روحانی: 700 هزار شغل در طول یکسال ایجاد کرده‌ایم

روحانی: 700 هزار شغل در طول یکسال ایجاد کرده‌ایم
سه شنبه 28 دی 1395 - 16:53

رئیس جمهوری گفت: وعده داده بودم امسال به رشد اقتصادی 5درصدی دست پیدا می‌کنیم که این رقم رشد به 7/4درصد رسیده و در طول یکسال بیش از 700 هزار شغل ایجاد کردیم که در دنیا نظیر ندارد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی عصر سه شنبه و در ابتدای این نشست خبری که با حضور بیش از 200 خبرنگار، عکاس و تصویربردار برگزار شد،  از حضور پرشور مردم در مراسم تشییع آیت الله هاشمی رفسنجانی قدردانی کرد و گفت: مردم ما به خوبی قدر بزرگان و خادمان خود را که تاثیرگذار در پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار این نظام بوده و برای توسعه و آبادانی کشور تلاش کرده اند و از همه مهمتر راه صحیح در مسایل مهم اجتماعی و کشوری را نشان دادند ، می دانند.

رییس جمهوری گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی علاوه بر خدمات شایان توجهشان،  با صبر و متانت،  سکوت و آرامش در مسایل بسیار مهم سیاسی  و روش اعتدالی و عقلانیت و با خرد و سعه صدر خودشان به ما نشان دادند که بهترین روش و راه برای اداره کشور و تعامل با افکار و اندیشه های مختلف کدام است.

دکتر روحانی افزود: امروز آن مرد بزرگ در میان ما نیست و ما نمی توانیم مستقیم از افکار آن مرد بزرگ برای آینده استفاده کنیم اما شیوه، راه و نصایح و آثاری که او برای ما به یادگار گذاشته، می تواند مورد بهره برداری قرار گیرد و همه باید با پیروی از راه اعتدال و خرد  و با صبر و حوصله برای حل معضلات کشور تلاش کنیم.

رییس جمهوری از همه فعالان سیاسی خواست این فضا را برای آبادانی کشور عزیزمان همچنان حفظ کنند.

همه تحریم های هسته ای برداشته شده است

حجت الاسلام والمسلمین روحانی در ادامه با اشاره به سالگرد اجرای برجام گفت: همه تحریم های هسته‌ای پس از اجرای برجام برداشته شده است اما در عین حال، در برابر بدعهدی‌ها با قدرت ایستاده ایم.

وی در عین حال درباره رشد اقتصادی کشورمان گفت: آنها که رشد اقتصادی ما را نمی‌بینند عینک بزنند.

رئیس جمهوری در پاسخ به این سوال که  نه تنها تحریم ها برداشته نشد بلکه تحریم جدیدی به نام آیسا اجرا شد و دو میلیارد دلار از پول ما را به سرقت بردند. همان روزی که شما سندها را امضا می کردید وقتی تحریم ها را برنداشتند چرا امضا کردید؟ ، یادآور شد : مقصود ما تحریم هسته ای است و ما برای تحریم های دیگر اصلا مذاکره نکردیم.

وی افزود : تحریم های هسته ای با اجرایی شدن برجام در بخش های دولتی تقریبا برداشته شده است. در بخش نفت و گاز تحریمی نداریم. وزرا برای مردم توضیح دهند که بعد از برجام چه مشکلاتی در حوزه آن ها رفع شده است .آقای زنگنه می گوید برخی تجهیزات ما بعد از برجام را با یک دهم قیمت قبل از برجام می خریم.

آمریکایی ها بد عهدی کردند

وی افزود : در بحث بانک بخشی امور حل شده و بخشی باقی مانده است. آمریکایی ها بدعهدی کردند. آیسا تحریم جدید نیست اجرا هم نشده است، آیسا تمدید یک تحریم قبلی است البته همین نقض برجام است. (صداوسیما گاهی می خواهد جمله ای را کوتاه کند طوری کوتاه می کند که ناقص می شود).صداوسیما نقض برجام را می گذارد اما قسمت اول را حذف می کند(البته می خواهد وقت مخاطب گرفته نشود)... اگر آیسا اجرا می شد دولت آمریکا دو کار کرد یکی اینکه رئیس جمهور امضا نکرد این نقطه ایست که کمتر اتفاق می افتد نکته دوم اینکه بلافاصله این را بلااثر کردند. اگر بلااثر نکرده بودند ما اینجا آرام نشسته بودیم. اجرا نشد. اما تخلف بود و ما اقداماتی کردیم و دستوراتی دادیم و در حال اجراست. ممکن است باز هم بدعهدی هایی را در آینده ببینیم.

رئیس جمهوری خاطرنشان کرد : برخی از برجام همین دیروز انجام شد مثلا بخشی از فردو را تازه دیروز انجام دادیم در زمینه بانکی هنوز باید تلاش کنیم ـآمریکایی ها بدعهدی کردند و ممکن است باز هم بدعهدی کنند. خیلی ها ممکن است از خیلی چیزها خوششان نیاید و این برجام به ضرر کسی نیست و رئیس جمهور منتخب آمریکا فکر می کند که به ضرر اوست و فکر نمی کنم چیزی باشد که به راحتی دولتی بتواند آن را زیرپا بگذارد. هر شب یک مقاله می نویسند که برجام نمی ماند یا شل شده است. یک عده ای بودند که در طول این ده بیست سال هرچه پیشگویی کردند برعکس درآمده است نمی دانم چرا باز هم پیش گویی می کنند.

برجام  توافق دو جانبه نیست

حجت الاسلام و المسلمین روحاین درپاسخ به این سوال که چه تدابیری اندیشیده اید اگر (ترامپ) تصمیم بگیرد مجددا درمورد برجام مذاکره کند؟ و آمدن ترامپ چه تاثیری برای آمدن شما در انتخابات سال آینده دارد؟ ، گفت:  پاسخ دادن به قسمت آخر سوال مربوط به کاندیدا شدن برای انتخابات سا ل آینده سخت است.

وی افزود: این توافق یک توافق دوجانبه نیست که او بخواهد بگوید خوشم می آید یا بدم می آید. مذاکرات مقدمه ای بوده برای توافق سال ها طول کشیده است در این دولت یازدهم دو سال و نیم مذاکره شده است. بحث شده و به توافق رسیده است مثل این می ماند که کسی بگوید پیراهنی که داریم را می خواهم پنبه کنم دوباره ببافم ، خب همه این کارها شده است... بازگشت و ارتجاع معنی ندارد. هیچگونه مذاکره ای نسبت به برجام در کار نخواهد بود. در شورای امنیت سازمان ملل تایید شده و تقریبا بصورت یک سند بین المللی درآمده است. هیچ معنایی ندارد که بخواهیم راجع به برجام مذاکره می کنیم.

روحانی گفت: وجود رئیس جمهور جدید در کاخ سفید تاثیر خاصی در انتخابات آینده ایران ندارد، ایران روند خود را دارد. آنچه خواست مردم باشد در انتخابات اجرایی می شود.

برنامه های دولت در چند ماه باقی مانده

رئیس جمهوری در پاسخ به سوالی در ارتباط با مهمترین اقدامی که در دوران باقی مانده از ریاست جمهوری عملی خواهید کرد چه خواهد بود؟، خاطرنشان کرد : در مدتی که از دولت باقیمانده دو سه پروژه مهم مدنظر ما بود که باید کامل کنیم . دولت در زمینه اقتصاد تلاشش این بود که یک محیط آرام اقتصادی را بوجود آورد. و نگذارد نوسانات شدید ایجاد شود.امیدواریم تورم تک رقمی را تا پایان دولت نگه داریم. ما حتما امروز از رکود خارج شدیم البته به این معنا نیست که در تمام بخش ها خارج شدیم.

وی گفت : در زمینه اشتغال حرکت خوبی بوده است و باید با شدت بیشتری این روند ادامه یابد.فضایی که برجام بوجود آورده را باید بخوبی استفاده کنیم. امروز سرمایه گذاری های مهمی آغاز شده که باید تکمیل شود. دولت بدنبال ایجاد یک وحدت و اتحاد بیشتر در جامعه بود و همه باید برای آن تلاش کنیم. نباید بگذاریم شکاف ها بیشتر شود. در مسائل قومیتی و مذهبی دولت تلاش های زیادی کرده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها