پیام تسلیت اردوغان به روحانی و مذاکره درباره صلح خاورمیانه در گفتگوی تلفنی

پیام تسلیت اردوغان به روحانی و مذاکره درباره صلح خاورمیانه در گفتگوی تلفنی
جمعه 24 دی 1395 - 08:18

رئیس‌جمهور ترکیه در تماس تلفنی با دکتر حسن روحانی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را به ملت و دولت ایران تسلیت گفت. طرفین همچنین پیرامون وضعیت سوریه رایزنی کردند.

به گزارش شبکه العالم به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری ایران، رجب طیب اردوغان، پنجشنبه در این مکالمه گفت: «ارتحال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی همه ما را به‌شدت متأثر و متألم کرده است. ایشان بزرگ‌مرد و سیاستمدار محترمی بود که برای صلح، ثبات و آسایش منطقه و به‌ویژه بنای روابطی مستحکم میان تهران - آنکارا زحمات زیادی متحمل شد».

رئیس‌جمهور ترکیه ضمن تسلیت ارتحال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام از وی به‌عنوان بزرگ‌مردی یاد کرد که برای صلح منطقه زحمات زیادی کشید.

اردوغان با تأکید بر اینکه کشورش مصمم به توسعه همکاری‌ها در همه عرصه‌ها با جمهوری اسلامی ایران است، افزود: «پیوند مستحکم روابط دو کشور برای حل‌وفصل مسائل منطقه بسیار اثرگذار است و دولت ترکیه بر پیشبرد و تداوم گفتگوی دوجانبه و منطقه‌ای تأکید دارد».

وی با تأکید بر اینکه «باید با همکاری‌های مشترک، گروه‌های تروریستی در منطقه را از بین ببریم»، افزود: «ایران و ترکیه در منطقه وظیفه بزرگی بر دوش دارند و باید همکاری‌های خود را برای کاستن از تنش‌های منطقه، بیش از پیش تقویت کنند».

اردوغان با اشاره به برقراری آتش‌بس در سوریه و مذاکرات پیشِ رو در آستانه گفت: «همه باید تلاش کنیم تا پایه‌های آتش‌بس در سوریه مستحکم‌تر شود».

رئیس‌جمهور ایران نیز ضمن قدردانی از ابراز تسلیت دولت و ملت ترکیه به مناسبت ارتحال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: «ابراز همدردی ملت و دولت ترکیه نشان آن است که ما دو ملت همسایه و مسلمانیم که در غم و شادی یکدیگر شریکم و این از سنت‌های نیکوی دین مبین اسلام است که ما در غم‌های بزرگ، یکدیگر را تسلی دهیم».

روحانی افزود: «مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی سیاستمداری بودند که پیوسته بر گسترش و تحکیم روابط دوستانۀ ایران با کشورهای اسلامی، همسایگان و به‌ویژه ترکیه تأکید داشتند».

رئیس‌جمهور ایران همچنین با ابراز تسلیت متقابل به رئیس‌جمهوری ترکیه به خاطر کشته شدن شماری از اتباع این کشور در حملات تروریستی گفت: «امیدوارم با همکاری دو دولت ترکیه و ایران بتوانیم تروریسم را از بین ببریم تا به‌این‌ترتیب، مردم منطقه احساس آرامش بیشتری داشته باشند».

روحانی با اشاره به اینکه «همه گروه‌های تروریستی در منطقه دشمن مشترک ما هستند»، اظهار داشت: «امیدواریم با همکاری یکدیگر شاهد توسعه بیش از پیش روابط دوجانبه باشیم و بتوانیم مشکلات بزرگ منطقه را نیز حل‌وفصل کنیم».

رئیس‌جمهور ایران ضمن تأکید بر ضرورت گسترش همکاری‌های دو کشور برای مصالح بلندمدت منطقه، افزود: «جمهوری اسلامی ایران از همکاری نزدیک‌تر آنکارا- تهران – مسکو برای ایجاد صلح در این منطقه خرسند است».

روحانی ضمن ابراز خرسندی از آتش‌بس در سوریه اظهار داشت: «همه باید تلاش کنیم که این آتش‌بس تداوم یابد و بی‌تردید همکاری نزدیک آنکارا، مسکو و تهران در مسیر ایجاد صلح و ثبات در منطقه، بسیار حائز اهمیت است».

رئیس‌جمهور ایران با اشاره به مذاکرات آتی صلح سوریه در شهر آستانه، پایتخت قزاقستان تأکید کرد: «هدف ما مبارزه با همه گروه‌های تروریستی در منطقه است. امیدوارم با همکاری ایران و ترکیه، به‌زودی شاهد یک ثبات نسبی در سوریه و منطقه باشیم».

قرار است مذاکرات آستانه 4 بهمن امسال برگزار شود و در صورت موافقت طرفین، 20 بهمن نیز با میانجیگری استافان دِ میستورا، نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل در امور سوریه در ژنو ادامه یابد.

آتش‌بس سراسری در سوریه از 10 دی امسال باهدف دستیابی به راه‏‎حل سیاسی و پایان 6 سال درگیری در این کشور آغاز شده است که گروه‌های تروریستی داعش و جبهة‌النصره مشمول آن نمی‌شوند.

11

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها