صالحی: سال آینده 50 تن اورانیوم تولید می کنیم

صالحی: سال آینده 50 تن اورانیوم تولید می کنیم
پنج‌شنبه 19 اسفند 1395 - 22:45

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: سال آینده 40 تا 50 تن اورانیوم تولید می کنیم.

العالم - ایران

علی اکبر صالحی امروز(پنجشنبه) در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در سال های گذشته بیشترین اورانیومی که در سال تولید کرده ایم 12 تن بوده است افزود: سال آینده تولید اورانیوم، پنج برابر این میزان خواهد بود.

وی گفت: پیش از برجام کل ذخایر اورانیومی که از خارج وارد شده بود 550 تن و 100 تن نیز از ابتدای اکتشاف و استخراج در کشور اورانیوم تولیده شده بود اما پس از برجام و در ازای صادرات خدمات غنی سازی و فروش آب سنگین 384 تن کیک زرد نیز به این ذخایر افزوده شد.

صالحی افزود: در جلسه آخر با آقای مونیز در فرانکفورت و در نشست با 1+5 تفاهمنامه ای امضاء شد که قرار بود بر اساس آن در سه سال 900 تن اورانیوم به ذخایر کشور افزوده شود اما در لحظات آخر و با بدعهدی انگلیس این تفاهمنامه اجرایی نشد.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: وزارت امور خارجه در حال پیگیری این موضوع و بدعهدی انگلیسی ها است.

صالحی در پاسخ به این سؤال که آیا موردی وجود داشته که آژانس بین المللی انرژی اتمی درخواست بازدید داده اما ایران با آن مخالفت کرده است؟ افزود: در همه این بازدیدها آژانس بین المللی انرژی اتمی در چارچوب عمل می کند و اگر بخواهد خارج از آن عمل کند دستورالعمل ما به آن این اجازه را نمی دهد.

وی درباره همکاری های کشورمان با آژانس گفت: این همکاری ها در چارچوب تعریف شده ای و عمل ما بر اساس اساسنامه آژانس، قرارداد پادمان و پروتکل الحاقی است.

صالحی افزود: تاکنون همه تلاش جمهوری اسلامی ایران این بوده است که ملزم به تعهدات خودش باشد اما در مقابل خواسته هایی که خارج از چارچوب باشد به گونه ای رفتار کرده است که حقوقش تثبیت شود.

وی با تبریک به آمانو برای انتخاب مجددش به دبیرکلی آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: چشم انداز همکاری ها در دوره جدید دبیرکلی آمانو چشم انداز خوبی است.

صالحی افزود: تاکنون همکاری ها بسیار خوب بوده است و امیدواریم این روند ادامه یابد.

وی گفت: معتقدیم مشکل ویژه ای سر راه وجود ندارد که بخواهیم نگران آن باشیم.

صالحی افزود: اگر همه به آنچه که در برجام آمده و پروتکل الحاقی و پادمان ملزم باشند و تفسیر به رأی نکنند مشکل خاصی را در پیش رو نخواهیم داشت.منبع:خبرگزاری صدا و سیما

پربیننده ترین خبرها