جایزه نوبل صلح سال 2016 به چه کسی رسید؟

جایزه نوبل صلح سال 2016 به چه کسی رسید؟
جمعه 16 مهر 1395 - 12:58

العالم - «خوان مانوئل سانتوس» رئیس جمهوری کلمبیا برنده جایزه صلح نوبل سال 2016 میلادی شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، اعلام برنده جایزه صلح نوبل امسال از رسانه های غربی بطور زنده پخش می شد که کمیته صلح نوبل اعلام کرد: خوان مانوئل سانتوس رئیس جمهوری کلمبیا در آمریکای جنوبی را به علت تلاش هایش برای پایان دادن به درگیری با شورشیان فارک و برقراری صلح در این کشور، برنده جایزه صلح نوبل اعلام می کند. 

دولت کلمبیا به رهبری خوزه مانوئل سانتوس درسالهای گذشته به مذاکره با شورشیان فارک برای کنار گذاشتن سلاح از سوی آنان روی آورد. در قرارداد صلح جدید میان دولت کلمبیا و شورشیان فارک، دولت متعهد شده است که به محض زمین گذاشتن سلاح از سوی شبه‌نظامیان فارک، امنیت آن‌ها تامین شود. فارک قصد دارد، تا با تشکیل یک حزب سیاسی به فعالیت‌های مسالمت‌آمیز بازگردد.

مذاکرات صلح از ۲۶ اوت ۲۰۱۲ در هاوانا بین دولت کلمبیا و فارک آغاز شد و در ۲۵ اوت ۲۰۱۶ به پایان رسید. موافقتنامه‌ها حاوی اصلاحات روستایی، مشارکت سیاسی، آتش‌بس دوجانبه، راه حل مشکل مواد مخدر و سازوکار اجرا و ارزیابی صلح می‌باشند.

۵ مهر ۱۳۹۵(۲۶ سپتامبر ۲۰۱۶)، رئیس جمهوری کلمبیا و رهبر گروه فارک «رودریگو لوندونیو»(تیموشنکو)، با امضای یک توافقنامۀ صلح به بیش از نیم قرن رویاروئی خونین پایان دادند.

اکنون توافق(با دولت کلمبیا) به موجودیت فارک به عنوان «یک گروه تروریستی»- پایان می‌دهد و از آن یک حزب سیاسی می‌سازد.

پربیننده ترین خبرها