پیامدهای بازگشت "جعبه سیاه" مخالفان به سوی نظام سوریه

پیامدهای بازگشت
جمعه 1 بهمن 1395 - 06:49

روزنامه عربی رای الیوم، بازگشت شیخ نواف البشیر به زیر چتر نظام سوریه را آغاز "ریزش" سران مخالفان سوری و بازگشت آنان از مواضع خود دانست.

العالم - سوریه

روزنامه الکترونیکی رأی الیوم چهارشنبه در سرمقاله خود نوشت: در ابتدای بحران سوریه در سال 2011 شماری از ژنرالهای ارتش و سفرا و مسئولان حکومتی سوریه از آن جدا شدند و این مسئله در آن زمان به شدت مورد توجه شبکه های تلویزیونی عربی و خصوصاً شبکه های خلیج فارس قرار گرفت که دولتهایشان از مخالفان سوری حمایت می کردند. این شبکه ها معتقد بودند که این مسئله سرنگونی دولت دمشق را قطعی می سازد و به آن شتاب می بخشد. اما اکنون که شش سال از آن زمان می گذرد، به نظر می رسد شاهد رویه عکس هستیم و این بار گروههای مخالف دچار این ریزش ها شده اند.

به نوشته این روزنامه، کسانی که مصاحبه شبکه المیادین با نواف البشیر (از مخالفان سابق سوری وشیخ قبیله البقاره در سوریه) را مشاهده کردند، حتما با این استنتاج ما موافقند. قبیله البقاره در سوریه متشکل از بیش از یک میلیون نفر است و شیخ نواف البشیر در این مصاحبه به شرح علل فاصله گرفتن از مخالفان و پیوستن به نظام سوریه از طریق ایران پرداخت.

رأی الیوم نوشت: شیخ نواف به مثابه جعبه سیاه مخالفان نظام سوریه است. وی از رازهای آنها و تماسها و ائتلافها و منابع مالی شان مطلع است. آنچه وی در این مصاحبه در خصوص رشوه خواری ها و اختلاس ها و فساد گفت شاید قله یک کوه یخی باشد.

مهمترین موضوعی که شیخ نواف فاش کرد، سفرهای متعدد برخی از سران مخالفان سوری به اسرائیل اشغالگر است. وی اصرار داشت که مقصودش سفرهای علنی افرادی نظیر کمال اللبوانی و محمد المصری نیست بلکه منظور او دیگر کسانی است که پنهانی به اسرائیل سفر و با مسئولان صهیونیست دیدار کرده اند. وی همچنین از اختلاس 116 میلیون دلاری یکی از سران مخالفان که به یک کشور عربی فرار و در آنجا حزب تاسیس کرده است و همچنین یکی دیگر از آنها که چاپخانه ای برای چاپ گذرنامه های جعلی سوری در اختیارش گذاشته شده است خبر داد. این گذرنامه های جعلی برای جابجایی تروریست ها در کشورهای اروپایی استفاده می شود.

شاید حساس ترین موضوعی که شیخ نواف البشیر فاش کرد، کمک های مالی کشورهای عربی به گروههای تروریستی است که نامشان در فهرست گروههای تروریستی بین المللی درج شده است. این مسئله افزون بر هزینه های مالی و سیاسی می تواند منجر به پیگرد حقوقی این کشورها شود.

به نوشته رأی الیوم، درباره علل جدایی این فرد از مخالفان دیدگاههای مختلفی وجود دارد. مخالفان می گویند وی شش سال در حاشیه سیاسی بوده و خواسته های مالی اش محقق نشده است و به همین علت در ترکیه احساس تنهایی و ورشکستگی کرده و تصمیم به بازگشت به زیر چتر نظام سوریه از طریق ایران گرفته است. اما کسانی که از او دفاع می کنند می گویند وی از سال 2005 یعنی شش سال پیش از ناآرامی های سوریه و در زمان تشکیل گروه موسوم به جنبش اعلامیه دمشق به مخالفان پیوست. در آن زمان از پول های کشورهای خلیج فارس خبری نبود.

شیخ نواف یا جعبه سیاه مخالفان شاید در آینده نزدیک در صورت باز شدن پرونده های مربوطه در دادگاههای بین المللی به شاهدی در این دادگاهها تبدیل شود تا علیه متهمان به تروریسم شهادت دهد، زیرا اظهارات وی سندهای مهمی در این زمینه به شمار می آید.

مسئله دیگری که در مصاحبه تلویزیونی البشیر قابل توجه به نظر می رسد این است که وی فاش کرده که بسیاری از مخالفان سوری آماده بازگشت به دمشق هستند تا به پرونده سیاسی و حقوقی شان رسیدگی شود. با توجه به بازنگری هایی که توسط افراد بسیاری نظیر معاذ الخطیب و احمد الجربا و مصطفی الشیخ فرمانده شاخه نظامی ارتش آزاد سوریه صورت گرفته است این موضوع عجیب به نظر نمی رسد. به طور مثال، مصطفی الشیخ از عملیات نظامی روسیه در سوریه استقبال کرده است و اکنون در مسکو به سر می برد. وی که در سوریه به اعدام محکوم شده است بسیار سریعتر از آنچه بسیاری پیش بینی می کردند تغییر موضع داد و چه بسا این تنها نخستین مرحله از فصول متعدد باشد که در ادامه شاهد آن خواهیم بود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها