیلی به ثبت خواهد رسید و از حافظه نسل‌های آینده زدوده نخواهد گشت.
در ادامه این دیدار، شیبانی، سفیر كشورمان در دمشق پیشنهادی را مبنی بر تدوین نقشه راه برای فعال‌سازی همکاری‌های فرهنگی میان دو کشور پیشنهاد کرد.
وی گفت: مسئولان در هر دو کشور، فکرهای خوبی را در این زمینه دارند و بهتر است که با همفکری و هماهنگی بیش از پیش، نسبت به این طرح جامه عمل پوشانده شود.
سفیر كشورمان با اشاره به توافقنامه‌های منعقد شده با وزارتخانه‌های مختلف سوریه، خواستار بهبودی هر چه بیشتر روابط فرهنگی و هنری دو كشور برای رویارویی با حربه تکفیر و جهالت شد.
شیبانی، همچنین بر تدوین طرح فرهنگی راهبردی تأکید کرد و از وزیر فرهنگ سوریه خواست تا سرفصل‌ها و عناوین آن را به صورت پیش‌نویس ارائه دهد.
بنا بر اعلام این گزارش، احمد الاحمد، وزیر فرهنگ سوریه با اعلام موافقت خود نسبت به مطالب ارایه شده از سوی هیأت ایرانی، به دو بُعد فرهنگ و هنر اشاره کرد و خواستار تمرکز روی کتاب و سینما شد؛ زیرا به گفته وی، هر دو زمین حاصلخیزی برای رشد و ارتقای فرهنگ به شمار می‌روند.
در پایان این دیدار، نشست خبری با حضور خبرگزاران و روزنامه‌نگارن شبکه‌ها و روزنامه‌های داخلی و خارجی برگزار شد که در آن، شرکت‌کنندگان در این جلسه بر حیات فرهنگی، فعالیت‌های مشترک، نقشه راه و طرح راهبردی فرهنگ و هنر تأکید کردند و خواستار سرعت بخشیدن به روند همکاری‌های فرهنگی شدند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها