واشینگتن‌پست:

2016 برای سامسونگ، سالی انفجاری بود!

2016 برای سامسونگ، سالی انفجاری بود!
سه شنبه 30 آذر 1395 - 15:05

شرکت کره‌ای سامسونگ سال 2016 را با چندین بحران متفاوت به پایان می‌رساند.

العالم - گوناگون

روزنامه واشینگتن‌پست در مطلبی نوشت: برای سامسونگ که نامش به معنای «سه ستاره» است، 2016 به عنوان سالی «تک ستاره» در یادها می‌ماند.
اگر توقف تولید گوشی «گلکسی نوت 7» به دلیل انفجار باتری و تلاش‌های پر پیچ و تاب مدیران سامسونگ برای حفظ مالکیت خانوادگی شرکت کافی نبود، حالا باید شاهد بازجویی از «لی جائه-یونگ،» منسوب بلافصل سامسونگ در خصوص ارتباط احتمالی وی با رسوایی رئیس جمهور کره‌جنوبی هم باشیم؛ بحرانی که کره‌جنوبی را تکان داده است.
به گفته «کیم سانگ جو،» مدرس اقتصاد در دانشگاه هانسونگ، سامسونگ از 60 سال پیش – یعنی از بدو تأسیس شرکت – هم‌اکنون با بزرگترین چالش ممکن دست و پنجه نرم می‌کند.
دوشنبه حدود 500 مدیر سامسونگ الکترونیکس گرد هم آمدند تا در نشستی سه‌روزه درباره شش ماه گذشته و استراتژی‌های تجاری 2017 بحث و تبادل نظر کنند. اغراق درباره تأثیر سامسونگ بر کره‌جنوبی کاری دشوار است. کره‌جنوبی گهگاه «جمهوری سامسونگ» هم نامیده می‌شود. این شرکت در کره هر چیزی که فکرش را می‌کنید، می‌فروشد؛ از قبیل بیمه عمر، کشتی و یخچال فریزر. این شرکت در حوزه‌های ساخت و ساز، تولید و پخش آگهی، پارک‌های تفریحی، هتل و بیمارستان نیز فعال است. دارایی‌های سامسونگ معادل یک پنجم تولید ناخالص داخلی کره‌جنوبی است.
واشینگتن‌پست می‌افزاید: اما حالا، همانند یک کشور، سامسونگ هم شرایط نامناسبی را از سر می‌گذراند. «لی،» نوه بنیانگذار سامسونگ در جلسه‌ای 13 ساعته در خصوص دخالتش در ماجرای رسوایی رئیس جمهور کره‌جنوبی، به نمایندگان پارلمان گفت: «از این که در این ماجرا دخالت دارم، خجل هستم. می‌بایست به عنوان یک شرکت کره‌ای، عملکرد بهتری می‌داشتیم.» پارلمان کره‌جنوبی به استیضاح رئیس جمهور این کشور رأی داده است.
سامسونگ در دو سال و نیم گذشته و از زمانی که «لی کان-هی،» رئیس هیئت مدیره 73 ساله و فرزند بنیانگذار شرکت دچار حمله قلبی شد، با گونه‌ای از بحران خلأ قدرت روبرو بوده است. او در بیمارستان بستری است و سامسونگ اطلاعاتی درباره وی منتشر نمی‌کند؛ ولی رسانه‌ها از به کما رفتن او خبر می‌دهند.
«لی جائه-یونگ،» از نسل سومی‌های خانواده سامسونگ و نوه 48 ساله بنیانگذار شرکت قرار است جانشین پدرش شود. او به ژاپنی و انگلیسی مسلط است و از دانشگاه‌های معتبری در سئول و توکیو فارغ‌التحصیل شده است. «جائه» در دانشگاه هاروارد هم برای دریافت مدرک دکتری مشغول تحصیل بود که آن را نیمه‌کاره رها کرد.
اما اعضای خانواده «لی» برای ادامه تسلط خود بر سامسونگ با مشکل روبرو هستند. آن‌ها فقط بخش اندکی از سهام شرکت را در اختیار دارند و کنترل خود را به کمک مجموعه پیچیده‌ای از سهامداران اعمال می‌کنند.
انتقال دارایی «لی» به فرزندانش پس از مرگ، به آن‌ها میلیاردها دلار مالیات تحمیل می‌کند. به همین دلیل، تحلیلگران معتقدند فرزندان او می‌خواهند با چند تکه کردن و ترکیب بخش‌های مختلف سامسونگ، کنترل خود را همچنان حفظ کنند.
سرمایه‌گذاران مستقل، بارها نارضایتی خود را درباره ساختار پیچیده مالکیت سامسونگ ابراز کرده اند؛ اما حمایت سهامداران از مالکان، طرح‌های سرمایه‌گذاران را برای ایجاد هرگونه تغییر در شرکت تا کنون با شکست مواجه کرده است.
حالا مقامات قضایی کره‌جنوبی سامسونگ را به پرداخت 26 میلیون دلار رشوه به «چوی،» دوست نزدیک رئیس جمهور متهم می‌کنند. آن‌ها به دفاتر سامسونگ و سایر شرکت‌های مرتبط با این رسوایی یورش برده اند.
سامسونگ همچنین در حال کنار آمدن با پیامد‌های توقف تولید گوشی «گلکسی نوت 7» است؛ تلفن همراهی که قرار بود رقیبی برای «آیفون 7» و «7 پلاس» شرکت «اپل» باشد. آتش گرفتن و منفجر شدن این گوشی، سامسونگ را در چند ماه گذشته به دردسر انداخت. سامسونگ وادار شد تمامی گوشی‌های «نوت 7» را جمع‌آوری کند. این فاجعه برای سامسونگ، زیانی 5.3 میلیارد دلاری به همراه داشت.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها