نیویورک تایمز: چرا برجام باید پابرجا بماند؟

نیویورک تایمز: چرا برجام باید پابرجا بماند؟
شنبه 30 بهمن 1395 - 11:43

به نوشته نیویورک تایمز، به نظر نمی‌رسد تهدیدهای دونالد ترامپ هم بتواند در نهایت به لغو توافق هسته‌ای ایران منجر شود.

العالم - آمریکا

نیویورک تایمز در مطلبی نوشت: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بارها تاکید کرده است توافق هسته ای ایران "وحشتناک"، یک "ننگ"، "احمقانه"  و "فاجعه انگیز" است. ترامپ گفته است اولویت شماره یک او بعنوان رئیس جمهور، از بین بردن آن خواهد بود.
این درحالی است که مقامات ارشد دولت آمریکا هفته گذشته در اظهاراتی شوکه کننده به فدریکا موگرینی، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفتند ترامپ به اجرای کامل توافق هسته ای ایران پایبند است.
مقامات رسمی کاخ سفید پیشتر برای خاموش کردن آتشی که مایکل فلین روشن کرده بود چنین اظهاراتی را ارائه کرده بودند. وی پیش از برکنار شدن از مقام مشاور ارشد رئیس جمهور ترامپ، به ایران هشدار داده بود.
در ادامه این مطلب آمده است: شاید این هیاهوی ترامپ، سرپوشی بر روند پذیرش روز افزون برجام بعنوان توافقی خوب در بین مقامات کاخ سفید باشد؛ توافقی که برای امنیت آمریکا و همچنین همپیمانانش خوب است. زیرا پایبندی ایران به «پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای» را تقویت و تاکید و این کشور را از دست یابی به سلاح هسته ای منع می کند.
این توافق، محدودیت هایی قوی بر این کشور تحمیل می کند تا نتواند به سرعت مواد لازم برای ساخت بمب هسته ای را انبار کند. علاوه بر آن، هزینه تمام موارد بالا از پول خود ایران پرداخته می شود.
بنا به اظهارات «آدام زوبین» که به تازگی سرپرستی وزارت خزانه داری آمریکا را برعهده داشت، ایران تاکنون فقط حدود 50 میلیارد دلار از اموال بلوکه شده اش را بازپس گرفته است که این مقدار، بسیار کمتر از 500 میلیارد دلاری است که ایران برای احیای اقتصاد، پرداخت هزینه های جاری دولت، بدهی ها و حمایت از ارزش پول رایجش، نیاز دارد.
با توجه به پیچیدگی توافق و تلاشهایی که برای دست یافتن به آن صرف شد، احتمال اینکه سایر امضا کنندگان برجام، از مذاکره مجدد در مورد مسأله هسته ای ایران حمایت کنند، بسیار اندک است. مگر اینکه  دولت آمریکا در مقابل اعمال محدودیتهای جدید، امتیازات اقتصادی تازه ای به ایران بدهد. بنابراین، اینکه ترامپ بخواهد امتیاز دیگری به ایران بدهد به همان اندازه، غیر محتمل است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها