رحمانی فضلی:

باید از دخالت دستگاه های اجرایی در انتخابات جلوگیری شود

باید از دخالت دستگاه های اجرایی در انتخابات جلوگیری شود
دوشنبه 4 بهمن 1395 - 13:18

وزیر کشور بر لزوم بی طرفی دستگاه های اجرایی در انتخابات سال آینده تاکید کرد و گفت: باید از دخالت دستگاه های اجرایی در انتخابات سال آینده جلوگیری و شرایط را برای یک انتخابات سالم و قانونی فراهم کنیم.

العالم ـ ایران

عبدالرضا رحمانی فضلی روز دوشنبه در اجلاس سراسری مشاوران استاندار و مدیران کل امور بانوان و خانواده استانداری های سراسر کشور، انتخابات سال آینده را یک حادثه مهم دانست و افزود: مشارکت در انتخابات باید بالا باشد و همه باید در این زمینه تلاش کنیم.
وزیر کشور بر لزوم تلاش برای سلامت انتخابات از سوی مجریان، نامزدها و مردم تاکید کرد و گفت: وزارت کشور در انتخابات سال گذشته به موضوع سلامت انتخابات توجه کرد و بنای ما این است که انتخابات در اوج سلامت باشد همانگونه که در انتخابات گذشته در سلامت انتخابات مشکلی نداشتیم.
رحمانی فضلی افزود: قانونی بودن انتخابات نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

 احزاب نظارت کنند
وزیر کشور با اشاره به بی طرفی دستگاه های اجرایی به خصوص وزارت کشور، استانداری ها و فرمانداری ها در انتخابات گفت: رای برای مردم است، از نظر اعتقادی هر چیزی که حق الناس را دچار اشکال یا خدای نکرده دچار انحراف کند گناه است، از نظر قانونی نیز هر کسی در جمهوری اسلامی ایران یک رای دارد.
رحمانی فضلی افزود: باید تلاش کنیم از ظرفیت، امکانات و توانمندی اجرایی دستگاه های اجرایی در دخالت در انتخابات کاملا جلوگیری کنیم، ارزش هیچ چیز بالاتر از امانت داری و بالاتر از رعایت حقوق انسان ها و قانون نیست.
وی ادامه داد: باید شرایط را در کمال بی طرفی مهیا کنیم. این مردم هستند که باید انتخاب را انجام دهند و هرچه نتیجه رای مردم باشد باید قبول کنیم.
وزیر کشور گفت: در بحث بی طرفی وزارت کشور، استانداری ها، فرمانداری ها، بخشداری ها و هیات های اجرایی باید جدی پای کار باشند، هیات های بازرسی و حراست ها را در این زمینه مامور کرده ایم و گزارش های مردمی را نیز در این خصوص خواهیم داشت. به احزاب نیز گفته ایم نظارت کنند و به ما گزارش دهند.

حضور مردم بهترین راه ساماندهی آسیب های اجتماعی
رحمانی فضلی همچنین به موضوع آسیب های اجتماعی اشاره کرد و یادآور شد: جلسه شورای اجتماعی کشور 10 آبان ماه خدمت رهبر معظم انقلاب برگزار شد. تا کنون چهار جلسه در این زمینه برگزار و تصمیم گیری و اولویت بندی شده است.
وی مواد مخدر، حاشیه نشینی، طلاق، مفاسد و مناطق و مکان های بحرانی را از اولویت ها شورای اجتماعی کشور برای حل آسیب ها عنوان کرد و اظهارداشت: تقسیم کار ملی در این زمینه انجام شده، متولی ها و زمابندی مشخص شده است.
وزیر کشور خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در جلسه آبان ماه با شورای اجتماعی کشور از روند کار اظهارخرسندی کردند البته اظهارخرسندی ایشان را نباید به عنوان رضایت کامل تلقی کنیم چرا که تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.
رحمانی فضلی افزود: موضوع آسیب های اجتماعی را بدون اجتماعی کردن نمی توانیم مدیریت و ساماندهی کنیم، اگر تصور این است که دولت به معنای عام می تواند آسیب های اجتماعی را مدیریت کند؛ حتما اشتباه می کنیم. راه حل آسیب های اجتماعی باید اجتماعی باشد، اجتماعی بودن یعنی اینکه مردم باید پای کار بیایند و این بهترین راه حل است.

