عربستان اینگونه به تصویب قانون «جاستا» پاسخ داد

عربستان اینگونه به تصویب قانون «جاستا» پاسخ داد
جمعه 9 مهر 1395 - 13:06

وزارت خارجه عربستان تصویب قانون «عدالت علیه حامیان تروریسم» (جاستا) در کنگرۀ آمریکا را محکوم کرد، و به آمریکا هشدار داد که خود این کشور از این قانون متضرر خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، وزارت خارجه عربستان با صدور بیانیه ای، تصویب قانون «عدالت علیه حامیان تروریسم» (جاستا) را «عامل یک نگرانی بزرگ» توصیف کرد.
در این بیانیه که که خبرگزاری رسمی عربستان (واس) آن را منتشر کرده، تأکید شده است که تضعیف مصونیت حکومت ها، بر تمام کشورها از جمله آمریکا تاثیر منفی خواهد گذاشت.

"جاستا" خنجری در پهلوی عربستان
روزنامۀ «المصریون» نوشت تحلیل گران سیاسی پیش بینی کرده اند که به دنبال تصویب قانون جاستا از سوی کنگره آمریکا، عربستان همکاری خود را با این کشور در زمینه مبارزه با تروریسم کاهش دهد. قانون یاد شده به خانواده های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر اجازه می دهد تا علیه عربستان اعلام شکایت کنند. ریاض این اقدام آمریکا را همچون «خنجری از پشت» تلقی می کند. 
کنگره آمریکا چهارشنبه (7 مهر ماه 1395) قانون عدالت علیه حامیان تروریسم (جاستا) را به تصویب رساند و بدین ترتیب وتوی باراک اوباما را لغو کرد. رئیس جمهور آمریکا با این قانون به اعتبار این که امنیت ملی کشورش را در معرض خطر قرار می دهد، مخالفت کرده بود.
روابط عربستان و آمریکا به دنبال به قدرت رسیدن اوباما در اوایل سال 2009 به طور روزافزون رو به ضعف گذاشت اما با وجود همه این ها همکاری دو کشور در زمینه مبارزه با تروریسم تحت تاثیر رابطه سیاسی قرار نگرفت و عربستان از تابستان 2014 در ائتلاف ضد داعشی آمریکا مشارکت دارد.


209 ـ 211

پربیننده ترین خبرها