احتمال الکترونیکی شدن برخی صندوق‌های اخذ رای

احتمال الکترونیکی شدن برخی صندوق‌های اخذ رای
شنبه 11 دی 1395 - 12:42

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص صندوق آرای الکترونیکی برای انتخابات ریاست جمهوری گفت که احتمالاً در برخی از صندوق‌ها بتوانیم این کار را انجام دهیم.

العالم ـ ایران

هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم

عباسعلی کدخدایی در نشست خبری با گرامیداشت روز 9 دی و تبریک میلاد حضرت عیسی مسیح (ع) و آغاز سال نو میلادی به مسیحیان، با اشاره به مسئله صندوق آرای الکترونیکی خاطرنشان کرد: برای صندوق الکترونیکی برای انتخابات ریاست جمهوری هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم اما احتمالاً در برخی از صندوق‌ها بتوانیم این کار را انجام دهیم که بستگی به نظرات کار‌شناسی دارد. البته این مسئله باید به اعضای شورای نگهبان هم اطلاع داده شود و بستگی به نظر آن‌ها هم دارد. 

کدخدایی در درباره ۱۰هزار صندوق رای الکترونیکی و آخرین وضعیت برگزاری الکترونیک انتخابات گفت: ما در مورد انتخابات همکاری خوبی با وزارت کشور داریم. در این خصوص جلسات کار‌شناسی برگزار شده و مکاتباتی هم داشته‌ایم و همکاری‌هایمان رو به جلو است.

وی افزود: برای احراز هویت اعلام کرده‌ایم که به شرط حفظ شرایط امنیتی، احراز هویت می‌تواند در همه شعبات صورت بگیرد و وزارت کشور هم به دنبال عملیاتی کردن آن است. 

سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: گفته‌ایم برای صندوق‌های الکترونیک باید شرایط کافی باشد و نباید این مسئله انتخابات ریاست جمهوری را تحت شعاع قرار دهد.

حقوق های نجومی خلاف بوده است

کدخدایی در خصوص نظر شورای نگهبان درباره بررسی‌هایی که در کمیسیون تلفیق برای سامانه تجمیع حقوق و مزایا و همچنین حداکثر حقوق مشخص شده برای جلوگیری از رخ دادن اتفاق‌های حقوق‌های نجومی تصریح کرد: تا زمانی که لایحه و طرحی از سوی مجلس نیاید ما نمی‌توانیم اظهار نظری کنیم با این وجود اصل اینکه حقوق نجومی خلاف بوده در جامعه روشن است و امیدواریم تکرار نشود و مجلس هم تدابیر لازم را بیندیشد.

وی همچنین به مصوبات بررسی شده توسط شورای نگهبان اشاره کرد و گفت: 38 مصوبه از سوی مجلس شورای اسلامی داشتیم که 11 مورد عدم مغایرت با شرع و قانون اساسی داشت. مصوبات عمدتاً در قالب موافقتنامه دوجانبه بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای دیگر بود.

عباسعلی کدخدایی در رابطه با بررسی لایحه احکام توسعه در این شورا، تصریح کرد: در بازگشت از مجلس 8 ایراد از سوی شورای نگهبان بر آن وارد شد و ایرادات برای مجلس شورای اسلامی ارسال شد، البته مجلس موارد را اصلاح کرده و در دستور کار این هفته شورای نگهبان قرار دارد.

منشور حقوق شهروندی

سخنگوی شورای نگهبان در باره رونمایی از منشور حقوق شهروندی از سوی رییس‌جمهور و ارزیابی شورای نگهبان گفت: تا مصوبه‌ای به صورت رسمی به ما داده نشود، ما فارغ از اظهارنظر هستیم و اظهارنظر رسمی نمی‌کنیم.

کدخدایی اظهارنظر یکی از اعضای شورای نگهبان که رونمایی از منشور حقوق شهروندی را فعالیتی انتخاباتی دانسته بود، گفت: اعضا آزاد هستند، نظراتشان را اعلام کنند اما این به معنای اظهارنظر رسمی شورای نگهبان نیست.

موافقتنامه پاریس 

کدخدایی درباره وضعیت بررسی موافقتنامه پاریس در شورای نگهبان ابراز داشت: با توجه به بندهای ۸ و ۹ ماده چهار و بند ۱۱ ماده ۱۳ پیوست‌های این موافقتنامه باید ضمیمه شود تا امکان بررسی و اظهارنظر در این شورا فراهم شود. در ماده ۲۳ نیز از این جهت که مشخص نیست آیا پیوست مصوبی وجود دارد یا خیر ابهام دارد و پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد. با این وجود تا وقتی ایراد شکلی وجود دارد، ما وارد بررسی ماهوی نخواهیم شد و تا قبل از رفع ایراد فارغ از اظهارنظر هستیم. باید این مصوبه به شکل کامل بیاید تا آن را بررسی کنیم. امیدواریم که این پیوست‌ها هم هرچه زود‌تر ارائه شود.

لایحه قانون جامع انتخابات

کدخدایی در باره سرنوشت لایحه قانون جامع انتخابات خاطرنشان کرد: کنار گذاشته شدن این موضوع در انتخابات قبلی به خاطر آن بود که برخی از مسئولان اعلام کردند که آن لایحه را نمی‌توانند تا پیش از برگزاری بررسی کنند. هم اینک دوستان نماینده درگیر لایحه برنامه ششم توسعه و سپس لایحه بودجه هستند. با این وجود دوستان مجلس گفته‌اند که در قالب طرحی اصلاح برخی از مواد قانون را انجام داده و شاید برخی نواقص برای انتخابات آتی رفع شود.

بررسی وضعیت رجل سیاسی

وی در باره وظیفه رد و تایید صلاحیت افراد گفت: شورای نگهبان براساس قانون اساسی و دیگر قوانین موضوعه وظیفه نظارت بر انتخابات را دارد و در این حوزه وارد می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص این که زنان می‌توانند کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شوند، افزود: همه می‌توانند وارد این صحنه بشوند اما هنوز وضعیت بررسی رجل سیاسی به نتیجه نرسیده است.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص این که در انتخابات‌های پیشین به دلیل مشخص نبودن ملاک‌ها در بررسی صلاحیت‌های افراد، شورای نگهبان هزینه‌های بسیاری داده است آیا این شورا برای انتخابات ریاست جمهوری مدلی را ارائه خواهد داد که این هزینه‌ها مجدداً پرداخت نشود، گفت: با توجه به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری بحث شاخص‌های رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن در دست بررسی است و امیدواریم شاخص‌های روشنی را اعلام کنیم.

بررسی صلاحیت افراد

کدخدایی در پاسخ به این سوال که آیا در بررسی صلاحیت افراد وضعیت افراد نزدیک و وابستگان آن فرد هم در صلاحیتش مورد بررسی قرار خواهد گرفت، اظهار داشت: بررسی صلاحیت افراد براساس قانون، مربوط به خود افراد است. در مجازات‌ها هم برای مجرم و مرتکب حکم صادر می‌شود در این باره نیز همین مسئله صدق می‌کند مگر آنکه قانون این اجازه را به ما داده باشد اما تا وقتی قانون این اجازه را به ما نداده تنها وضعیت خود فرد بررسی خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی که برخی افراد از تریبون‌های مجلس مسئله رفع حصر را مطرح می‌کنند آیا این ملاک را در انتخابات شوراهای شهر و روستا مدنظر قرار می‌دهید، که کدخدایی در پاسخ گفت: مقام معظم رهبری فرمایشی دارند مبنی بر اینکه ۹ دی ماندگار خواهد شد و این پاسخی به حوادث قبل از آن بود. فتنه نیز قابل فراموشی نیست و تا جایی که در حیطه اختیارات شورا باشد آن را ملاک قرار خواهیم داد.

جلوگیری از ثبت‌نام بی‌رویه افراد در انتخابات

کدخدایی در خصوص این که شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات شوراهای شهر و روستا با توجه به احتمال حضور انبوه ثبت‌نام‌کنندگان چه سازوکاری را ملاک قرار خواهد داد، اظهار داشت: انتخابات شوراهای شهر و روستا در حیطه اختیارات مجلس است و در دست شورای نگهبان نیست، اما ضروری است سازوکارهایی برای جلوگیری از ثبت‌نام بی‌رویه و غیر ضرور افراد اندیشیده شود. راهی که کشورهای دیگر هم رفته‌اند.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین گفت: هیات مرکزی نظارت بر انتخابات روز چهارشنبه تشکیل جلسه داد. هیات نظارت ۱۵ استان تشکیل شده و هیات نظارت مابقی استان‌ها هم در جلسه دوشنبه شورای نگهبان تعیین و تکلیف خواهد شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها