ویدیو؛ رسوایی آل‌سعود در جنایت صنعا؛ از انکار تا اعتراف

دوشنبه 19 مهر 1395 - 18:49

یمن، العالم ـ عربستان در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل به مسئولیت خود در کشتار اخیر صنعا اذعان کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، نمایندگی عربستان سعودی در سازمان ملل مراتب تأسف ریاض از جنایت صنعا را اعلام و بیانیه ائتلاف عربستانی ضد یمن مبنی بر ابراز تاسف شدید و همدردی با خانواده های قربانیان را به شورای امنیت ابلاغ کرد.

حکام متجاوز عربستان، بلافاصله پس از ارتکاب جنایت وحشیانه و هولناک علیه صدها غیرنظامی در مراسم ختم در صنعا، دچار نوعی سردرگمی شد و سران سعودی به تناقض گویی افتادند که آنها را هرچه بیشتر رسوا می کرد.   

در ساعات نخست منابع خبری سعودی از طریق منابعی که از آنها نامی نبردند، مدعی شدند که هیچ عملیات هوایی انجام نشده و عربستان دست به عملیات هوایی در آن منطقه نزده اند و بدین ترتیب وقوع حادثه را اساسا تکذیب کردند.

منابع سعودی در ادامه اظهار داشتند که چنین عملیاتی اتفاق افتاده است؛ اما می توان به علل دیگری برای وقوع حادثه مانند انفجار اشاره کرد؛ بدین معنا که این منبع به وقوع حادثه اذعان کرد؛ اما این حادثه را ناشی از حمله هوایی نمی داند بلکه یک انفجار می تواند علت آن باشد.

این دروغ را کسی باور نکرد؛ زیرا عکاسانِ حاضر در محل حادثه مسلما از رسانه های سعودی معتبرتر هستند و شاهدان عینی نیز اعلام کردند که جنگنده های سعودی دست به این کشتار زدند و حتی امدادگران را نیز هدف قرار دادند.

شبکه های ارتباط اجتماعی نیز به سرعت این کشتار را تایید کردند؛ اما برخی از آنها از کشته شدن "جلال رویشان" وزیر کشور در یک حمله هوایی خبر دادند و برخی دیگر درباره کشته شدن دهها نفر در یک انفجار سخن گفتند.

با رسوا شدن نقش عربستان در این حادثه، رهبری ائتلاف عربستانی ضد یمن، برای انجام تحقیقات فوری در این حادثه با مشارکت آمریکا اعلام آمادگی کرد؛ اما واشنگتن از آن پیشی گرفت و در تلاش برای در کنارکشیدن خود از هرگونه اتهام در این جنایت، مانند همیشه پس از وقوع هر کشتار اعلام کرد که در حمایت نظامی از عربستان بازنگری خواهد کرد.

با درخواست سازمان ملل برای انجام تحقیقی فوری - درخواستی که مانند همیشه همواره به حالت تعلیق درمی آید - ریاض چاره ای به جز روی آوردن به تلاش برای کاهش خشم و نارضایتی ها از طریق ارسال نامه ای به شورای امنیت نیافت؛ و در آن نامه به ارتکاب کشتار اذعان کرد.  

رژیم سعودی سرانجام از این حمله ابراز تاسف کرد و وعده داد تا دست به تدابیری از جمله بازخواست مقصران این حادثه بزند و نتایج تحقیقات در این خصوص را منتشر کند؛ همچنین بیانیه ائتلاف مبنی بر ابراز تاسف و همدردی با خانواده های قربانیان را به شورای امنیت ابلاغ کرد.

210

پربیننده ترین خبرها