روز شومی که ممکن است ریاست جمهوری را از ترامپ بگیرد

روز شومی که ممکن است ریاست جمهوری را از ترامپ بگیرد
يکشنبه 23 آبان 1395 - 19:54

دونالد ترامپ پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری در انتظار فرا رسیدن مراسم تحلیف در روز جمعه اول بهمن ماه (20 ژانویه) است تا براساس قانون اساسی به طور رسمی سمت ریاست جمهوری آمریکا را در اختیار بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، در اختیار گرفتن رسمی سکان ریاست جمهوری آمریکا از سوی ترامپ، مشروط بر آن است که از خطری که روز 29 آذر ماه (19 دسامبر) روند دستیابی وی به سمت رسمی ریاست جمهوری را به دلیل ادامه اعتراضات در آمریکا تهدید می کند، بدون مشکل عبور کند.

در انتخابات هشتم نوامبر هیلاری کلینتون برنده واقعی انتخابات بود. به طوری که وی 47.7 درصد آرا را به دست آورده بود و در مقابل دونالد ترامپ به 47.1 درصد آرا دست یافته بود. به عبارت دیگر شمار آرای هیلاری کلینتون 60.470.000 رأی بود که حدود پانصد هزار رأی بیش از آرای دونالد ترامپ می باشد. اما آنچه اتفاق افتاد جزو حالت های نادری است که تاکنون سه بار در انتخابات امریکا روی داده و رئیس جمهور منتخب و حائز اکثریت آرای مردم از راهیابی به کاخ سفید بازمانده است.
منظور از این حالت همان "کالج الکترال" است که از 538 نفر به نمایندگی از 50 ایالت امریکا تشکیل شده است و آنها تصمیم می گیرند که کدامیک از نامزدها به 270 رأی دست می یابد و به ریاست جمهوری امریکا می رسد. در این دوره از انتخابات 306 نفر از آنها به دونالد ترامپ رأی داده اند و 232 نفر نیز به هیلاری کلینتون. از این رو، با وجود آرای بیشتر کلینتون در رأی گیری سراسری، ترامپ به علت دستیابی به آرای الکترال بیشتر به ریاست جمهوری رسید.
این اتفاق تاکنون سه بار در تاریخ انتخابات امریکا تکرار شده است که آخرین مورد آن، انتخابات سال 2000 می باشد که جورج بوش دوم با پشتوانه آرای الکترال توانست بر حائز اکثریت آرای مردم یعنی ال گور پیروز شده و به ریاست جمهوری امریکا برسد. این در حالی است که آرای ال گور، حدود نیم میلیون رأی بیشتر از آرای جورج بوش بود.
آرای الکترال بین ایالت های مختلف براساس جمعیت هر منطقه و وضعیت اقتصادی آن تقسیم شده است و این آکادمی به طور مستقیم به هیچ کدام از نامزدها رأی نمی دهد. بلکه رأی آن به آرای نیابتی برای نامزدها براساس پیروزی شان در ایالت ها تبدیل می شود. برای نمونه زمانی که یکی از نامزدها در ایالتی حائز اکثریت نسبی آرای مردم شود، تمام رأی آن ایالت در کالج الکترال به وی تعلق می گیرد. اما نمایندگان این کالج باید بار دیگر از طریق رأی گیری مجدد و شخصی، 40 روز پس از برگزاری انتخابات آرایشان را تأیید نمایند که غالب رأی در آن جلسه نیز با رأی اولیه شان در روز انتخابات مشابه و یکسان است تا بدین وسیله با خواسته ساکنان این ایالت مخالفت نکنند. اما نمی توان در این باره پیش بینی کرد. شاید در اثر فشار افکار عمومی و تظاهرات گسترده مردم علیه ترامپ صحنه تغییر کند و نمایندگان کالج الکترال در روز 29 آذر ماه ( 19 دسامبر) آرای متفاوت با روز انتخابات به صندوق بیندازند.
216 ـ 211

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها