درخواست اروپایی ها از ترامپ در باره برجام

درخواست اروپایی ها از ترامپ در باره  برجام
جمعه 26 آذر 1395 - 14:26

یک تارنمای عرب زبان با اشاره به تهدید های رئیس جمهوری منتخب آمریکا برای لغو توافقنامه هسته ای با ایران، نوشت که سال آینده میلادی ، سال این توافقنامه است.

العالم اروپا

به گزارش گروه بین الملل شبکه العالم، پایگاه "رأی الیوم" با اشاره به تهدیدهای دونالد ترامپ رئیس جمهوری منتخب امریکا مبنی بر لغو یکجانبه توافق هسته ای با ایران نوشت "شاید سال آینده [میلادی] را بتوان سال توافق هسته ای مذکور دانست". در زیر متن کامل مقاله رأی الیوم را می خوانیم.

ا"رأی الیوم" نوشت: اروپایی ها و همچنین عربستانی ها درباره نتایج هر گونه اقدام بی باکانه در این زمینه نگران هستند. از این رو کارشناسان و دیپلمات های فرانسوی، انگلیسی و آلمانی با  هدف اطلاع از طرح دونالد ترامپ رئیس جمهوری منتخب آمریکا درباره اتفاق مذکور برای دیدار با تیم انتقال قدرت به واشنگتن سفر کردند.

تیم مذکور پس از دیدارهای طولانی به این نتیجه رسیدند که دونالد ترامپ این توافق نامه را لغو نخواهد کرد. اما آنها در این باره به اطمینان کامل نرسیدند. به این معنا که رئیس جمهوری منتخب آمریکا به روش های دیگر ایران را تحت فشار قرار خواهد داد که در نتیجه آن توافق مذکور فروخواهد پاشید.

به نظر می رسد تهدیدهای متقابل ایران در زمینه تشویق دونالد ترامپ به بازنگری در تهدیداتش و عقب نشینی از تصمیم به لغو یکجانبه برجام نقش داشته است. زیرا حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران براساس دستورات آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی اعلام کرد در صورتی که امریکا توافق مذکور را با تمدید قانون تحریم ها علیه ایران 10 را نقض کند ایران برای تولید و راه اندازه موتور هسته ای مورد استفاده در حمل و نقل دریایی و همچنین تولید سوخت هسته ای لازم برای آن، تلاش خواهد کرد.

لغو برجام یا تصویب تحریم های جدید علیه ایران و تمدید تحریم های قدیمی باعث بازگشت به نقطه اول یعنی تنش بیش از پیش در منطقه خلیج فارس و همچنین افزایش احتمال رویارویی نظامی خواهد شد. علاوه بر این زمینه ساز باز گذاشتن دست ایران در ادامه توسعه مجدد تکنولوژی هسته ای خواهد شد. زیرا این کشور، هزاران سانتریفیوژ و شمار زیادی دانشمند و تجربیات فراوانی در زمینه این دانش در اختیار دارد.

تنها طرفی که ممکن است به دونالد ترامپ برای لغو برجام فشار بیاورد اسرائیل است و ممکن است هر گونه فشار در این زمینه با مقاومت شدیدی مواجه شود.

رأی الیوم در پایان خاطر نشان کرده است: نمی خواهیم پیش داوری کنیم اما هر اقدام حساب نشده از سوی رئیس جمهوری جدید امریکا و دولتش برای لغو توافق هسته ای با ایران یا تصویب تحریم های جدید علیه ایران، باعث آغاز مسابقه تسلیحاتی در منطقه و حتی وقوع جنگ های منطقه ای خواهد شد که ممکن است به جنگ جهانی نیز تبدیل شود.

216-9

پربیننده ترین خبرها