دستیابی ایران به دانش کاتالیست پتروشیمی در دوران تحریم

دستیابی ایران به دانش کاتالیست پتروشیمی در دوران تحریم
سه شنبه 12 بهمن 1395 - 16:39

دانشمندان و محققان ایرانی که در سال های اخیر با دستیابی به فناوری برخی از کاتالیست های خاص صنعت پتروشیمی نیاز داخلی را رفع و برای کشور ارزش افزوده ایجاد کرده اند، اکنون برای مقابله با تهدید ورود نمونه های مشابه خارجی،به قوانین حمایتی مانند وضع تعرفه و یا ممنوعیت ورود محصول مشابه داخلی نیاز دارند.

العالم ـ ایران

ایران جزو معدود کشورهای جهان است که همه ابزار، ظرفیت‌ها و منابع مورد نیاز برای یک صنعت پتروشیمی سودآور و فعال را در اختیار دارد. صنعت پتروشیمی ایران، دارای مزیت‌های بی‌نظیری است که دارای مشابهت با هیچ کشور دیگری نیست.
ظرفیت‌ها و جذابیت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ایران به حدی فراوان است که گاهی از آن به عنوان بهشت آینده صنعت پتروشیمی جهان نام می‌برند.
وجود مخازن بزرگ گازی و خوراک فراوان، دسترسی به منابع آبی در سواحل جنوبی و قرار گرفتن در کنار مسیرهای حمل و نقل دریایی از جمله مزیت‌هایی است که ایران را به مکانی جذاب برای سرمایه‌گذاران صنعت پتروشیمی تبدیل می‌کند.
این مزایا می‌تواند ایران را به قطب بزرگ صنعت پتروشیمی در آینده تبدیل و سرمایه‌گذاران را به سوی خود جلب کند.
ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی ایران اکنون حدود 63 میلیون تن در سال است که طبق برنامه تا پایان برنامه ششم توسعه به بیش از 120 میلیون تن افزایش می یابد.
در مسیر تحقق این هدف، دستیابی به فناوری های جدید به ویژه در بخش کاتالیست ها، اهمیتی ویژه دارد، اهمیت کاتالیست ها در صنعت پتروشیمی به حدی است که بدون آنها امکان تولید بسیاری از محصولات پتروشیمی وجود ندارد.
کاتالیزورها مواد شیمیایی هستند که در فرایندهای شیمیایی کاربرد داشته و سبب کاهش مصرف انرژی و بستر سازی برای تولید محصولات متنوع پتروشیمی می شوند.

دستیابی به فناوری کاتالیست ها در دوران تحریم
«اسماعیل قنبری» مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی باتشریح دستاوردهای فناورانه صنعت پتروشیمی، گفت: کاتالیست ها در صنعت پتروشیمی، حائز نقش کلیدی بوده به گونه ای که بدون آنها امکان تولید محصولات پتروشیمیایی وجود ندارد.
قنبری اضافه کرد: در دوران تحریم، به علت مشکلات و ممنوعیت های فروش انواع کاتالیست به مجتمع های تولیدی پتروشیمی پتروشیمی و پالایشی کشور، در روند تولید داخلی این صنایع، موانع و اختلالاتی ایجاد شده بود.
مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی افزود: بر این اساس، بمنظور رفع وابستگی به کاتالیست های وارداتی محققان و پژوهشگران این شرکت در دوران تحریم ظالمانه با بکار گیری ظرفیت های دانشی کشور توانستند تعداد قابل توجهی از این مواد استراتژیک را با دستیابی به دانش فنی آنها بومی سازی کنند که اکنون تعداد قابل توجهی از دانش های فنی تولید کاتالیست ها تجاری شده یا آماده تجاری سازی هستند.
وی ادامه داد: مانند کاتالیست میکرو کروی EDC که در پتروشیمی بندر امام استفاده شده و یا کاتالیست ریفورمینگ خشک که در پتروشیمی خوزستان بکار برده شده است.
مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی گفت: همچنین کاتالیست های اسید استیک، دهیدروژناسیون ایزوبوتان و انواع دیگر کاتالیست های همرسوبی و یا پلیمری مانند SACSIO ، PZ ، ACP و PP که همگی مورد نیاز مجتمع های تولیدی پتروشیمی هستند آماده واگذاری به منظور تولید کاتالیست مورد نیاز صنعت پتروشیمی کشور است.
وی یادآور شد: حتی در برهه ای که کاتالیست ایزومریزاسیون که در تولید بنزین و پالایشگاه نفت اصفهان از آن استفاده می شد به دلیل تحریم، واردات آن امکان پذیر نبود؛ داش فنی آنها توسط محققان و پژوهشگران عزیز این شرکت کسب شد و پالایشگاه نفت اصفهان با استفاده از کاتالیست بومی ، تولید بنزین را آغاز کرد.
مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با بیان اهمیت تولید انواع کاتالیست ها یادآور شد: دستیابی به دانش فنی کاتالیست ها سبب تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتری خواهد شد.
قنبری به فرایند بومی سازی کاتالیست ها و فرآیندها اشاره کرد و ادامه داد: دستیابی به دانش فنی، گام نخست بومی سازی است، و در گام های بعدی ظرفیت های داخلی، امور مهندسی ، ساخت و تجهیزات و نصب بکار گرفته شود تا بتوانیم توانمند سازی بومی را محقق کنیم.
وی همچنین افزود: در صورتی که بتوانیم این مراحل را با موفقیت به انجام برسانیم می توانیم ادعا کنیم که در امر توسعه صنعت پتروشیمی به طور کامل به خودکفایی دست یافته ایم.
به گزارش ایرنا، قنبری با بیان اینکه تکمیل زنجیره تولید «پروپیلن» در کشور اهمیت زیادی دارد، گفت: پیشتر به توسعه زنجیره اتیلن توجه می شد، که ساخت خط لوله اتیلن غرب نیز در این راستا بوده است، اما اکنون باید تکمیل زنجیره «پروپیلن» پیگیری شود.
وی افزود: ظرفیت تولید «پروپیلن» در کشور یک میلیون تن در سال است که قرار است در برنامه ششم توسعه به چهار میلیون تن افزایش یابد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها