وزارت خارجه: صبوری در برابر ترکیه حدی دارد

وزارت خارجه: صبوری در برابر ترکیه حدی دارد
دوشنبه 2 اسفند 1395 - 11:50

سخنگوی وزارت خارجه ایران با بیان این که امیدواریم ترکیه در گفتمان و بیان سخنان درباره ایران با ذکاوت بیشتری اقدام کند، تاکید کرد که در مورد ترکیه صبوری خواهیم کرد ولی صبوری حدی دارد.

العالم- ایران

بهرام قاسمی روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران درباره مواضع ترکیه در قبال ایران و اظهارات روز گذشته وزیر خارجه این کشور گفت: ترکیه از همسایگان مهم ماست و از کمک‌های بسیاری از جانب ما به خصوص بعد از کودتای نافرجام برخوردار بوده است.

قاسمی ادامه داد: امیدواریم در گفتمان و بیان سخنان درباره ایران با ذکاوت بیشتری اقدام کنند که موجب پاسخگویی ما نشود. در مورد ترکیه صبوری خواهیم کرد ولی صبوری حدی دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار امیدواری کرد آنها که سخنان نسنجیده بیان می کنند به عواقب سخنان خود دقت بیشتری کنند و بدانند نهایتا صبر ایران هم حد و حدودی دارد و ما علاقه مند نیستیم از همان الفاظ استفاده کنیم و وارد وادی شویم که به مصلحت منطقه نیست.

قاسمی در واکنش به اظهارات وزیر خارجه ترکیه در مونیخ اظهار داشت: ترکیه از همسایگان مهم ما است که از کمک های بسیاری به خصوص بعد از کودتای نافرجام از جانب ما برخوردار بوده است و این کشور خوب می داند ایران چه میزان کمک در مواقع حساس به آنها کرده است.
وی خاطرنشان کرد وضعیت آشفته و نابسامان ترکیه باعث شده که بعضی از سیاستمداران این کشور رفتارها و گفتارهای ناهنجاری داشته باشند و به احتمال زیاد به عواقب آن هم فکر نکردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد، این اظهارات از روی عصبانیت وبرای فرافکنی مشکلاتی است که در اثر سیاست های غلط خود دچار گردابی شده اند و ناچارند مورد مشخصی پیدا کنند تا بر آن سرپوش بگذارند.

قاسمی گفت: بهتر است بیشتر تعقل کنند و ما علاقه مند نیستیم این سخنان و گفتمان بین ما و ترکیه وجود داشته باشد.

به گفته وی اگر قرار باشد دوستان ترکیه این اظهارت را تکرار کنند ما هم ناچار به پاسخگویی هستیم و سکوت نمی کنیم.
هیاتی از ایران به عربستان می رود

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از سفر هیات ایرانی به عربستان برای مذاکرات در باره حج خبر داد.

بهرام قاسمی درباره اعزام هياتی به عربستان برای مذاکرات حج گفت: بعد از دريافت دعوتنامه از سوی دولت عربستان برای حضور هيات ايرانی برای مذاكره درباره شرايط حج اين پرونده باز و به جريان افتاد و هيات ایارن ۵ اسفند عازم خواهد شد.

سفر کیفی روحانی به عمان وکویت 

قاسمی خاطرنشان کرد، سفر حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران به عمان و کویت در یک فاصله زمانی کوتاهی انجام شد اما این سفر کاملا کیفی بود. این سفر به دعوت پادشاه عمان و امیر کویت صورت گرفت که سفر بسیار فشرده ای بود.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: با توجه به محدودیت وقتی که داشتیم و دکتر روحانی در برنامه کاری خود فرصت بیشتری نداشتند؛ به رغم کوتاهی سفر به لحاظ زمان که دو سفر رسمی و یک روزه بود و به لحاظ میزان ساعت یعنی حدود 10 ساعت، یک رکورد بود اما این سفر کاملا کیفی بود. 

سخنگوی وزارت امورخارجه با بیان اینکه در هر دو کشور هیات ایرانی توسط پادشاه عمان و امیرکویت استقبال و بدرقه شدند، گفت: سلطان قابوس به رغم اینکه بعد از مدتی بیماری کار خود را شروع کرد، اصرار داشت بعد از دو سال اولین هیاتی را که می خواهد بپذیرد هیات ایرانی باشد و این با توجه به نوع رابطه جمهوری اسلامی ایران با عمان در طول سالیان و دهه های گذشته بود.

قاسمی افزود: همچنین کویت نیز بر این سفر و مذاکراتی که باید انجام می شد، اصرار داشت. احساس ما این بود که فضای خوب و زمینه بسیار زیادی برای ادامه رایزنی ها و مشورت های بیشتر برای همکاری های منطقه ای وجود دارد که از خواسته های ماست .

وی ادامه داد: از سیاست های کلی و اصولی ما که از سال های گذشته دنبال کردیم این بوده که با همه همسایگان خود روابط بهتری داشته باشیم.

سفر رییس جمهور آذربایجان به ایران

سخنگوی وزارت خارجه همچنین از سفر رییس جمهور آذربایجان به ایران خبر داد و گفت: سفر الهام علی‌اف در آینده نزدیک انجام خواهد شد.

بد دل ها علاقه مند به ثبات و امنیت منطقه نیستند

بهرام قاسمی در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارنظر برخی مقامات کشورهای منطقه ای در کنفرانس امنیتی مونیخ اظهار داشت: با توجه به تحولات جهانی و اتفاقاتی که در ماه های گذشته رخ داده بد دل هایی هستند که علاقه مند به ثبات و امنیت در منطقه نییستند وبعد از نزدیک شدن به حل وفصل هر مشکلی تلاش می کنند مسئله جدیدی ایجاد کنند.
وی اظهار داشت: مواضعی که توسط برخی از کشورها در مونیخ اتخاذ شد مواضعی تکراری است که در گذشته هم این مواضع را از برخی شنیده ایم.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی یادآور شد: در حوزه خلیج فارس و یکی از کشورها با تناقض جدی مواجه هستیم و نمی دانیم در آنجا چه کسی حاکم است و همان قدر که از آنها مواضع منفی دریافت می کنیم گاهی پیام های مثبتی هم از طرق مختلف دریافت می کنیم.

وی ادامه داد: باید دید در این کشور چه کسی حکومت می کند و چه سیاستی را در روابط با ایران دنبال می کنند و بنابراین صدای واحد شنیده نمی شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ما منتظر هستیم صدای واحدی که صدای حاکمیت اکثریت مردم باشد را دریافت کنیم.
نشست آستانه 2 موفق بود

قاسمی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص نتایج نشست آستانه 2 و ضمانت آتش بس در سوریه اظهار داشت: ما دربهترین شرایط همکاری رایزنی وتفاهم با روسیه قرار داریم و در این برهه و مسائلی که در دستور کار نشست آستانه است هیچ اختلاف نظری با روسیه نداریم.

وی افزود: اختلافاتی بین گروه های معارض وجود داشت که باعث شدهیات ترکیه با تاخیر آن هم در سطوح پایین تر از حد معمول در این نشست شرکت کند. البته توضیح آنها این بود که مقام مسئول که باید در این نشست شرکت می کرد به همراه رییس جمهوری در منطقه خلیج فارس حضور داشته است.
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این که همواره در مورد هر کار جمعی اختلاف نظر وجود دارد، اظهار داشت: نشست ها و رایزنی ها برای رسیدن به تفاهم و ایجاد یگانگی در مواضع برای اقدام مشترک برگزار می شود و به احتمال زیاد ممکن است در برخی موضوعات نظرات متفاوت باشد به خصوص در مورد موضوعی مانند سوریه که بحث پیچیده ای است که بازیگران عمده ای در آنجا حضور دارند و برای رسیدن به تفاهم مشخص باید تلاش زیادی انجام شود.

قاسمی گفت: ارزیابی من این است نشست آستانه 2 به رغم تبلیغات منفی برخی محافل خاص، اجلاس موفقی بود و ارزیابی ما حاکی از نتیجه موفق این نشست دارد به طوری که در نهادینه کردن این نشست و تبدیل آن به یک روند موفق بوده است.
وی خاطرنشان کرد که در این نشست درباره آیین نامه اجلاس و ضمانت آتش بس سه کشور تفاهم کردند و درباره برخی از مسائل به علت نبود برخی از گروه ها مسائل می تواند در آنیده مورد بحث قرار گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت: به زودی اجلاس ژنو برگزار می شود و این اجلاس باید بتواند در سطح وسیع تر موضوعات را ادامه دهد و هر جا لازم باشد سه کشور برای کمک به این مسئله حضور خواهند داشت.
وی در پاسخ به این سوال که ما اشتراکات خود را در این اجلاس دنبال می کنیم، اظهار داشت: حضور در چنین اجلاسی به این معنا نیست که همه دیدگاه ها در مورد سوریه یکسان است. ما می توانیم اشتراکات خود را دنبال کنیم و در برخی حوزه ها اختلاف نظر داشته باشیم.

ایده غلط ترکیه در سوریه

قاسمی در خصوص برنامه های دولت ترکیه در شمال سوریه اظهار داشت: ایده ترکیه ایده غلطی است که مشکلات سوریه را بیشتر می کند، این اقدامات از جانب ما مورد قبول نیست و آن را مردود می دانیم و دولت های دیگر موثر در سوریه هم با این بحث مخالفند.

ریزگردها

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص همکاری برای مقابله با ریزگردها خاطرنشان کرد، این پدیده بحث منطقه ای است که نیازمند کار مشترک است اما نهایتا کانال عبور برای رسیدن به یک همکاری وزارت امور خارجه خواهد بود.

قاسمی به نشست هایی که بین سازمان های مربوط از جمله سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت امور خارجه وجود دارد، اشاره کرد و گفت: این نشست ها ادامه خواهد یافت و برای همکاری با کشورهای منطقه هم باید راهکاری پیدا شود.

مسایل داخلی ترکیه و رفتارهای منطقه ای آن
وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص مسائل داخلی ترکیه و تاثیر آن بر رفتارهای منطقه ای این کشور خاطرنشان کرد: ما آرزو می کنیم ترکیه کشور قدرتمند و همسایه خوبی برای ما باقی بماند و بتواند به صلح و امنیت منطقه کمک کند، همچنین ما دعا می کنیم که از این مسیر سخت عبور کرده و بتواند نقش سازنده خود را در منطقه ایفا کند.

وی یادآور شد: ترکیه همسایه ما است و ما روابط دیرینه ای با هم داریم البته اشتباهاتی در آنجا رخ داده است، از گروه هایی حمایت کرده اند و پیش بینی های آنها تا حدودی غلط از آب درآمده است و مسائل بعد از کودتا را هم دارند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: لذا طبیعی است که وضعیت ویژه ای را در ترکیه شاهد باشیم با این حال آرزوی ما برای این کشور آن است که همسایه مقتدر و خوبی باشد و همکاری ها را بیش از پیش در مسیر دوستانه ادامه دهیم.

کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطین هم اظهار داشت: بیش از 50 کشور در این اجلاس که به میزبانی مجلس شورای اسلامی در تهران برگزار می شود، شرکت می کنند.
سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: حدود 17 یا 18 رییس پارلمان، تعدادی نایب رییس، تعدادی روسای کمیسیون سیاست خارجی و نمایندگان برخی مجالس و گروه های فلسطینی متعلق به مجموعه مقاومت در این اجلاس حضور دارند.

قاسمی همچنین درمورد محورهای این کنفرانس تصریح کرد: اینکه چه صحبتی در این نشست مطرح می شود احتمالا طراحی ها انجام شده است اما تصور می کنم مسائل کلان در این اجلاس مطرح شود.
تسلیحات اتمی رژیم صهیونیستی 

وی گفت: بحث تسلیحات اتمی رژیم صهیونیستی بحث جدیدی نیست و این رژیم به هیچ قانون و مقررات بین المللی اعتقاد ندارد و امروز هم تهدید جدی برای کل منطقه و جهان به شمار می رود.

وی با بیان این که این رژیم موجب نگرانی کشورهای منطقه و خارج از منطقه است، اظهار داشت: موضوع سلاح های هسته ای رژیم صهیونیستی همواره در دستور کار ایران و سایر کشورها در جامعه جهانی بوده است اما نیاز به یک اراده جدی وجود دارد تا این رژیم را مجبور کند از روش های دیگر استفاده کند.

هیچ ارتباطی با دولت آمریکا نداریم

قاسمی در پاسخ به سوالی در باره ارتباط با دولت جدید آمریکا اظهارداشت: هیچ ارتباطی با دولت جدید آمریکا و یا مشاورین رییس جمهوری آمریکا نداریم و آنچه در خصوص مسائل برجام هم می تواند باشد بحث سیاسی نیست و نیاز به گفتمان مجدد ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه  تصریح کرد: آنچه باقی مانده بحث های فنی است که کانال آن هم بر اساس تفاهمات صورت گرفته آژانس خواهد بود.

وی تاکید کرد که بدعهدی های آمریکا هنوز در برخی حوزه ها وجود دارد که مهمترین حوزه، حوزه بانکی است . ما تلاش خودمان را داشته ایم و خواهیم داشت تا طرف مقابل بفهمد و مجبور شود به تفاهماتی که داشته تن دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اروپایی ها هم در این خصوص تا حد زیادی با ما همنوا هستند و تلاش می کنند موانع برداشته شود . اگرچه هنوز با توجه به وضعیتی که در آمریکا شاهد هستیم کمی دور از انتظار است با اینحال با تمام توان در جهت احقاق حق ملت ایران تلاش می کنیم.

رایزنی های ظریف در مونیخ

وی در پاسخ به سوالی در خصوص رایزنی های وزیرامورخارجه در مونیخ و اینکه آیا برجام هم جزو محورهای رایزنی های وزیر امور خارجه بوده است اظهار داشت: معمولا در این گونه اجلاس و مذاکرات طیفی از مسائل از روابط دو جانبه و همکاری های فی مابین تا مسائل منطقه ای و بین المللی با توجه به فرصت و زمان مطرح می شود. با برخی از کشورها هم احتمالا در خصوص برجام دیدگاه های خودمان را مطرح می کنیم و طرف های ذیربط هم در قبال آن موضع گیری می کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: ماهیت اجلاس مونیخ مشخص است، اجلاسی قدیمی و دارای شرح وظایفی مشخص است و باتوجه به حضور مقامات سطح بالا از بسیاری از کشورها فرصت مغتنمی است که از آن باید استفاده شود و در حاشیه آن مذاکرات خود را در موضوعات مشخص دنبال کنیم.

دیدار با موگرینی و احتمال مبادله پیام

قاسمی در خصوص دیدار وزیر امور خارجه و فدریکا موگرینی و اینکه ایا پیامی در این دیدار منتقل شده است گفت بحث پیام مطرح نیست. بحث تبادل نظر است و طرفین دیدگاه های خود را در خصوص مسائل مهم همچون سیاست های دولت آمریکا، تحولات اروپا و مسائل بین الملل، روابط دو جانبه و هسته ای مطرح می کنند. دراین مذاکرات هم با توجه به این که فرصت خوبی که وجود داشت درباره مسائل صحبت شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگر در خصوص تکرار ادعاهای مقامات عربستانی علیرغم رویکرد مسالمت آمیز ایران و اینکه این ادعاها چه زمانی پایان می یابد اظهار داشت: هیچگاه وضعیت ثابت نمی ماند و در حوزه سیاست همیشه شاهد تغییرو تحولات هستیم و قرار نیست موضوعات در نقطه مشخصی ثابت بماند بلکه در مواقعی می تواند افت و خیزهایی وجود داشته باشد.
وی گفت: امیدوارم با سیاست حسن همجواری که جمهوری اسلامی ایران بر اساس اصول کلی سیاست خارجی برای بهبود روابط با همسایگان دنبال می کند وضعیت تغییر کند و شاهد بهبود اوضاع باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد در این شکل از رابطه هیچ کس سود نمی برد و ما نیاز داریم با تلاش جمعی به صلح و ثبات و مبارزه با تروریسم و احیای توسعه اقتصادی در منطقه کمک کنیم.
قاسمی در پاسخ به اینکه این اظهار نظرها چه تاثیری بر روابط بین ایران و عراق خواهد داشت اظهار داشت : بین روابط ایران و عراق با روابط دیگر کشورها هیچ ارتباطی نمی بینیم، ایران و عراق دو کشور مستقل هستند و بر اساس منافع ملی خود همکاری می کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص روابط آمریکا و روسیه و اینکه آیا ممکن است روسیه در روابط خود با آمریکا از کارت ایران استفاده کند ، گفت: بحث هایی به طور غیر رسمی در برخی محافل و اندیشکده ها مطرح می شود. قضاوت در مورد آینده روابط آمریکا و روسیه زود است. این دو کشور مشکلات و مسائل زیادی دارند که ریشه های عمیقی دارد و هر دو طرف به خوبی از آن آگاه هستند.
قاسمی گفت: آمریکایی ها به یک روسیه مقتدر علاقه مند نیستند و روسیه هم در منطقه اوکراین، شرق اروپا و خاورمیانه مسائل خود را دارد بنابراین بهتر است این مسائل را به زمان بسپاریم. ایران هم جایگاه خود را دارد و بر اساس منافع خود چه با روسیه و چه با دیگر کشورها روابطش را تنظیم خواهد کرد.

مقامات ترکیه کلماتی را بیان کردند که پاسخ لازم داده شد

وی در پاسخ به سوال دیگر در خصوص اظهار نظرهای غیردوستانه رییس جمهور ترکیه در بحرین اظهار داشت: به علت وضعیت خاص ترکیه و شرایط منطقه ای ایشان دچار احساسات خاصی بودند و نهایتا در احساسات خود کلماتی را درباره ایران بیان کردند که پاسخ لازم داده شد. آن سخنان، سخنان نابجا و بی ربطی است که حداقل در مورد ایران مصداق ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران با عزم جدی در خصوص همکاری های منطقه ای و کمک به صلح و ثبات در منطقه همکاری کرده و در این راستا در عراق و سوریه و حتی خود ترکیه و در دورانی به کویت کمک کرده است و نقش ایران سازنده بوده.
وی این اتهام زنی ها را فرافکنی ناشی از ارزوها و آمالی عنوان کرد که تصور می شد ظرف مدت کوتاهی به آن دست می یابند و تصور می کنند با مطرح کردن نام ایران می توانند از بار مسئولیت خود بکاهند.

قاسمی تصریح کرد: موضع ما کاملا شفاف است، از ابتدا هم گفته ایم چرا و چگونه در سوریه هستیم و به چه منظور و چه درخواستی در عراق حضور داریم.
سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: وضعیت ایران وضعیت مبهمی نیست آنچه اتفاق افتاده درست بودن مسیر ایران و بی راهه رفتن دیگران را نشان می دهد که امروز آن ها را وادار کرده سخنان غیرمنطقی را مطرح کنند.

مراسم سفارت سوئد در تهران هیچ ابهامی نداشت

وی برگزاری مراسم در مراکز دیپلماتیک کشورها را اقدامی متداول عنوان کرد و گفت: مراسم سفارت سوئد در تهران هیچ ابهام، اشکال و خطایی نداشت.

قاسمی در پاسخ به سوالی درباره حواشی مراسمی که هفته گذشته در سفارت سوئد در تهران برگزار شد ، گفت: 37 سال است که این اتفاق در کشورما می افتد و چیز جدیدی نیست، در همه جای دنیا و از جمله ایران سفارتخانه ها به دلایل و بهانه های مختلف مراسمی برگزاری می کنند و به تناسب مراسم هم مدعوینی دارد.
وی افزود: ممکن است این مراسم به مناسبت روز ملی باشد که در آن از همه دیپلمات ها و مقامات آن کشور و چهره های علمی وفرهنگی آن کشور دعوت کنند و دیگران هم همین کار را در تهران انجام می دهند.
سخنگوی وزارت امورخارجه ادامه داد: نمونه دیگر که خیلی متداول است این است که وقتی مقام بلند پایه به کشوری سفر می کند سفیر آن کشور بعنوان میزبان ضیافتی را به افتخار هیات عالی رتبه در کشور متوقف فیه برگزار می کند و این مراسم ها ملاحظات دیپلماتیک و بر اساس اقدام متقابل است.
قاسمی گفت: اگر کشورهای دیگر در مراسم روز ملی شما در سطح معاون وزیر شرکت کردند شما هم حتما در سطح معاون وزیر شرکت می کنید و ارتباط مشخص و منظم وجود دارد.
وی اضافه کرد، نخست وزیر سوئد برای اولین بار به ایران سفر کرد و یک هیات بلندپایه ایشان را همراهی می کرد و در انتهای سفر هم با حضور ایشان در تهران، سفیر سوئد مراسمی را برگزار کرد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: با توجه به صحبت هایی که در تهران و استکهلم وجود داشت و نوع روابط خوبی که دو کشور در گذشته داشتند قصد این بود که با توجه به کارشکنی دیگران در حوزه برجام، تلاش کنند در حوزه عمل کار بیشتری انجام دهند.
وی در ادامه به امضای 5 سند همکاری بین دو دولت اشاره کرد که در کاخ سعدآباد و در حضور رییس جمهور ایران و نخست وزیر سوئد امضا شد و اظهار داشت این سندها ، سندهای دولتی بود که قرار شد در ادامه آن کار جدی و عملی داشته باشد.
قاسمی گفت صبح آن روز نخست وزیر سوئد به حضور رهبری شرفیاب شدند و رهبری به کار عملی و جدی توصیه کردند.
وی ادامه داد: آن شب مراسمی به افتخار حضور نخست وزیر در تهران و همچنین افتتاح اتاق اقتصادی سوئد در تهران برگزار شد، اتاق اقتصادی می تواند سرپل خوبی برای بخش های خصوصی دو طرف باشد، در این مراسم هیچ اشکالی وجود نداشت و هیچ خطایی صورت نگرفت و هماهنگی ها صورت گرفته بود. با توجه به حضور نخست وزیر، دو وزیر با اطلاع وزارت امورخارجه و نوعی کاری که داشتند در این مراسم شرکت کردند.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: هیچ ابهامی در این خصوص نمی بینیم، کار روشن، شفاف، طبیعی و قابل دفاعی است که نمی دانم چرا برای برخی از رسانه ها تبدیل به سوژه شد و به نظر می رسد به خاطر برخی فعل و انفعالات داخل این مسائل مطرح شد.
وی اضافه کرد اینکه گفته می شود خانم ها در این مراسم روسری نداشتند، طبق کنوانسیون های بین المللی وین در محدوده هایی که نمایندگان کشورها زندگی و کار می کنند کسی حق دخالت در چگونگی زیستن آن ها ندارد، همانگونه که آنها حق ندارند از ما چیزی بخواهند و نمی توانند در خصوص چگونگی رفتار ما در سفارت یا رزیدانس سفیر نظری بدهند.
هفتم اسفند روز تکریم شهدای وزارت امور خارجه
قاسمی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره مراسم تکریم شهدا در وزارت امور خارجه اظهار داشت طرح ارزشمند تکریم از خانواده شهدا در فاصله 22 بهمن تا 22 اسفند برگزار می شود و زمان بسیار خوبی برای این است که توجه بیشتری به شهدا داشته باشیم
وی اضافه کرد روز هفتم اسفند روز یادبود شهدای عزیز و گرانقدر وزارت امور خارجه است اعم از آن ها که در مزار شریف یا بوسنی و یا منا و دیگر نقاط جهان به فیض شهادت نائل شدند. برنامه جامعی برای این روز صورت گرفته تا آن را پاس بداریم تا از خانواده معظم شهدا قدردانی کنیم.
حضور ایران در مذاکرات صلح افغانستان
قاسمی در پاسخ به سوال دیگری درباره حضور نماینده ایران در مذاکرات صلح افغانستان گفت: با توجه به پیشینه خاصی که افغانستان دارد اجلاس متعددی در جهان و منطقه درباره این کشور برگزار می شود. اجلاس جدید با حضور تعداد بیشتری از کشورها برگزار شد و قرار است باز هم ادامه پیدا کند و جمهوری اسلامی ایران در سطح معاون وزیر در اجلاس شرکت کرد.
به گفته قاسمی آنچه در دستور کار اجلاس است مجموعه مسائلی است که درباره افغانستان چه در داخل و چه در منطقه در حال رخ دادن است و این مسائل مورد بررسی قرار می گیرد.
وی در عین حال گفت این نشست، نشست مشورتی است و چیز بیشتری نیست. این اجلاس در نوبت قبل با تعداد اندک برگزار شد اما این بار هند و ایران دعوت شدند و طی ماه های آینده باز هم اجلاس دیگری را شاهد خواهیم بود.
علاقه مندیم با همین دولت بحرین همکاری بیشتری داشته باشیم
قاسمی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر تبعید شیخ عیسی قاسم از بحرین به استانبول ترکیه اظهار داشت در این خصوص من خبر رسمی ندارم، باید مجددا به دولت بحرین یادآوری شود که مسائل داخلی را امنیتی نکند و از طریق گفت و گو و تفاهم مشکلات داخلی را حل کند. اعمال چنین سیاست هایی راهکار نهایی و سازنده برای دولت بحرین نخواهد بود و ما علاقه مندیم با همین دولت بحرین در صلح و ثبات کامل به سر ببریم و همکاری بیشتر داشته باشیم.
وی ادامه داد امیدواریم دولت مردان بحرین تصمیمات عاقلانه اتخاذ کنند و به راهی نروند که در سایر کشورهای منطقه آزموده شده است.
تکذیب آزمایش موشکی
وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه ایا امروز ایران قرار است آزمایش موشک بالستیک داشته باشد، گفت: هر که گفته، دروغ گفته و من آن را تکذیب می کنم.

پربیننده ترین خبرها