بجای آمریکایی ها به خودمان حمله می کنیم
وزیر کشور به موضوع انرژی هسته ای و برجام نیز اشاره کرد و گفت: مسلم این است که موضوع انرژی هسته ای مورد قبول، تایید و تاکید همه مسئولان جمهوری اسلامی ایران و مردم است و سال ها شعار «انرژی هسته ای حق مسلم ماست» داده شده و سختی های زیاد در این زمینه تحمل شده است.
رحمانی فضلی افزود: موضوع به این مهمی حتما باید در هر شرایطی صیانت شود چرا که به یک موضوع ملی تبدیل شده است. همه می خواهیم موضوع انرژی هسته ای را با هزینه کمتر به جایی برسانیم و این جزو محکمات است.
وی ادامه داد: این موضوع را در راس نظام، رهبر معظم انقلاب از ابتدا هدایت کردند و در حال حاضر نیز معتقدیم نقش اصلی در هدایتگری را ایشان دارند. من از ابتدای مساله پرونده هسته ای در جریان موضوع هستم، همیشه یک پای قضیه فنی، یک پای قضیه حقوقی و یک پای قضیه سیاسی بوده است.
رحمانی فضلی افزود: در دولت یازدهم با توجه به تجربه ای که رییس جمهوری به عنوان دبیرشورای عالی امنیت ملی داشتند، با تایید رهبر معظم انقلاب تیمی تشکل شده و مذاکره انجام دادند و از ابتدا همه قبول کردند که مذاکره این نیست که ما صد درصد خواسته های خود را محقق کنیم و به خواسته های آنان توجه نکنیم.

پذیرش حق هسته ای ایران
وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در آخرین مرحله مذاکرات توصیه هایی داشتند که شورای عالی امنیت ملی در چندین جلسه این موضوعات را بحث کرد و با همه توصیه ها و ملاحظات کار تمام شد.
وزیر کشور یادآور شد: در اجرا آن ها قبول کردند انرژی هسته ای حق قانونی ایران است و می تواند به فعالیت های خود ادامه دهد که این یک برد است که براساس این می توانیم از تکنولوژی های برتر نیز استفاده کنیم.
رحمانی فضلی افزود: مهمترین مساله در اینجا PMD بود. این موضوع نیز حل شد، یکی از دلایلی که ما را متهم می کردند به خاطر شبهات و اشکالاتی بود که به ناحق به مسایل نظامی ما وارد کرده بودند.
وی ادامه داد: به دنیا ثابت شد این چند سال که به ایران فشار می آوردند، نتوانستند هیچ بهانه مستندی پیدا کند و این خیلی مهم بود که ما به دنیا ثابت کردیم مقاومت ما به حق بوده است.
وزیر کشور گفت: در بحث تحریم های مربوط به هسته ای توافق هایی کردیم، آیا در اجرای توافق ما مطمئن بودیم آنها صد درصد آن را اجرا می کنند؟ آنجا یک حکمیت گذاشته شد چون از ابتدا ما بی اعتماد بودیم.
رحمانی فضلی افزود: ما نفت را نمی توانستیم صادر کنیم و ایران تنها اجازه صادرات یک میلیون بشکه داشت که امروز بعد از توافق حدود دو میلیون و 300 هزار بشکه صادر می کنیم.
وی ادامه داد: در بحث بانک ها ما در تبادل بانک ها نسبت به قبل از توافق مشکلاتمان حل شده است.

از بین بردن اتحاد بین المللی علیه ایران
وزیر کشور گفت: در عرصه سیاسی نیز حمله ها، هجمه ها و تهدیدهایی که علیه ما بود بعد از این توافق، وجود ندارد. یک اتحاد بزرگ بین المللی علیه ایران را از بین بردیم.
رحمانی فضلی افزود: آمریکایی ها می خواهند بدقولی و بدعهدی کنند، ما چه هنگام به آمریکایی ها اعتماد کردیم و گفتیم آمریکایی ها خوش قول و خوش عهد هستند؟ هر کسی این فکر را کرده، قطعا اشتباه کرده است. مشکل آمریکا انرژی هسته ای، نفت و خاورمیانه نیست مشکل آن ها اسلام و انقلاب اسلامی است.
وی ادامه داد: قرار شده ما با همه این ها در دنیا مذاکره کنیم و حقوقمان را بگیریم، اگر در جایی نیز به ما زور و ظلمی باشد با همان روشی که آن ها عمل می کنند ما عمل می کنیم، هشت سال جنگ نیز این را ثابت کرده است.
وزیر کشور گفت: ما باید انصاف به خرج دهیم؛ از باب اینکه انصاف یک موضوع اعتقادی و عقلی و عرفی است، می گویند صد درصد این توافق خراب بوده و هیچ اثری نداشته است که مردم این را باور نمی کنند، بی انصافی نکنید.
به گزارش ایرنا، رحمانی فضلی افزود: آمریکایی ها تخلف می کنند و می خواهند از مسیر خارج شوند؛ بجای اینکه به آمریکایی ها حمله کنیم به خودمان حمله می کنیم، به آن ها حمله کنید و بگویید بدعهدی و بدقولی می کنید.
وی ادامه داد: ما باید آمریکا را به مسلخ قضاوت جهانی بکشانیم که آن ها بدانند ظالم باید مشخص شود. همه باید پشت دولت بایستیم. ما دموکراسی را قبول کرده ایم، یکی از موهبات جمهوری اسلامی ایران، دموکراسی و انتخابات است که قبول کردیم هر چهار سال یکبار انتخابات برگزار شود و انتقال قدرت به صورت مسالمت آمیز و قانونی باشد. به الزامات آن نیز باید توجه کنیم. وقتی همه جمع می شوند و ملت به یک نفر رای می دهد، همه ما باید به احترام ملت از دولت حمایت کنیم.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها