تصویب مفاد بیشتری از لایحه اصلاح قانون اساسی ترکیه

تصویب مفاد بیشتری از لایحه اصلاح قانون اساسی ترکیه
پنج‌شنبه 30 دی 1395 - 12:33

پارلمان ترکیه هفت ماده از لایحه 18 ماده ای که برای اصلاح قانون اساسی و افزایش اختیارات رییس جمهور مطرح شده است را تصویب کرد.

العالم-ترکیه

به نقل از رویترز، پارلمان ترکیه در دومین دور رأی گیری هفت ماده نخست از لایحه قانونی که به موجب آن   قدرت و اختیارات رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه افزایش می یابد را تصویب کرد. با این اقدام، همه پرسی برای اصلاحات که در بهار برگزار خواهد شد رسما به جریان افتاد.

دو جناح عمده پارلمان می گویند این لایحه 18 ماده ای که اردغان را قادر می سازد تا سال 2029 بر ترکیه حکومت کند باعث خواهد شد تا استبداد در ترکیه که هم عضو ناتو وهم کاندیدای عضویت در اتحادیه اروپا است تقویت شود.

حزب حاکم عدالت و توسعه بر این عقیده است که می تواند رهبری اجرایی قدرتمندی که برای جلو گیری از بازگشت به دولت ائتلافی ضعیف لازم است را بوجود بیاورد.

هفت ماده ای که یک‌شبه به تصویب رسیدند شامل مواردی مثل افزایش تعداد نمایندگان از 550 نفر به 600 نفر و پایین آوردن حداقل سن کاندیدای ورود به پارلمان از 25 سال به 18 سال است.

همچنین برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری در ترکیه بطور همزمان و هر پنج سال یکبار از مواردی بود که به تصویب رسید.

ماده هفتم راه را برای رییس جمهور باز می کند تا عضو یک جناح سیاسی بشود.

بعد از پایان رأی دادن به تمامی 18 ماده موجود در این لایحه، کلیت آن برای تصویب در برابر رای نمایندگان گذاشته خواهد شد. بنظر می رسد که رأی گیری درباره ماده های باقیمانده جمعه شب به پایان برسد.

در صورت تصویب نهایی در پارلمان، این لایحه بهار آینده به رفراندم گذاشته خواهد شد.

218

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها