اهداف نهفته در کنفرانس آستانه

اهداف نهفته در کنفرانس آستانه
پنج‌شنبه 7 بهمن 1395 - 22:27

کنفرانس صلح سوریه که در آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شد، دارای جزییات و اهداف پشت پرده بسیاری است.

العالم - سوریه

حسین مرتضی مدیردفتر شبکه العالم در سوریه که برای پوشش خبری نشست آستانه به قزاقستان سفر کرده بود در مطلبی نوشت : یکی از مهمترین مسائلی که کمتر شخصی به آن توجه نمود اختلاف میان اعضای هیات گروه های مسلح بود به ویژه که شمار آنان بیشتر از 50 نفر بود.

همین مساله باعث شده بود آنان دارای افکار مختلف بوده و نتوانند دیدگاهی روشن و واحد در این کنفرانس ارائه دهند.

لذا جلسه اول کنفرانس دچار تنش شود چون هیات گروه های مسلح کوشیدند ضمن نادیده انگاشتن مواضع و اهداف قبلی خود که قرار بود مطرح سازند، هیات نظام سوریه را به چالش کشند که البته موفق نشده و هیات سوری به مواضع اصولی خود متعهد ماند. 

موضوع دیگر آنکه علوش به عنوان رییس هیات گروه های مسلح در واقع دارای اندیشه های سعودی و ترکیه یا همان ضدیت با ایران و حزب الله لبنان بود، او هیچ مشکلی با جبهه النصره و داعش نداشت بلکه مواضعش وقتی آشکار شد که سخن از حزب الله به میان آمد و علوش عقب نشینی حزب الله از سوریه را خواستار شد.  

همچنین تلاش کرد که نام حزب الله در قهرست تروریسم قرار گیرد که مشابه با همان خواسته رژیم صهیونیستی در این زمینه است.

عجیب آنکه دی میستورا که قرار بود مثلا میانجی باشد تلاش می نمود مانع اتمام یا برگزاری این اجلاس شود چون می دانست چنین اجلاسی به معنی خارج شدن پرونده از دستش است اما وقتی دریافت برگزاری کنفرانس حتمی است در آن شرکت کرد و البته مواضعش نزدیک به گروه های مسلح بود و می کوشید شرکت آنان در جلسات را کسب نماید که نشانه هماهنگی میان طرفین بود.

درباره نشست آستانه رییس هیات سوری حاضر در مذاکرات ابراز عقیده کرد که معتقدیم مذاکرات آستانه در تثبیت آتش بس در سوریه موفق بود.

بشار جعفری با بیان این که هرکاری که برای از بین بردن موانع مذاکرات آستانه لازم بود انجام دادیم، افزود: معتقدیم نشست آستانه می تواند اقدامات جنگی را در سوریه برای مدتی مشخص متوقفد کند.

رییس هیات سوری در مذاکرات صلح سوریه در آستانه پایتخت قزاقستان، از سایر گروه های مسلح خواست به روند آتش بس و توقف کشتار ملحق شوند.

بشار جعفری در ادامه خاطرنشان کرد: به کشورهای منطقه می گوییم کافیست. اموال ملت هایتان را از بین بردید و خون ملت سوریه را ریختید. از کشورهایی که در ریختن خون مردم سوریه شرکت کردند می خواهیم سیاست خود را تغییر داده و دست از بازی با آتش بردارند.

وی با بیان اینکه مذاکرات آستانه هدف مشخصی داشت و آن حمایت از توقف کشتار و ارائه نظر جمعی برای سازوکارهای اجرای آتش بس است، افزود: سازوکاری سه جانبه وجود دارد که پس از اجماع نظر دربارۀ آن، با دولت سوریه نیز مورد رایزنی قرار خواهد گرفت.

بشار جعفری درباره نقش ایران در سوریه تاکید کرد: ایران ضامن آتش بس است و نقشی مثبت برای رسیدن به متن نهایی بیانیه پایانی ایفاد کرد.

وی خاطرنشان کرد که ترکیه نفشی منفی در سوریه دارد ولی ما نمایندۀ دولت هستیم و با دشمنان مان برای نجات کشور تعامل می کنیم.

رییس هیات سوری در مذاکرات صلح سوریه در آستانه افزود: گروه های تروریستی مسلح تصمیم گرفته اند به فرایندی معین ملحق شوند که اقدامات تروریستی آنها را متوقف می کند و در روند جدیدی قرارشان می دهد.

جعفری گفت: به رغم موافقت ایران و روسیه، هیأت ترکیه و هیأت گروه های مسلح با این که سوریه کشوری سکولار باشد مخالفت کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: دی میستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه،  رایزنی هایی برای تعیین کسانی که به کنفرانس ژنو دعوت خواهند شد انجام می دهد.

جعفری افزود: وادی بردا به صورت کامل آزاد شده اما شهرکی به اسم عین الفیجه تحت سیطره جبهه النصره است و آب دمشق از آنجا قطع شده است.ارتش سوریه تا زمانی که تروریست ها آب 7 میلیون جمعیت دمشق را قطع کنند به عملیات نظامی ادامه می دهد.

206-9 

پربیننده ترین خبرها